شرایط تعلق نصف دارایی مرد به زن

فهرست عناوین

شرایط تعلق نصف دارایی مرد به زن

شما باید از شرایط تعلق نصف دارایی مرد به زن آگاه شوید و در صورتی که حق شما در انجام چنین کاری است بتوانید آن را بگیرید. در یک سری شرایط نصف اموال مرد به همسر خود اطلاق می‌شود و خانم می‌تواند آن‌ را دریافت کند. ما در این مقاله قصد داریم در مورد این شرایط و درخواست طلاق توافقی با شما صحبت کنیم؛ چرا که امکان دارد بسیاری از خانم‌ها از حقی که دارند خبر نداشته باشند اما در صورت داشتن آگاهی لازم مشکلی برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد. اگر به کسب اطلاعات کامل‌تر در این زمینه علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بیشتر در مورد این موضوع بدانید با ما تا انتها همراه باشید.

شرایط تعلق نصف دارایی مرد به زن به چه صورت است؟

براساس قوانین زناشویی، برای تحقق شرایط تعلق نصف دارایی مرد به زن در دوران زناشویی باید موارد خاصی را در نظر گرفت. در روزی که زوجین برای انعقاد عقد ازدواج به دفتر ازدواج می‌روند، صفحات متعددی از قباله نکاح را امضا می‌کنند. با امضا کردن این صفحات، شخص امضا کننده، تعهداتی را قبول می‌نماید.

سردفتران ازدواج و طلاق مکلفند شروطی که در این صفحات درج شده است را برای زن و شوهر توضیح دهند و در صورتی که هر کدام از زوجین متوجه این شروط نشدند، مفهوم آن‌ها را به طور کامل برایشان شرح دهند تا طرفین با آگاهی و علم در مورد شروط مندرج در قباله ازدواج امضا بزنند.

به علت عدم رعایت این وظیفه توسط برخی سردفتران ازدواج و طلاق، امکان دارد طرفین بدون اطلاع از اینکه با امضا کردن این صفحات چه نتایجی در انتظارشان خواهد بود، امضا می‌کنند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد صمیمیت زیاد در ابتدای رابطه ممکن است باعث عدم آگاهی از شروط و تبعات آن‌ها برای زوجین بشود. حال اگر بعد از عقد هر کدام از آن‌ها ادعا کنند که در لحظه امضا کردن این شروط آگاهی لازم را نداشته‌اند، ادعایشان در محاکم پذیرفته نمی‌شود.

قانون نصف نشدن دارایی مرد با زن

در یک سری از مواقع نصف دارایی مرد به زن تعلق می‌گیرد؛ این مواقع عبارت‌اند از:

  • براساس بند «الف» شرایط تعلق نصف دارایی مرد به زن مندرج در سند ازدواج، اگر طلاق به درخواست زن نباشد و دادگاه تصمیم بگیرد که تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء رفتار و رفتار ناپسند او نیست، مرد موظف است نصف دارایی‌های خود که در طول زندگی مشترک با زن به دست آورده یا معادل آن را، بدون انتقال هزینه به زن، به او واگذار کند.
  • اگر زوجین، به ویژه مرد، شرط تنصیف دارایی را در سند ازدواج امضا نکنند، نصف اموال در روابط زناشویی جایگاهی نخواهد داشت. ادعای عدم فهمیدن شرط تنصیف پس از امضاء در دادگاه قبول نخواهد شد.
  • در صورتی که طلاق به صورت توافقی باشد یا درخواست طلاق از طرف زن باشد، شرط تنصیف دارایی اجرا نمی‌شود.
  • اگر در شرط دارایی، از عبارت «نصف دارایی موجود» استفاده شده باشد. بنابراین زوج باید اموال ذکر شده را بعد از عقد به دست آورده باشد و در زمان طلاق نیز این اموال همچنان وجود داشته باشند. لازم به ذکر است اگر زوج قبل از درخواست طلاق اموال را به زن انتقال داده باشد، شرط تنصیف دارایی، معتبر نخواهد بود.
  • نصف دارایی به معنای مقادیر مختلف و تعیین شده‌ای نیست؛ در نتیجه تصمیم اینکه چه مقداری از دارایی‌ها به زن تعلق بگیرد یا معادل آن به او داده شود، با تصمیم دادگاه تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، الزامی به انتقال پنجاه درصد از دارایی نیست.
  • اگر مرد عمدا اموال خود را قبل از درخواست طلاق به زن منتقل کرده باشد تا زن به عنوان شریک در نصف دارایی حقی نداشته باشد؛ این عمل از مصادیق جرم فرار از دین نیست. چرا که تنصیف اموال در اصل دینی ذکر نشده است و بنابراین نمی‌توان به عنوان دلیل برای فرار از دین ارائه داد.
  • می‌توان شرط نصف دارایی را در عقد نامه تغییر داد. بنا به ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی، زوجین می‌توانند هر شرط معقول و مشروعی را در سند ازدواج توافق کنند. مثلاً می‌توانند شرط کنند که در صورت طلاق، نصف دارایی‌های زن به مرد برسد و یا برعکس این اتفاق بیفتد؛ در این خصوص محدودیتی به جز محدودیت‌های قانونی وجود ندارد.
  • اگر شرایط تعلق نصف دارایی مرد به زن در سند ازدواج، امضا شده باشد و مرد هم درخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد، زن می‌بایست از شرط استفاده کند و لیست دارایی‌های مرد را به دادگاه ارائه دهد تا از این شرط بهره‌مند شود. توصیه می‌شود دادخواست مستقلی به عنوان یک دعوای تقابل تا قبل از جلسه دادگاه طلاق، ارسال کنید.
  • اگر زوج بتواند ثابت کند که طلاق ناشی از سوء رفتار و تخلف زن از وظایفش نسبت به شوهر بوده است، شرط نصف کردن دارایی‌ها شامل زن نمی‌شود.
  • شرط تنصیف دارایی از اموالی تشکیل می‌شود که زوج بعد از ازدواج با زن به دست می‌آورد. بنابراین، اموالی که قبل از ازدواج به دست آورده، مشمول این شرط نمی‌شوند.

آیا تنصیف اموال شوهر در طلاق توافقی قابل انجام است؟

زمانی نصف دارایی شوهر به زوجه تعلق خواهد گرفت که طلاق از جانب شوهر بوده باشد و به دلیل تخلف زوجه از تکالیف زناشویی نباشد؛ در غیر این صورت نصف دارایی شوهر در طلاق توافقی به زوجه تعلق نمی‌گیرد.

با وجود این، مطابق با مقررات مرتبط با طلاق توافقی، زوج و زوجه حق دارند که در توافق نامه خود هر شرطی را که تمایل دارند از جمله شرط تعلق نصف دارایی شوهر به همسر را درج کنند. در غیر این صورت قاضی دادگاه نمی‌تواند هنگام رسیدگی به درخواست طلاق، شوهر را موظف به پرداخت نصف دارایی‌اش به همسرش کند و تنها توافقی که میان زوجین انجام گرفته است اعمال خواهد شد.

طبق مطالب موجود در متن متوجه شدید شرایط تعلق نصف دارایی مرد به زن چه مواردی هستند و در چه مواقعی خانم می‌تواند نصف اموال شوهر خود را دریافت کند. سایت گروه وکلای پارسای با داشتن تجربه چندین ساله در این زمینه می‌توانند اطلاعات بسیار زیادی در اختیار شما بگذارند و کمکتان کنند. به همین دلیل در صورت داشتن هرگونه سوالی در این زمینه می‌توانید با مشاوران در ارتباط باشید.https://parsaylawyers.com/

021-44033677  – 026-34214440

< مقاله توسط گروه وکلای پارسای ، انتشار در سایت آموزشگاه حقوقی وفاگستر>

5/5 - (7 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *