مراحل کارآموزی وکالت چیست؟

فهرست عناوین

کارآموزانی که موفق به کسب قبولی در آزمون های وکالت شده اند قبل از شروع حرفه وکالت و کار رسمی خود بایستی دوره ای 18 ماهه تحت عنوان کارآموزی وکالت را بگذرانند. این مرحله اجباریست و نمیتوان بدون گذراندن این مرحله وارد بازار کار شد. کارآموزان باید تحت نظارت شخصی که وکیل سرپرست نامیده می‌شود، از نزدیک با پرونده‌های حقوقی آشنا شوند و خود را آماده قبول وکالت پرونده‌ها کنند. برای آشنایی با مراحل کارآموزی وکالت و وظایف آن تا پایان مطلب با آموزشگاه آزاد خدمات حقوقی وفاگستر همراه باشید.

مراحل کارآموزی وکالت

برای گذراندن دوره کارآموزی وکالت، کارآموز باید مراحلی را طی کند:

  1. کارآموز باید معرفی ‌نامه داخلی از واحد مشاوران حقوقی کانون وکلا دریافت کند و رسما تشکیل پرونده کارآموزی دهد. “مراحل کارآموزی وکالت چیست؟”
  2. کارآموز با در دست داشتن مدارک خود طی مدت ۱۰ روز باید در دفتر وکیل سرپرست مشخص شده حضور داشته باشد.
  3. پس از ۴۵ روز، کارآموز وکالت باید در دوره‌های آموزشی کانون وکلا به طور مستمر حضور پیدا کند.
  4. با گذراندن دوره‌های آموزشی و دریافت نمره قبولی، کارآموز پروانه دریافت می‌ کند.اصول لایحه نویسی چیست ؟
  5. در صورت عدم دریافت نمره قبولی، دوره تکرار می ‌شود.

وظایف كارآموزان وکالت

كارآموزان وکالت موظف هستند وظایف زیر را در دوره كارآموزی تحت نظر كانون انجام دهد:

  • انجام كارهایی كه از طرف كانون ارجاع می شود، مانند كار در دادسرا، دادگاه، شعبه معاضدت و غیره.
  • طی دوره آموزش رایانه به تشخیص كانون و ارائه گواهی مراكز آموزشی مورد تایید كانون.
  • مطالعه قوانین و متون حقوقی، انجام كارها و پیگیری پرونده های مرتبط با كارآموزی، تحت نظر و راهنمایی های وكیل سرپرست و تسلیم گزارش به او. نتیجه اقدامات مذكور در كارنامه كارآموز درج و توسط وكیل سرپرست گواهی می شود. اصول فن دفاع در وکالت

1.      شرکت در جلسات سخنرانی و کارگاه های آموزشی که از طرف کانون برگزار می شود:

  • كارآموز باید كلیه امور وكالتی را كه خود قبول می كند یا توسط وكیل سرپرست ارجاع می شود، مانند تنظیم وكالت نامه، دادخواست، شكواییه، لایحه و… با نظارت وكیل سرپرست انجام دهد، به گونه ای كه در هر مورد رسیدگی به امور وكالتی كارآموز به وسیله وكیل سرپرست و مقامات كانون به سهولت امكان پذیر باشد.
  • كارآموز از تاسیس هرگونه دفتر یا موسسه، منفردا یا متفقا با كارآموزان دیگر و وكلا ممنوع بوده و مكلف است در دفتر وكیل سرپرست حاضر شود. تخطی از این امر تخلف انتظامی محسوب می شود.
  • نشانی كارآموز منحصرا نشانی وكیل سرپرست است كه باید جهت ابلاغ هرگونه اوراق ارسالی از كانون یا اوراق قضایی ، در وكالتنامه ، سربرگ، كارت ویزیت و مكاتبات قید نماید. “مراحل کارآموزی وکالت چیست؟”
  • كارآموز باید گزارش عملكرد خود را كه حاوی حضور در جلسات دادگاه، سخنرانی و كارگاه آموزشی و دفتر است، در پایان هر سه ماه، به وكیل سرپرست ارائه دهد. وكیل سرپرست نیز باید پس از ملاحظه گزارش مذكور، حداكثر ظرف یك هفته ، نظر خود را به كمیسیون اعلام كند.
  • جلسات سخنرانی و كارگاه های آموزشی باید با ذكر دقیق تاریخ ، موضوع و نام سخنران به طور متوالی در كارنامه درج و به مهر و امضای نماینده كمیسیون برسد. عدم حضور در بیش از یک دوم جلسات موجب تجدید دوره خواهد شد. همراه نداشتن كارنامه ، تاخیر بیش از پانزده دقیقه یا ترک جلسه پیش از اتمام به منزله غیبت خواهد بود.

2.      تهیه و ارائه كار تحقیقی

  • كارآموز باید حداكثر ظرف سه ماه از شروع دوره، هفت عنوان كار تحقیقی به كمیسیون پیشنهاد كند. موضوع كار تحقیقی با تصمیم كمیسیون از بین عناوین پیشنهادی یا خارج از آن تعیین و ابلاغ می شود.
  • كار تحقیقی تحت نظر وكیل سرپرست، حداقل در چهل صفحه تهیه و به همراه لوح فشرده نهایتا سه ماه قبل از پایان دوره به كمیسیون ارائه می شود.
  • كار تحقیقی باید حاصل مطالعات شخصی كارآموز، با توجه به مباحث مطروح شده و آموزش های كاربردی، با رعایت دقیق اصول نگارش و ذكر منابع استنادی، باشد.
  • عدم ارائه كار تحقیقی در موعد مقرر موجب تجدید دوره و عدم تایید نهایی آن، موجب ادامه دوره به مدت شش ماه با انجام كلیه تكالیف است.

3.      شركت در جلسات دادرسی مدنی و كیفری دادگاه ها حداقل ماهی دو مرتبه و تهیه گزارش از پرونده های مذكور

  • هدف از حضور در جلسات دادگاه های مدنی و كیفری آن است كه كارآموز با طرز استدلال و استناد طرفین دعوا و وكلای آن ها به قوانین، نحوه برخورد قضایی دادگاه ها با موضوع پرونده و دلایل رد یا قبول استدلال ها و مستندات طرفین آشنا شود. برای آموزش بهتر، كارآموز باید حتی المقدور در جلسات محاكم با موضوعات متنوع شركت كرده، از تهیه گزارش با موضوعات تكراری و مشابه خودداری كند.دادخواست چیست و چگونه تنظیم می شود ؟
  • یكی از جلسات ماهانه دادگاه ها، باید محاكمه كیفری باشد و كارآموز در تمام جریان دادرسی حضور داشته باشد و گزارش جامعی از پرونده، شامل: شكواییه ، تحقیقات مقدماتی، قرار اخذ تامین كیفری، قرار مجرمیت، كیفرخواست و رسیدگی در دادگاه اعم از: كیفیت ابلاغ و احضار، نوع اتهام، اظهارات طرفین، وكلای آن ها و رای یا تصمیم دادگاه تهیه كند.
  • منظور از محاكمات مدنی حضور در جلسه ای است كه تشكیل و دادرسی انجام شود، اعم از اینكه منجر به ختم آن بشود یا خیر. لذا حضور در جلسه دادگاهی كه بدون محاكمه تجدید شود، دلیل انجام وظایف نیست. از پرونده ای كه در جلسه موردنظر رسیدگی شده، باید گزارش كاملی شامل:‌ متن دادخواست، ادله و مستندات آن، كیفیت ابلاغ، جریان دادرسی، اظهارات اصحاب دعوا و وكلای ایشان و رای یا تصمیم كامل دادگاه تهیه شود.
  • تهیه گزارش از موضوعاتی كه مستلزم تشكیل جلسه دادرسی نیست: مانند برخی از مسائل امور حسبی، دستور موقت، تامین خواسته، تامین دلیل و پرونده های اجرایی، همچنین تهیه گزارش از روند تحقیقات مقدماتی دادسرا در پرونده های كیفری انجام تكلیف مقرر محسوب نمی شود.
  • گزارش ها باید حداكثر ظرف دو هفته از تاریخ جلسه دادگاه، به صورت منظم جمع آوری، تایپ یا پاكنویس شده، در مواعد اعلامی، تسلیم كمیسیون شود.
تصویر شاخص مراحل کارآموزی وکالت

4.      شماره گذاری صفحات و تنظیم فهرست برای گزارش ها

  • كارآموز باید در پایان هر یک از گزارش ها، نظر استنباطی خود را حداقل در ده سطر نسبت به موضوع پرونده، گردش كار ، اظهارات طرفین و تصمیم دادگاه، به صورت مستدل بیان كند. گزارش ها و اظهار نظر كارآموز توسط اعضای كمیسیون ارزیابی می شود.
  • تهیه گزارش از پرونده هایی كه كارآموز در آن وكالت دارد، قابل پذیرش نیست.
  • كارنامه و گزارش های تهیه شده، دلیل عمده و ملاک انجام تكالیف است، لذا باید در حفظ و نگهداری كارنامه و گزارش ها كمال دقت و مواظبت به عمل آید.
  • صفحات كارنامه در دو نسخه تهیه می شود. كارآموز پس از تكمیل هر صفحه باید نسخه دوم را جدا كرده و در بایگانی خود نگه دارد. در صورت فقدان یا از بین رفتن كارنامه، نسخه دوم جایگزین آن می شود. عدم ارائه نسخ دوم در موعد اعلامی، به منزله عدم انجام تكالیف تلقی می گردد و كمیسیون حسب مورد نسبت به آن اتخاذ تصمیم خواهد نمود.
  • كارنامه باید از حیث حضور در جلسات دادگاه ها، منظم و از نظر ردیف و تقدم و تاخر تاریخ متوالی باشد. كارنامه هایی كه این ترتیب در آن ها رعایت نشود، از نظر كمیسیون قابل پذیرش نیست. “مراحل کارآموزی وکالت چیست؟”
  • كلیه ردیف ها و قسمت های مربوط به شركت در جلسات دادگاه ها، باید در روز جلسه دادرسی تنظیم و توسط دادگاه گواهی شود. ردیف ها و قسمت های فاقد این شرایط، توسط كمیسیون ابطال می شود.آموزش مهارت و فنون حقوقی

اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر

سوالات متداول

1-      کارآموزی آزمون وکالت چیست؟

پذیرفته شدگان آزمون وکالت بایستی دوره ای 18 ماهه تحت نظارت وکیل سرپرست به عنوان کارآموزی وکالت بگذرانند.

2-      مدت زمان کارآموزی وکالت چقدر است؟

متقاضیان نیاز هست دوره ای 18 ماهه را تحت عنوان کار آموز وکالت بگذرانند.

3- متقاضیان چه زمانی میتوانند پرونده دریافت کنند؟

پس از گذشت دوره 18 ماهه کار اموزی وکالت، داوطلبان می بایست در دو مرحله آزمون کتبی و شفاهی اختبار شرکت کنند و پس از کسب نمره قبولی در هر دو مرحله از آزمون، سوگند وکیل پایه یک دادگستری از افراد گرفته خواهد شد.

4-      آیا کارآموزان آزمون وکالت در دوره کارآموزی خود حقوقی دریافت می کنند؟

خیر، داوطلبان خود بایستی هزینه های مربوط به رفت و آمد، خوابگاه و … را پرداخت کنند.

5-      عمده وظایف دوران کارآموزی چیست؟

حضور در جلسات کانون وکلا، حضور در محاکم قضایی و تهیه گزارش و شرکت در کارگاههای آموزشی کاربردی.

6-      آیا شرکت در جلسات ماهیانه کانون الزامی است؟

بله، درصورت غیبت غیر مجاز، دوره تجدید خواهد شد.

5/5 - (14 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *