تنظیم اسناد افراد بیمار و زندانیان به همراه فیلم آموزشی

فهرست عناوین

تنظیم اسناد افراد بیمار و زندانیان

یکی از شایع ترین مشکلات در خصوص تنظیم اسناد زمانی است که شخص ذینفع یا یکی از متعاملین بدلیل بیماری قادر به حضور در دفترخانه و امضاء اسناد و اوراق نیست و یا مثلا شخصی در زندان است و حق خروج ندارد .بسیاری از اشخاص به همین دلیل به دفاتر مراجعه نموده و به گمان اینکه دفاتر می توانند چنین خدمات غیر حضوری و خارج از دفترخانه را ارائه دهند تقاضای تنظیم چنین اسنادی را می دهند.

بطور کلی از دیدگاه قانونگذار کلیه اسناد باید در مکان دفترخانه تنظیم و به ثبت رسیده و به امضاء متعاملین برسد  ، در غیر این صورت دفترخانه مرتکب تخلف شده است.

حال باید ببینیم قانونگذار چه راهکاری برای مشکل بیان شده در نظر گرفته است.

بهتر است بگوییم قانونگذار فقط در دومورد این امکان را به دفاتر داده است که آنهم تحت شرایط خاصی اقدام به تنظیم و ثبت و امضاء اسناد خارج از محل دفترخانه بنماید:قوانین دفاتر اسناد رسمی

تنظیم اسناد رسمی خارج از مکان دفترخانه

تنظیم اسناد رسمی برای اشخاص مریض و ناتوان

همانگونه که در گذشته بیان نمودیم تنظیم و ثبت و امضاء کلیه اسناد باید در مکان دفترخانه انجام پذیرد . مگر در دو مورد که قانونگذار به صراحت به آنها اشاره نموده است.

آیین نامه جدید قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران

مصوبه شماره ۹۰۰۰/۵۸۳/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۱/۱۰رئیس قوه قضاییه

 ماده۴۲ـ  ((تنظیم سند باید صرفاً در محل دفترخانه با حضور اصحاب سند انجام شود. چنانچه یکی از اصحاب سند قادر به حضور در محل دفترخانه نباشد، پس از ارائه گواهی پزشکی معتبر مبنی بر بیماری و عدم امکان حضور وی در دفترخانه، تنظیم سند و ثبت آن در حضور نماینده دادستان عمومی و انقلاب محل انجام می‌شود. ))

طبق قانون فوق ابتدا متقاضی باید به اداره ثبت مراجعه نموده و فرم مخضوص را دریافت نماید و به آن گزارش پزشکی قانونی را ضمیمه نماید و سپس با کلیه مدارک مورد نیاز ، اقدامات لازم جهت هماهنگی حضور نماینده دادستانی و دفترخانه مورد نظر در محل و امضاء اسناد را انجام دهد.کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی

تنظیم اسناد رسمی برای زندانیان

دسته دیگری که قانونگذار مستثنی قرار داده است تنظیم اسناد زندانیانی است که حق خروج از زندان را ندارند.

قانونگذار در تبصره  ماده 42 آیین نامه فوق الذکر به این مورد نیز اشاره می کند :

تبصره‌ ـ اداره کل ثبت استان مکلف است برای تنظیم و ثبت اسناد زندانیان، سردفتری را تعیین نماید. سردفتر سند را با حضور نماینده دادستان عمومی و انقلاب محل، تنظیم، ثبت و به امضای ذی­نفع و نماینده مزبور می‌رساند.

در ادامه اسماعیل وفایی سردفترو مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر ویدیوی ذیل به بیان کامل نحوه ی تنظیم اسناد اشخاص بیمار و زندانیان می پردازد.

فیلم زیر را ببینید

                       تنظیم اسناد برای اشخاص بیمار و زندانیان

سوالات متداول

آیا تنظیم سند رسمی در خارج از مکان دفترخانه امکانپذیر است؟

بطور کلی از دیدگاه قانونگذار کلیه اسناد باید در مکان دفترخانه تنظیم و به ثبت رسیده و به امضاء متعاملین برسد ، در غیر این صورت دفترخانه مرتکب تخلف شده است مگر در موارد خاص .

شخصی که در بیمارستان است و توانایی حضور در دفترخانه ندارد چگونه وکالت محضری امضاء کند؟

در این موارد ابتدا متقاضی باید به اداره ثبت مراجعه نموده و فرم مخضوص را دریافت نماید و به آن گزارش پزشکی قانونی را ضمیمه نماید و سپس با کلیه مدارک مورد نیاز ، اقدامات لازم جهت هماهنگی حضور نماینده دادستانی و دفترخانه مورد نظر در محل و امضاء اسناد را انجام دهد.

شخصی که در زندان است و حق خروج ندارد چگونه اقرارنامه رسمی و محضری بدهد؟

دسته دیگری که قانونگذار مستثنی قرار داده است تنظیم اسناد زندانیانی است که حق خروج از زندان را ندارند که در این موارد نیز اداره کل ثبت استان مکلف است برای تنظیم و ثبت اسناد زندانیان، سردفتری را تعیین نماید. سردفتر سند را با حضور نماینده دادستان عمومی و انقلاب محل، تنظیم، ثبت و به امضای ذی­نفع و نماینده مزبور می‌رساند.

تعیین و تکلیف قانونگذار برای دفاتر اسناد رسمی در مورد تنظیم اسناد در خارج از محل دفترخانه چیست؟

آیین نامه جدید قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران
مصوبه شماره ۹۰۰۰/۵۸۳/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۱/۱۰رئیس قوه قضاییه
 ماده۴۲ـ  ((تنظیم سند باید صرفاً در محل دفترخانه با حضور اصحاب سند انجام شود. چنانچه یکی از اصحاب سند قادر به حضور در محل دفترخانه نباشد، پس از ارائه گواهی پزشکی معتبر مبنی بر بیماری و عدم امکان حضور وی در دفترخانه، تنظیم سند و ثبت آن در حضور نماینده دادستان عمومی و انقلاب محل انجام می‌شود. تبصره: اداره کل ثبت استان مکلف است برای تنظیم و ثبت اسناد زندانیان، سردفتری را تعیین نماید. سردفتر سند را با حضور نماینده دادستان عمومی و انقلاب محل، تنظیم، ثبت و به امضای ذی­نفع و نماینده مزبور می‌رساند.

تنظیم و ثبت اسناد خارج از محل دفترخانه چه عواقبی دارد؟

طور کلی از دیدگاه قانونگذار کلیه اسناد باید در مکان دفترخانه تنظیم و به ثبت رسیده و به امضاء متعاملین برسد ، در غیر این صورت دفترخانه مرتکب تخلف شده و تعقیب انتظامی خواهد شد و در صورت شکایت سند نیز از درجه اعتبار خارج است زیرا برخلاف قوانین ثبتی تنظیم گردیده است.

5/5 - (16 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *