تشریح بند 89 بخشنامه های ثبتی ، چگونه گواهی عدم حضور بگیریم؟

فهرست عناوین

بند 89 بخشنامه های ثبتی

منظور از  بند 89 بخشنامه های ثبتی یا گواهی عدم حضور در دفاتر اسناد رسمی چه می باشد؟ به هنگام صدور گواهی عدم حضور از ناحیه ی سردفتر، وی باید به چه نکاتی توجه نماید؟

هنگامی که خریدار و فروشنده بر سر یک تنسیق قولنامه ای توافق می کنند، در مفاد آن قولنامه یک بند از بندهای نگارش شده به جایی که در زمان مشخص باید حضور یابند به جهت اتمام معامله اختصاص دارد. از این جهت دو طرف معامله باید به جهت منتقل کردن سند از ناحیه ی فروشنده و پرداخت الباقی وجه از ناحیه خریدار در مکان تعیین شده حضور پیدا کنند. ولیکن اگر یکی از طرفین در مکان تعیین شده حضور پیدا نکند چه خواهد شد؟ در راستای مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.الزام به تنظیم سند رسمی به همراه فیلم آموزشی

تشریح بند 89 بخشنامه های ثبتی

نقش سر دفتر در ارتباط با بند 89 بخشنامه های ثبتی

با عنایت به بند 89 در حیطه ی تأمین و تنسیق قولنامه های (عادی) سر دفتر نمی تواند میانجی گری و مجامعت نماید. در صورتی که سر دفتر اقدام به میانجی گری و مجامعت کند بر خلاف مقررات تعیین شده در کشور خواهد بود.
حال تصور کنید که دو طرف در معامله ای که نسبت به قولنامه عادی صورت می گیرد، بر سر شرایطی خاص با یک دیگر پیمان بسته باشند. سپس پیمان دو طرف در دفاتر اسناد رسمی مشخص شده باشد ولیکن به مرحله ثبت نیز نرسیده باشد (همانند زمان تعیین شده جهت حضور در دفتر اسناد رسمی)در چنین حالتی چه رخ خواهد داد آیا فردی که سود عایدش می شود می تواند تقاضای صدور گواهی را از دفاتر اسناد رسمی داشته باشد؟بله،
توجه داشته باشید در این حالت کسی که سود عاید او می شود می تواند به صورت کتبی درخواست صدور گواهی نماید و با توجه به قوانین و ضوابط ذکر شده این امر بر خلاف قانون نمی باشد و انجام آن نیز بلا اشکال است.

آموزشگاه حقوقی وفاگستر
آموزشگاه حقوقی وفاگستر

بند 89 بخشنامه ثبتی گواهی عدم حضور

دو طرف هنگامی که قولنامه ای را به مرحله ی تنسیق می رسانند قطعاً تاریخ معین و ساعت مشخصی را به جهت انتقال رسمی سند تعیین می کنند. حال ممکن است یکی از دو طرف در دفتر اسناد رسمی حضور نیابد در چنین شرایطی چه خواهد شد؟
با توجه به متن فوق هنگامی که دو طرف معامله بر سر یک موضوع توافق می نمایند اعم از ساعت انتقال سند، مکان انتقال سند رسمی در قولنامه های عادی پس از حضور هر دو طرف در دفاتر اسناد رسمی انتقال سند صورت می گیرد و همچنین الباقی وجه از سوی خریدار پرداخت می گردد. ولیکن اگر فروشنده به هر دلیلی در تاریخ و زمان درج شده در محل مشخص حضور پیدا نکند در چنین حالتی خریدار می تواند از سردفتر به جهت حضور فروشنده تقاضای صدور گواهی عدم حضور نماید.
نکته: هنگامی که دو طرف معامله یک تاریخی را مشخص نمایند با توافق یک دیگر و هر دوی آنها حضور پیدا کنند برای مثال:
فروشنده سند ملک را به همراه نداشته باشد یا خریدار الباقی وجه را جهت پرداخت به همراه نداشته باشد نوعی عدم حضور تلقی می گردد. گواهی عدم حضور در دفاتر اسناد رسمی بدین صورت است که خریدار از سردفتر می خواهد گواهی را به جهت حضور خود در دفتر چنین صادر نماید که:کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
خریدار در ساعت تعیین شده در محل مقرر حضور یافته است و مابقی وجه معامله را که باید به فروشنده مسترد شود به همراه داشته است ولیکن فروشنده اقدام به حضور در دفتر اسناد رسمی ننموده است سپس این گواهی با در نظر گرفتن مفاد قولنامه ی تنسیقی میان خریدار و فروشنده صادر می شود.

تشریح بند 89 بخشنامه های ثبتی

یک نمونه از گواهی عدم حضور در دفتر اسناد رسمی:

با عنایت بر این موضوع که با توجه به اسناد ارائه شده از سوی.. که تعیین شده است.. با نظر به اینکه، آن ملک به پلاک.. در محل.. بر طبق شرایط ذکر شده در آن اسناد در مورخ.. در این دفتر خانه به مرحله ثبت برسد. در حالی که آن سند ذکر شده به علت.. تا آخر وقت اداری در تاریخ.. به مرحله ثبت نرسیده است. به درخواست آقای یا خانم.. و با در نظر داشتن دستور به شماره.. این گواهی از طرف بنده.. سردفتر، دفتر تنسیق و به آن شخص نام شخص ذکر شده تسلیم می شود.
نکته: علت عدم حضور فروشنده باید در گواهی به طور کامل و واضح ذکر گردد.

بند 89 بخشنامه های ثبتی به موضوع مفاد قولنامه ی عادی اشاره دارد. زمانی که یکی از طرفین معامله در دفتر اسناد رسمی حضور پیدا نکند و یا حضور یابد ولیکن یکی از اسباب معامله را به همراه نداشته باشد، وظیفه ی سردفتر به هنگام عدم حضور یکی از طرفین در دفتر اسناد رسمی چه خواهد شد؟
در صورتی عدم حضور یکی از طرفین، سردفتر می تواند اقدام به تنسیق یک گواهی مبنی بر عدم حضور نماید. ولیکن سر دفتر نمی تواند میان طرفین میانجی گری نماید و تنها کاری که می تواند انجام دهد صدور گواهی است. پس از صدور گواهی آن به شخص نام برده شده ارائه خواهد شد.دوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کار

چگونه گواهی عدم حضور بگیریم ؟

سوالات متداول

برای اعمال ماده 89 بخشنامه ثبتی چه مدارکی لازم است؟

ابتداعاً باید سند ملک مورد معالمه یا مبایعه نامه مربوط به قرارداد انتقال مالکیت همچنین مدارک مربوط به احراز هویت شما مانند شناسنامه شما و کارت ملی دقت داشته باشید که اگر شما به نمایندگی از دیگری عمل خرید یا فروش را انجام می دهید، حتما وکالتنامه یا مدرکی که اثبات کننده نمایندگی شما است را به همراه داشته باشید.

سلام آیا بعد از موعد انتقال سند می توان به دفترخانه رجوع کرد و خواستار اعمال بند 89 بخشنامه ثبتی شد؟

شما تنها می توانید در همان روزی که مقرر کرده اید به دفترخانه مراجعه کنید و در صورت لزوم با استناد به بند89 بخشنامه ثبتی خواستار صدور گواهی عدم حضور شوید درغیر این صورت امکان اعما بند89 بخشنامه ثبتی نیست.

گواهی عدم حضور چیست ؟

اگر یکی از طرفین قرارداد در موعد معین در دفترخانه اسناد رسمی حاضر شود اما طرف مقابل به هر دلیلی در زمان تعینی حاضر نشود، با استناد به بند 89 بخشنامه ثبتی گواهی با نام گواهی عدم حضور صادر می گردد.

اگر فروشنده برای تنظیم سند نیامد چه کنیم؟

شما می توانید با استفاده از وکیل ملکی متخصص دعوی الزام به تنظیم سند را ثبت نماید تا از این طریق وی را ملزم به تنظیم سند کنید.

آیا اعمال بند 89 بخشنامه ثبتی و گرفتن گواهی عدم حضور فقط برای ملک و اموال غیر منقول است؟

سلام. فرقی بین مال منقول و غیر منقول در بند89گذذاشته نشده. و برای هر مالی می توان از این بند استفاده کرد.

من در تاریخ مقرر به دفترخانه نرفتم حالا چجوری باید بفهم که بند 89 بخشنامه ثبتی اعمال شده یا نه؟

سلام. چاره ای نیست جز اینکه به همان دفترخانه ای که معین کرده بودید رجوع کنید و پیگیر مسئله یا مشکل خود شوید.

5/5 - (20 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

6 پاسخ

  1. سلام. من ملکی در دماوند معامله کردم البته در ضمن قولنامه قرار شد دوشنبه برای تنظیم سند بریم، الان 2روزه گذشته اما طرف نیومده من الان هم می تونم برم و از بند 89 بخشنامه ثبتی استفاده کنم و گواهی بگیرم؟

    1. سلام. الان دیگر شما نمی توانید از بخشنامه 89 استفاده کنید زیرا که شما فقط می توانید در همان روز معین برای اعمال بند 89 استفاده کنید.

  2. با عرض سلام و خسته نباشید
    آیا گواهی عدم حضور حتما باید سیستمی تهیه شود با به صورت دستنویس هم قابل قبول است؟ چون در تاریخ مورد نظر سردفتر گفت که چون سیستم قطعه دستی گواهی رو صادر می کنه. باتشکر

    1. سلام و عرض ادب.در حال حاضر فقط گواهی عدم حضور بصورت سیستمی تنظیم میشود.لکن میتوان درخواست حضور شخص و اعلان آن را بصورت کتبی به سردفتر تقدیم نمود و سردفتر مورد را در دفتر اندیکاتور قید نماید.البته این مورد اخیر بسته به نظر سردفتر دارد.

  3. سلام و خسته نباشید
    سوال من اینه که ایا سردفتر حتما موظف به صدور گواهی عدم حضور هستند؟
    یا به صلاحدید خود میتوانند از صدور گواهی عدم حظور امتنا کند؟

    1. سلام عرض ادب
      بر اساس بند 89 بخشنامه های ثبتی صدور گواهی عدم حضور توسط سردفتر بلامانع است پس سردفتر میتواند تحت شرایط خاص ودر صورتی که تشخیص دهد گواهی مزبور را صادر ننماید.
      شاید بجای آن گواهی حضور صادر نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *