وظایف و حقوق موجر و مستاجر

فهرست عناوین

وظایف و حقوق موجر و مستاجر

در قرارداد اجاره دو طرف اصلی وجود دارد؛ موجر و مستأجر: به فردی که ملک خود را (خانه، آپارتمان، مغازه و …) به فرد دیگری در قبال مبلغی تعیین شده و در مدت زمان مشخصی اجاره می دهد، موجر می گویند و فردی که اجاره میکند مستأجر نام دارد. اجاره یک قراردادی است که در آن موجر، دارایی خود را در اختیار طرف دیگر قرارداد (مستأجر) برای یک دوره توافق شده قرار می دهد. برای آشنایی با شرایط، وظایف و حقوق موجر و مستأجر تا پایان مطلب با آموزشگاه آزاد خدمات حقوقی وفاگستر همراه باشید. “وظایف و حقوق موجر و مستاجر”

اجاره نامه چیست؟

اجاره در لغت به معنی واگذاری چیزی به فرد دیگر می باشد. شخص اجاره دهنده باید مالک باشد که سند اصلی مالکیت (آپارتمان، خانه و مغازه) به نام اوست و یا وکیل وی. پس با توجه به این که موجر باید مالک باشد فقط مالک یا وکیل وی قادر به اجاره دادن ملک مورد نظر میباشد. البته مستأجر هم بعد از قرارداد میتواند ملک را اجاره بدهد مگر اینکه در قرارداد این حق از او گرفته شده باشد.مدارک لازم جهت تنظیم سند اجاره نامه املاک

طبق مصوبات مجلس شورا: (منظور از اجاره مذکور در این ماده آن است که تصرف متصرف به عنوان اجاره یا صلح منافع یا هر عنوان دیگری به منظور اجاره باشد ‌اعم از این که نسبت به مورد تصرف سند رسمی یا غیر رسمی تنظیم شده یا تصرف متصرف بر حسب تراضی با موجر با نماینده قانونی او باشد؛ و اراضی مزروعی محصور یا غیر محصور مشمول این قانون نخواهند بود.)

انواع اجاره نامه

به صورت کلی در قانون سه نوع اجاره نامه مورد تایید است که شامل مسکونی یا تجاری است و یا محل‌هایی از قبیل درمانگاه، مؤسسه خیریه که این قبیل محل‌ها در بخش اماکن مسکونی قرار می گیرند. زمانیکه موجر و مستأجر توافق کنند و به تفاهم برسند، قراردادی امضا خواهد شد که مطابق قانون مستأجر باید مبلغی را به موجر تخت عنوان اجاره بها پرداخت کند و برای مدت مشخصی ملک را در اختیار دارد. پرداخت این اجاره بها موجب می‌شود تا مستأجر به عنوان مالک منافع عین مورد اجاره شناخته شود. در قرارداد مدت اجاره ثبت می شود در صورتی که مدت اجاره ثبت نشود قرارداد باطل خواهد شد. “وظایف و حقوق موجر و مستاجر” قرار دادهای عادی اجاره باید با قید مدت اجاره در دو نسخه تنظیم شود و به امضای موجر و مستأجر برسد و به وسیله دو نفر افراد مورد اعتماد طرفین به عنوان شهود گواهی گردد. مدت اجاره معمولاً شش ماه تا یک سال است.

اجاره دارای دو نوع مختلف است: اجاره ی خانه که مستأجر برای سکونت برای مدت معینی اجاره میکند در این شرایط موجر مبلغی را به عنوان پیش پرداخت یا پول پیش و همچنین به صورت ماهیانه مبلغی را نیز به عنوان اجاره بها دریافت میکند طبق اجاره نامه مستأجر موظف است اجاره بها را در پایان هر ماه پرداخت کند. در مورد اجاره ی مغازه: موجر مبلغی را با عنوان سر قفلی از مستأجر دریافت میکند.آموزش مهارت و فنون حقوقی

بایدها و نبایدها در عقد اجاره نامه

  1. شخصی بجای مالک نباید ملک را اجاره دهد.
  2. موجر باید مالک خانه، آپارتمان یا مغازه باشد و سند اصلی مالکیت به نام او باشد.
  3. به غیر از مالک یا وکیل قانونی، شخص دیگری نباید در عقد اجاره نامه دخیل باشد.
  4. مستأجر ملکی را که اجاره کرده می تواند به دیگری اجاره دهد؛ مگر اینکه در قرارداد این حق از او سلب شده باشد.
  5. توجه شود: در قانون موجر و مستأجر مدت زمان اجاره باید قید شود. اگر در اجاره نامه، زمان اجاره مشخص نشود، اجاره باطل خواهد شد.
  6. در قانون موجر و مستأجر هر دو باید بالغ باشند.
  7. قرارداد اجاره نامه باید به صورت کتبی تنظیم شود و دو شاهد قرارداد را امضا کنند. اگر قرارداد کتبی نباشد، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که از طریق قانون نتوان پیگیری کرد.
  8. قرارداد اجاره نامه باید در دو نسخه تنظیم شود که یک نسخه دست موجر و مستأجر باشد.خلع ید مستاجر در صورت عدم تخلیه

فسخ و باطل شدن اجاره نامه

اگر موجر یا مستأجر هنگام نوشتن اجاره‌ نامه، شرایطی برای فسخ قرار داده باشند و این شرایط هم در اجاره‌ نامه ذکر شده باشد و هر دو این شرایط را پذیرفته و امضا کرده باشند، در صورت تخطی از قرارداد فرد می‌تواند با رجوع به قرارداد اجاره نامه را فسخ کند به طور کلی مطابق قانون، با تخلف هرکدام از طرفین می ‌توان فسخ قرارداد انجام داد. اجاره بعد از پایان مدت منحل نمی‌ شود، و رابطه استیجاری با توجه به این قانون اجرا خواهد شد. و تا زمانی که مدت قرارداد پابرجا باشد، مستأجر می‌تواند با پرداخت مبلغ اجاره در ملک مستقر باشد. تعیین مدت نامحدود ممکن نیست، در این صورت قرارداد اجاره باطل است.روش ابطال سند رسمی

وظایف و حقوق موجر

  1. موجر موظف است پس از انعقاد قرارداد اجاره، ملک مورد نظر (خانه، آپارتمان یا مغازه) را تحویل مستأجر دهد.
  2. معمولاً در قراردادهای اجاره ای پول پیش از مستأجر گرفته می شود و در هنگام تخلیه ملک موجر لازم است پول پیش را به مستأجر برگرداند.
  3.  موجر حق این را دارد که مبلغ اجاره بها در موعد مقرر طلب کند.
  4. موجر موظف است که ملکی که تحویل میدهد خالی از اشکال باشد و اگر تعمیرات کلی نیاز دارد، موجر باید انجام دهد و تعمیرات قبل از اجاره به عهده اوست. اگر تعمیرات انجام نشد باید با اطلاع از نیاز به تعمیر ملک مورد نظر (خانه، آپارتمان یا مغازه) را تحویل مستأجر دهد.
  5. موجر میتواند در صورت نیاز به تعمیر، وارد ملک شود.
  6. موجر پس از اتمام مهلت قرارداد می تواند درخواست تخلیه ملک دهد.

وظایف و حقوق مستأجر

  1. مستأجر وظیفه دارد ملک را در پایان قرار داد تخلیه کند.
  2. تعمیرات غیر اساسی مثل تعویض لامپ و تعمیر قفل در ها به عهده مستأجر است.
  3. مستأجر وظیفه دارد اجاره بها را در موعد مقرر پرداخت نماید. اگر مستأجر ملک را را رهن کامل کند دیگر نیاز به اجاره بها نیست.
  4. در اجاره مغازه، هنگام تخلیه مستأجر میتواند مبلغ سرقفلی را طلب کند و باید به نرخ روز به مستأجر پرداخت شود.
  5. مستأجر بعد از تخلیه ملک میتواند بلافاصله پول پیش را طلب کند.
  6. پرداخت شارژ، قبض آب، برق، گاز و تلفن از وظایف مستأجر است.
  7. در موارد تعمیرات اساسی مستأجر نمی تواند از ورود موجر به خانه جلوگیری کند.
  8. در صورت اجاره مغازه مستأجر نباید بدون اطلاع به موجر تغییر شغل دهد، در غیر اینصورت موجر می تواند قرارداد را فسخ کند.

اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر


از فیلم ذیل دیدن فرمایید


سوالات متداول

میزان اجاره بها چگونه تعیین می شود؟

چنانچه اجاره ‌نامه تنظیم نشده باشد میزان اجاره ‌بها همان است که بین طرفین مقرر شده و در صورتی که میزان مقرر احراز نشود با‌رعایت مقررات این قانون از طریق کارشناسی میزان اجاره‌ بها به نرخ عادله روز با توجه به قیمت مستغل مزبور و عوامل مؤثر دیگر تعیین می ‌شود.

اگر مستأجر از موجر شکایت داشته باشد، چه باید بکند؟

چنانچه مستأجر در مورد مفاد قرار داد ارایه شده از سوی موجر مدعی هرگونه حقی باشد ضمن اجرای دستور تخلیه شکایت خود را به دادگاه صالح تقدیم و پس از اثبات حق مورد ادعا و نیز جبران خسارات وارده حکم مقتضی صادر می شود.

سرقفلی چیست؟

هرگاه مالک، ملک تجاری خود را به مستاجر واگذار نماید می تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از او دریافت کند.

مستأجر مانع تعمیرات کلی هست، چه باید کرد؟

موجر نمی تواند در مدت اجاره در ملک تغییری ایجاد کند و اگر نیازمند تعمیرات مهمی هست که تأخیر در آن موجب ضرر به موجر می شود، مستأجر نباید مانع شود؛ در این حالت موجر می تواند از حق فسخ استفاده کند.

5/5 - (1 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *