نحوه فک رهن اسناد بانکی به همراه فیلم آموزشی

فهرست عناوین

نحوه فک رهن اسناد بانکی:

اگر جزو کسانی هستید که تا اسم رهن می آید فقط یاد رهن و اجاره ملک می افتید، شدیداً توصیه می کنیم این مقاله را بخوانید چرا که؛ رهن نوعی قرارداد است و بر اساس آن کسی که دِین و تعهدی به دیگری دارد یکی از اموالش را به عنوان وثیقه در قالب عقد رهن به آن شخص طلبکار می دهد. به این دلیل که آقای طلبکار خیالش راحت باشد اگر در آن موعد تعیین شده ادای دین نشد، طلبکار می تواند از مال به رهن گذاشته شده برای وصل طلب خود اقدام کند و بفروشید و طلبش را وصول کند.
افراد در طول زندگی ممکن است به دلایل مختلفی اقدام به دریافت وام و تسهیلات از بانک نمایند. بانک به جهت پرداخت وام و تسهیلات به افراد ضمانت نامه های گوناگونی را دریافت می کند، ضمانت نامه های دریافتی توسط بانک بنا بر نوع بانک و همچنین نوع وام و تسهیلات متفاوت است. افراد می توانند به هنگام خرید مسکن و در صورت نیاز از وام مسکن استفاده نمایند. به هنگام استفاده از وام مسکن افراد باید از سند آن ملک استفاده کرده و به عنوان تضمین در نزد بانک به امانت گذارند. به عبارتی سند ملک در رهن بانک قرار می گیرد. از طرفی قانون در قرارداد رهن از شخص طلبکار حمایت کرده است به طوری که به او اجازه داده هر وقت که دلش خواست این قرارداد را فسخ کند. در حالی که شخص بدهکار در فسخ نمودن عقد رهن چنین حقی ندارد .اقرار نامه فک رهن چیست

رهن گیرنده ای به نام بانک :

شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده باشید اما یکی از بزرگ ترین رهن گیرندگان همین بانک ها هستند. یعنی بانک در ازای وام هایی که می دهد به عنوان تضمینی برای بازپرداخت مبلغ آن، اموال وام گیرنده را به رهن می گیرد. وقتی می گوییم اموال، بیشتر منظورمان املاک است چرا که این گونه دارایی ها تضمین قوی تری محسوب می شوند.
مثلاً آن کسی که با گرفتن وام مسکن اقدام به خرید خانه ای می کند، خانه تازه خریداری شده اش را در رهن بانک می گذارد یعنی این خانه وثیقه ای در دست بانک خواهد بود که صاحب خانه اقساط وامش را سر موعد پرداخت کند و در غیر این صورت بانک خانه مذکور را مصادره خواهد کرد.مراحل تنظیم سند رهنی بانک مسکن

آشنایی با فک رهن

شاید کلمه فک رهن چندان با گوشتان آشنا نباشد و حتی کمی عجیب به نظر بیاید، اما نتیجه اش خوب  است چرا که با فک رهن در واقع بدهی وامتان را به طور کامل پرداخت نموده و مالی را که به رهن گذاشته اید، پس می گیرید.
یعنی آن صاحب خانه عزیزی که به لطف خدا ،خانه دار شده و یا هر کس دیگری که به هر دلیلی سند ملکش در رهن بانک باشد می تواند بالاخره آن را آزاد کند.

نحوه فک رهن اسناد بانکی :

افراد می توانند برای فک رهن اسنادی که در نزد بانک به امانت گذارده شده:

  1. در بانک ودیعه گذاری کنند
  2. قرض و طلب خود را با بانک به طور کامل روشن و تسویه کند (به طور تمام و کمال)
  3. خروج سند بانکی بدون تسویه حساب با بانک (حتما مطالعه کنید)
  •  در بانک ودیعه گذاری کنند:
    در روش ودیعه گذاری در بانک صاحب ملک باید به بانک مراجعه کرده و پس از وارسی میزان بدهی خود به بانک یک سپرده ای برابر با صد و ده درصد آن مبلغ در بانک ودیعه گذاری نماید.
  • توجه داشته باشید به هنگام ودیعه گذاری یا به عبارتی سپرده گذاری در بانک صاحب ملک نمی تواند تا پایان پرداخت قرض خود به بانک اقدام به فروش ملک نماید.
    به عبارتی آن ودیعه موجود در نزد بانک نوعی امانت می باشد و فرد باید قرض خود را طبق اقساط به بانک پرداخت کند. بانک مؤظف است مطابق تعرفه، به آن ودیعه به امانت گذارده شده در بانک سود پرداخت کند.
  •  حساب قرض و طلب خود را با بانک به طور کامل روشن کرده و سپس پرداخت نماید: در این روش صاحب ملک به بانک مراجعه کرده و از بانک مورد نظر خواستار دریافت صورت حساب میزان قرض و طلب خود میگردد به جهت تسویه حساب.
  •  خروج سند بانکی بدون تسویه حساب با بانک نیز قابل انجام است: با توجه به تصمیمات جدید بانک مسکن افراد می توانند به منظور خروج سند بانکی که در رهن بانک است، سند دیگری بنا بر ضوابط و قوانین در نظر گرفته شده جایگزین کرده و سپس سند خود را دریافت نمایند. در این روش افراد می توانند اقساط خود را به صورت ودیعه یا سپرده به بانک پرداخت کرده و همچنین اقدام به فروش ملک خود نمایند.تعویض وثیقه چیست ؟ بهمراه فیلم آموزشی
جعاله1152

خانه های وام دار یعنی چه؟

گاهی افراد اقدام به خرید خانه هایی تحت عنوان خانه های وام دار می نمایند که امروزه در آگهی های اینترنتی همچون شیپور و دیوار به چشم میخورد.
توجه داشته باشید:
مقصود از خانه های وام دار خانه هایی هستند که صاحب آنها اقدام به دریافت وام از بانک کرده و اقساط آن را به طور کامل پرداخت نکرده اند.

نکات حقوقی مهم در نحوه فک رهن اسناد بانکی :

  1.  ابتدا بهتر است خریداران اقدام به خرید خانه هایی نمایند که در رهن بانک نمی باشد و همچنین فروشندگان ابتدا از بانک فک رهن کرده و اقدام به فروش نمایند.
  2.  خریداران باید توجه داشته باشند پس از خرید مقدار اقساط باقی مانده باید از مبلغ کل پرداختی به مالک کسر گردد.
  3.  این قبیل معاملات به صورت کفالتی می باشد به گونه ای که به خریدار کفالت داده می شود پس از اتمام اقساط بانکی ملک به نام او درآید.
  4.  توصیه می شود به هنگام خرید ملکی که در رهن بانک است ابتدا با یک وکیل قرار داد ملکی مشورت نمایید زیرا می تواند از بسیاری از مشکلات در آینده شما را آگاه سازد.

نحوه فک رهن اسناد بانکی در عمل

برای انجام فک رهن ابتدا لازم است که به بانک وام دهنده مراجعه نموده و معرفی نامه ای مبنی بر فک رهن را دریافت کنید. در قدم بعدی این نامه بانکی را با در دست داشتن سند ملکتان به همان دفترخانه ای ببرید که قرارداد رهن را بین شما و بانک تنظیم کرده است. دفتر خانه یا محضردار کارهای لازم برای فسخ قرارداد رهن یا همان فک رهن را انجام داده و فقط می ماند یک امضاء که باید نماینده بانک بزند تا سندتان آزاد شود. البته تاریخی که نماینده بانک به دفترخانه می رود را خود بانک تعیین می کند دوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کارو این امر در اختیار محضر دار نیست. وقتی کار به اینجا رسید دیگر خیالتان راحت باشد که حتی بدون حضور شما هم نماینده بانک امضایش را می زند اما محض محکم کاری می توانید شخصاً هم حضور داشته باشید. بعد از برهم زدن قرارداد رهن، سر دفتر، دفترخانه وظیفه دارد که این فک رهن را در سند ملک شما نوشته و از طرف دیگر با در جریان گذاشتن سازمان ثبت اسناد، سندتان را آزاد کند. البته حتی اگر مایل باشید می توانید با تقاضا از دفترخانه، این سند را عوض کرده و سند تک برگ تر و تازه ای را دریافت کنید. منتهی خودِ محضر چنین اختیاری ندارد بلکه فقط خواسته شما را به سازمان ثبت اسناد و املاک منتقل می کند.کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی

اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه آزاد خدمات حقوقی وفاگستر ویدیوی ذیل را تهیه کرده که تقدیم مخاطبین عزیز می نماید.

فیلم زیر را ببینید

فک رهن اسناد بانکی

سوالات متداول

برای فک رهن اسناد بانکی از چه طریقی می توانم اقدام کنم؟

فک رهن اسناد بانکی  با 3 روش امکان پذیر است : 1- شما سند ملک دیگری را به جای آن ملک به رهن گذاشته شده در بانک به رهن بگذارید و سند ملک قبلی را آزاد کنید. 2- ودیعه گذاری است که شما باید صدود ده درصد بدهی خوتان را در نزد بانک به امانت بگذارید 3- با اطلاع از میزان بدهی خود نسبت به پرداخت کامل بدهی خود اقدام کنید.

می توانم بدون پرداخت پولی و بدون تسویه حساب با بانک فک رهن را انجام دهم؟

بله . شما می توانید با تعویق وثیقه و جایگزین کردن یک سند دیگر در بانک بدون تسویه حساب و پرداخت مبلغی فک رهن ملک مورد نظر را انجام دهید.

اگر بدون فک رهن ملکی را معامله کنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر بدون فک رهن ملکی که در رهن بانک است معامله انجام شده ضمن آن که این معامله از منظر شعر غیرقانونی و حرام است در صورت پیگیری بانک کلاهبرداری محسوب شده و طرفین به عنوان کلاهبردار معرفی می شوند.

آیا اصلا امکان معامله بدون فک رهن وجود دارد؟

بله. امکان معامله ملک بدون فک رهن وجود دارد اما در این نوع معاملات و قراردادها امکان انتقال سند وجود ندارد و غالباً به صورت قولنامه ای معامله می شود. در این مورد بسیار باید دقت کرد.

برای فک رهن خودرو چه مدارکی لازم است؟

برگ سبز ماشین یا همان سندی که نشان دهنده مالکیت شما بر وسیله نقلیه است.کارت ماشین که حاوی اطلاعات ماشین است.باید احراز محل سکونت مالک انجام شود و آدرس مالک خودرو می بایست تطابق کامل با  نشانی ثبت شده در سند داشته باشد.مالک باید حتما بیمه نامه شخص ثالت را همراه داشته باشد.داشتن کارت ملی و شناسنامه نیز برای هرگونه اقدام ثبتی لازم و ضروری است.

اگر ملکی در رهن بانک باشد و ما آن را معامله کرده باشیم می توانیم طرف مقابل را به تنظیم سند ملزم کنیم؟

معامله ملکی که فک رهن نشده غیرقانونی است، پس در صوت انجام معامله به صورت قولنامه تا زمان آزادسازی ملک از رهن بانک امکان تنظیم سند جدید و یا ملزم کردن فروشنده به تنظیم سند وجود نخواهد داشت.

برای فک رهن بانک در روش ودیعه گذاری چه مقدار وجه و پول باید در رهن بانک بگذاریم ؟

برای فک رهن بانک از طریق ودیعه گذاری باید مبلغی در حدود صدوده درصد از بدهی خود را در نزد بانک به رهن بگذارد.

5/5 - (22 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

13 پاسخ

  1. سلام. من ملکی را که در رهن بانک بوده در یک قولنامه معامله کردم حالا می تونم فروشنده را برای تنظیم سندملزم کنم و دادخواست الزام به تنظیم سند بزنم؟

    1. اصولا سندی که در رهن بانک است قابل معامله و انتقال بغیر نمیباشد.زیرا منافع آن در گرو بانک میباشد و هر گونه اقدام نسبت به آن باید با موافقت بانک صورت پذیرد.

  2. سلام . من برای فک رهن ملک از بانک می تونم بدون تسویه حساب یا گذاشتن یک سند دیگر ملک را از گرو بانک آزاد کنم؟

    1. سلام.بله در صورتی که بانک موافقت نماید میتوانید ملک دیگری را تحت عنوان تعویض وثیقه در رهن بانک مربوطه قراردهید و از ملک قبلی خود فک رهن نمایید.

  3. سلام ممنون از اطلاعاتی که دادین. اولین او نخستی قدام برای فک رهن چیست؟ من کجا باید بروم؟

    1. سلام و عرض ادب.در خصوص فک رهن ازاسناد بانکی پس از تصفیه حساب و پرداخت وام مربوطه با در دست داشتن نامه فک رهن به دفترخانه تنظیم کننده سند رهنی مراجعه فرمایید.دفترخانه با هماهنگی نماینده بانک اقدام به فک رهن مینماید.

  4. سلام خسته نباشید وامی ک رو خونه ام بود تسویه کردم و نامه فک رهن از بانک گرفتم رفتم دفتر اسناد رسمی ک بانک گفت اما بمن گفتن نماینده هرروز نمیاد باید سندتونو بزارید تا فلان روز ک نماینده میاد الان خیلی نگرانم ک یوقت کلاهبرداری نشه استرس دارم‌ ایاشرایطش همینه همه جا ب دین شکله و مراحل ش همینه از همه‌سندشونو میگیرن تا ۱ هفته ک نماینده بیاد

    1. سلام و عرض ادب خدمت شما . بله.اصولا نماینده بانک یک روز معین در هفته به دفترخانه مراجعه میکند و اسناد و اوراق را امضا میکنند.و این امر طبیعیست.

  5. سلام، سه مرتبه سوال کردم ،هر دفعه سوالم را روی سایت اوردید ولی دریغ از یک بار پاسخ ،نکنه پول میخواهید خوب شماره حساب بدید بریزم به حساب

  6. سلام بنده ۱۵ سال پیش ۳۰میلیون از بانک تجارت وام دریافت کردم و اصلا قسطی پرداخت نکردم حالا قصد دارم کل بدهی بانک پرداخت کنم ولی بانک قبول نمیکند و فک رهن انجام نمیدهد . به اداره ثبت رفتم آنها گفتند پول بدهی خودتو بریز به حساب اداره ثبت ما نامه میدیم برو دفتر خانه فک رهن انجام بده
    آیا بنده میتونم پول کامل به حساب اداره ثبت بریزم ویا باید از طریق دادگاه اقدام کنم ؟
    ممنون آیا به اداره ثبت میشه اطمینان کرد ؟

    1. سلام وقت بخیر
      اگر از طریق اجراییات ثبت اقدام کردیدو اینطور گفتند مشکلی بنظر نمیرسه.

  7. سلام وقت بخیر
    سندی داریم که قبلا در رهن بانک بوده و فک رهن شده،
    با توجه به اینکه قبلا در رهن بوده و در سند بصورت دست‌نویس موضوع آورده شده، آیا از این سند میشه به عنوان وثیقه دادگاهی استفاده کرد؟

    1. پس از انجام فک رهن از اسناد بانکی مراتب فک رهن توسط دفترخانه در سند مالکیت قید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *