تنظیم مبایعه نامه چه مزایایی دارد؟همراه با فیلم آموزشی

فهرست عناوین

تنظیمم مبایعه نامه چه مزایایی دارد؟

یکی از مهمترین اسناد عادی که از قدیم رواج داشته و تا کنون از اهمیت بالایی برخوردار میباشد تنظیم مبایعه نامه یا بیع نامه میباشد.همواره یکی از دغدغه های مردم در انجام معاملات این بوده که معامله به نحوی صورت پذیرد که به دنبال آن دچار ضرر یا دردسر نشوند و از هر بابت خیالشان راحت باشد که چه از لحاظ قانونی و شرعی و عرفی خدشه ای به معامله وارد نشود.خطرات وکالت کاری چیست؟
لذا قانونگذار با توجه به آنچه که از گذشته در این خصوص در بین مردم عرف محسوب میشد که همان تنظیم نوشته ای مکتوب بود و طرفین متعهد به رعایت و اجرای مفاد آن بودند در قانون نیز این اسناد را به عنوان اسناد عادی و الزام آور به رسمیت شناخته است و طبق ماده 10 قانون مدنی اسناد عادی را الزام آور برای طرفین قرار داده است
.

قولنامه و مبایعه نامه

لزوم تنظیم مبایعه نامه در معاملات

به جرات میتوان گفت که مهمترین و کاربردی ترین سند عادی که در حال حاضر در بین مردم رواج دارد تنظیم مبایعه نامه یا همان بیع نامه (قولنامه) می باشد. تفاوت مبایعه نامه و قولنامه چیست؟سند عادی مکتوبی که بین فروشنده و خریدار منعقد میشود و در آن هر دو طرف متعهد میشوند ، بنحوی که فروشنده متعهد میشود تا در زمان و مکان معین مال مورد معامله را تحویل خریدار دهد و در مقابل خریدار نیز متعهد میشود تا ثمن معامله را به فروشنده تسلیم نماید ، دقیقا طبق مفاد قرارداد مذکور و شرایط مندرج در آن.
برخی از این شروط طبق قانون باید حتما اجرا شود ، برخی دیگر بر اساس عرف محل و سایر شروطی که کاملا توافقی بوده و طرفین میتوانند با توافق و تراضی یکدیگر آنها را بدقت مکتوب کرده و اجرا نمایند.

قولنامه و مبایعه نامه

آثار حقوقی مبایعه نامه

از آنجایی که معاملات در جوامع امروزی و به طور اخص در نظام حقوقی ایران متنوع میباشد، لذا وجود یک سند مکتوب همواره می تواند باعث استحکام این معاملات بشود. در حال حاضر یک مبایعه نامه که به طور صحیح و طبق موازین قانونی تنظیم شده باشد به خوبی میتواند این نقش را بازی کند.از جمله مزایایی که تنظیم مبایعه نامه در عقود مختلف ایفاء میکند عبارتند از :

  • تعیین تکلیف معامله در صورت فوت هر یک از طرفین نسبت به ورثه آن شخص
  • اقدام جهت اخذ گواهی عدم حضور در روز تنظیم سند در دفترخانه
  • امکان دریافت و مطالبه خسارت تاخیر تادیه و اصل مال یا ثمن و سایر هزینه ها از جمله هزینه دادرسی و حق الوکالهآموزش مهارت و فنون حقوقی
  • جلوگیری از تخلفات و سوء استفاده هر یک از طرفین تا زمان قطعیت معامله بخصوص در معاملات وسائط نقلیه موتوری
  • اجبار طرفین به اجرای تعهدات خود باستناد ماده 10 قانون مدنی و وجه التزام
تنظیم مبایعه نامه چه مزایایی دارد؟

فیلم آموزشی تنظیم مبایعه نامه و آثار حقوقی آن

موارد فوق تنها گوشه ای از فواید متعدد تنظیم مبایعه نامه ، این سند عادی ، اما بسیار مهم می باشد. اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه وفاگستردوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کار در ویدیوی ذیل به بیان کامل فوائد و مزایای مبایعه نامه پرداخته است.

فیلم های زیر را ببینید

مزایای تنظیم مبایعه نامه

سوالات متداول 

چرا در معاملات مهم باید مبایعه نامه تنظیم کنیم؟

مبایعه نامه سند عادی است که بین فروشنده و خریدار منعقد میگردد و  فروشنده متعهد میشود تا در زمان و مکان معین مال مورد معامله را تحویل خریدار دهد و در مقابل خریدار نیز متعهد میشود تا ثمن معامله را به فروشنده تسلیم نماید .قانونگذار نیز بر این اساس در ماده10 قانون مدنی بر این عقد الزام و ضمانت اجرایی قرار داده است.

آپارتمانی را بطور وکالتی از دوستم خریداری نموده ام. آیا لازم است مبایعه نامه نیز تنظیم کنم؟

اصولا معاملات وکالتی اعم از غیر منقول و منقول با توجه به ماهیت وکالت که به فوت یا جنون هر یک از طرفین فسخ میشود نمیتواند از استحکام و قطعیت لازم برخوردار باشد.لذا حتما در کنار وکالتنامه مزبور مبایعه نامه ای بنحو صحیح تنظیم شود تا در صورت نیاز در محاکم و سایر مراجع قابل استناد باشد.

شرایط تنظیم مبایعه نامه معتبروصحیح چیست؟

مبایعه نامه یک سند عادیست.لکن باید در تنظیم آن نکاتی را رعایت کرد.برخی از این شروط طبق قانون باید حتما اجرا شود ، برخی دیگر بر اساس عرف محل مثل (امضا دو شاهد ذیل مبایعه نامه یا درج نحوه پرداخت ثمن) و سایر شروطی که کاملا توافقی بوده و طرفین میتوانند با توافق و تراضی یکدیگر آنها را بدقت مکتوب کرده و اجرا نمایند.

میخواهم اتومبیل خود را بفروشم.چه نکاتی در قولنامه قید کنم که در آینده به مشکل نخورم؟

قولنامه یا همان مبایعه نامه در وسایئط نقلیه موتوری از اهمیت بالایی برخوردار است.چند نکته مهم در مبایعه نامه خودرو این است که زمان تحویل خودرو به خریدار را بدقت قید نمایید بنحوی که ساعت و دقیقه آن نیز مشخص باشد تا اگر پس از آن تخلفی از جانب خریدار صورت گرفت شما مدرکی دال بر تحویل خورو داشته باشید.همچنین در صورت تنظیم وکالت حتما در مبایعه نامه نیز تاریخی را برای فک پلاک تعیین نمایید.

من و خریدار نتوانستیم در تاریخی که در مبایعه ذکر شده بود در دفترخانه برای امضا سند قطعی حاضر شویم. تکلیف چیست؟آیا مبایعه نامه اعتبار دارد؟

مبایعه نامه شما مطمئنا همچنان اعتبار خود را دارد لکن می توانید به اتفاق خریدار تاریخی را در نظر بگیرید و در پشت مبایعه نامه به شکل متمم قید نمایید و هر دو امضا نمایید و البته دقت کنید که در آن تاریخ بتوانید هر دو در دفترخانه برای تنظیم و امضا اسناد حاضر شوید.

اینجانب میخواهم آپارتمان دوستم را خریداری کنم.آیا حتما لازم است که در دفتر املاک مبایعه نامه تنظیم کنیم؟

از نظر قانونی یک مبایعه نامه ساده که بین طرفین به نحو صحیح بر روی یک ورق A4 تنظیم شده و توسط دو نفر شاهد امضا شده است، به اندازه یک مبایعه نامه تنظیمی در دفتر املاک اعتبار قانونی داشته و لازم الاجراست.لذا اگر فروشنده و خریدار آشنایی کامل نسبت به هم دارند میتوانند یک مبایعه نامه ساده ولی صحیح بین خود تنظیم کرده و از بابت مجبور نباشند مبلغ بالایی را بعنوان کمیسیون به دفتر املاک بپردازند.

5/5 - (22 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *