اصول فن دفاع در وکالت

فهرست عناوین

اصول فن دفاع

در امر وکالت نیز همانند سایر حرفه ها عاملی که موجب تمایز و برتری یک وکیل از سایر وکلای دیگر می باشد برخوردار بودن از وجود مهارت هایی می باشد که قرار است یک وکیل در راستای دفاع از موکل خویش به کار بگیرد و با به کار گیری این فنون سعی بر آن داشته باشد که ، بهترین دفاعیات را در حرفه خودش داشته باشد. که تصمیم داریم در اینجا به بیان اصولی از این حرفه که رعایت آن موجب گردیده یک وکیل در حرفه اش وکیلی متمایز از سایر وکلا بوده باشد و موکلین متعددی او را وکیلی موفق و کارآزموده بدانند را بررسی کنیم.
یک وکیل برای موفقیت در حرفه اش باید از مهارت های برخوردار بوده باشد ” اصول فن دفاع در وکالت ” که از آنها به عنوان مهارت های دفاعی در امر وکالت یاد می شود.

پس این نکته را در نظر بگیریم که صرف سواد علمی یک وکیل و داشتن مجوز او برای فعالیت در این حوزه صرفا نمی تواند او را فردی مجرب معرفی بنماید بلکه یک وکیلی در حرفه وکالت موفق بوده که هنر دفاع از حقوق موکل خویش که خواهان بوده یا خوانده دعوی را داشته باشد و با به کارگیری اصولی بهترین دفاعیات را داشته باشد.همکاری و مشاوره در محل دفاتر تازه تاسیس

اضافه کردن وکیل در طلاق

رعایت اصول فن دفاع در وکالت باید طی دو مرحله صورت بپذیرد:

دفاع قبل از محکمه:

وکیلی که قرار است وکالت پرونده ای را برعهده بگیرد باید تخصص کافی داشته و این اطمینان را به موکلش بدهد که واقعا می تواند از حقوق او دفاعبه عمل بیاورد و اگر تشخیص بدهد که در این امر قرار نیست موکلش به حقی برسد و ذی النفع پرونده باشد به او وعده واهی ندهد و او را امیدوار نسازد و به قصد نفع طلبی خویش، حق الوکاله هنگفتی را از موکلش دریافت نماید چرا که یکی از اصول قانونی مهم در امر وکالت آن است که وکیل منفعت موکلش را بر منفعت شخصی خویش ارجحیت بدهد.آموزش مهارت و فنون حقوقی

دفاع در محکمه:

وکیل متخصص باید با متوسل شدن به به اصول و فنون قانونی به دفاع از حقوق موکلش بپردازد و با قدرت تحلیل بالا به ارائه دفاعیات بپردازد که در این مرحله رعایت اصولی شرط است که به بررسی آن می پردازیم .

خیار تدلیس و نکات مهم حقوقی آن

پذیرش موکل :

یک وکیل باید آمادگی لازم در راستای پذیرش و رویارویی با موکلش را داشته باشد و بداند که ،چگونه با ابزارهای فن بیان قوی ارتباط موثری با موکلش بگیرد و با تنظیم نمودن وکالت نامه ای که نشان دهنده وجود قراردادی فی مابین متعاقدین بوده این تعهد را به موکلش بدهد که، وکالت پرونده اش را به صورت منفردا یا مشترکا قرار است بر عهده بگیرد و تعیین بنماید که، حدود اختیارات یک وکیل در پرونده قرار است چگونه باشد. و در ابتدای امر تعرفه حق الوکاله که موکل را ملزم به پرداخت آن به وکیل نموده را مشخص بنمایند و همچنین متذکر گردند که موعد پیش پرداخت حق الوکاله باید در چه موعدی صورت بپذیرد و این نکته را هم حتما قد نمایند که، عدم پیشرفت در روند پرونده هیچ ارتباطی با پرداخت حق الوکاله از جانب موکلش نداشته است. و تعهد یک وکیل تعهدی نبوده که نتیجه آن را در بدو امر تضمین بنماید و یک وکیل تنها تعهدی که داشته این است که تمامی تلاشش را برای به ثمر رساندن پرونده به کار بگیرد و از حق موکلش دفاع بنماید.تفاوت حقوق کیفری و حقوق خصوصی

اما همان طور که بیان داشتیم این موفقیت منوط به مهارت وکیل در ارتباط گرفتن با موکلش بوده که هنر و تکنیک خاصی را می طلبد.

یک وکیل برای فن دفاع در دادگاه نیازمند چه توانایی هایی بوده است؟

فن بیان و تسلط در سخنوری:  

در حرفه وکالت یک وکیل باید استراتژی و تاکتیک های دفاع را بداند و بداند راجع به هر پرونده که قرار است وکالت آن را بر عهده بگیرد چه تدابیری را به کار بگیرد ،و اگر قرار است نقش وکیل خواهان یا خوانده را در دعوی که حقوقی بوده باشد بداند که، چگونه باید در مقام دفاع برآید و چه تکنیک های را به کار بگیرد. برای مثال در جایی که قرار است در مقام دفاع از شخصی که خواهان پرونده بوده باشد باید شرح ماوقع از پرونده را بیان بدارد و مستنداتی را ارائه بدهد تا بتواند اعلام دارد که قصدش از طرح دعوی دفاع نمودن از حقوق شخصی ذی النفع بوده که مورد تضییع قرار گرفته است. در اینجا خوب این وکیل باید بداند که ، در وهله اول باید فن بیان عالی داشته باشد. و بداند الفاظ و عبارات را چگونه به کار بگیرد، چرا که در این حرفه نداشتن قدرت در کلام ممکن است مانع از آن بشود که شما بتوانید به خوبی شرح ماوقع موضوع را بیان دارید پس این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

تنظیم لایحه مستدل و موجه:       

و همچنین است در جایی که قرار است ما در مقام دفاع از شخص خوانده بوده باشیم در اینجا دیگر ما در مقام بیان کننده مستندات نیستیم، و قرار است در مقام دفاع از موکل خویش بوده باشیم و با مطالعه پرونده و متوسل شدن به آراء و مستنداتی که وکیل خواهان به آنها استناد داشته در مقام پاسخگویی به آن برآییم، و حسب آنکه  آداب صورت جلسه دادرسی به چه نحوی بوده است، با رعایت آداب آن با حضور در محکمه پاسخ بدهیم یا اگر قرار باشد لایحه ای تقدیم بنماییم رعایت تشریفات لازمه که استناد نمودن به مستندات قانونی در تحریر لایحه بوده را به عمل آوریم.

دفاع در مقابل قاضی :

یک وکیل باید به حدی در تکلم و ادای بیان سخنانش مهارت داشته باشد تا بتواند مطالب را به درستی ارائه بدهد ،و بدون داشتن هیچ گونه استرس و لکنت زبان درصدد پاسخگویی و ارائه دفاعیات خویش در مقابل قاضی چه در مقام وکیل خواهان و یا خوانده برآید. و برای بیان سخنانش با کنترل کردن سرعت زمان مناسب در موقعی که قرار است به دفاع در مقابل قاضی بایستد با داشتن تسلط کامل در گفتار به حدی زبده باشد که نخواهد برای یافتن واژگان مناسب مکث و سکوت بنماید. و در کوتاه ترین زمان موجه دفاعیاتش را به صورت مستدل و مستند به قوانین به صورت مختصر و کوتاه بیان دارد .

اقناع ذهن  قاضی : یک وکیل باید بداند آنچه موفقیت او را چندبرابر می نماید، آن است که دفاعیاتش چه به صورت شفاهی و چه به صورت کتبی چگونه باید بوده باشد که ،ایجاد اقناع وجدانی را برای قاضی در اینکه موکلش ذی النفع پرونده می باشد به وجود آورد. و بداند، چگونه با شرح دادن ماوقع و بیان مستندات ذهن قاضی را روشن بسازد. که در اینجا هم همان گونه که ملاحظه می شود توانایی وکیل ،نقش موثری در تصمیم گیری حکم قاضی داشته است.کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی

بازرسی اسناد رسمی چگونه انجام میگیرد ؟

روش فن دفاع در دادگاه در فیلم “عدالت برای همه ” ( And Justice for All ) با بازی آل پاچینو


حرف آخر

پس اگر قرار باشد از این بحث یک نتیجه گیری مثبت را داشته باشیم باید این گونه بیان داریم که برای موفقیت در روند یک پرونده داشتن یک فن بیان قوی و استدلال درست چقدر در روند موفقیت یک پرونده تاثیر گذار بوده است و این دفاع و سناریو که قرار است به صورت شفاهی و یا کتبی در قالب یک لایحه مستدل و مستند تقدیم بشود و وکیلی که قرار است آن را تنظیم بنماید باید اگر در مقام وکیل شخص خواهان بوده با آگاهی داشتن از شرح ماوقع بهترین دفاعیات را ارائه بدهد. و با استناد به ادله و امارات موجود و با لفظ بیان قوی بر تطبیق واقعه بر قاعده بپردازد و با تفسیر نمودن و شرح دادن، ذهن قاضی را نسبت به مساله روشن بسازد، و با دانستن فن تفسیر و قواعد آن به خوبی بتواند در مقام تفسیر مستندات قانونی که به آنها استناد نموده برآید، و اگر قرار است ورودش به پرونده در مقام دفاع از خوانده دعوی باشد باید توانایی آن را داشته باشد که بتواند دفاعیات شفاهی خود با درک و منطق حقوقی بالا، فی المجلس در مقابل قاضی ارائه بدهد و اگر بنا برآن باشد که لایحه به صورت کتبی تقدیم بشود لایحه مستدل و موجه بوده باشد و جالب تر آن که باید بدانیم صرف تسلط به مواد قانونی برای پیروزی کافی نبوده و آنچه موفقیت یک وکیل را چند برابر می کند داشتن مهارت و قوای استدلالی در تفسیر شرح ماوقع بوده است.دوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کار


سوالات متداول

1.منظور از اصول فن دفاع در امر وکالت چیست؟

به کار بردن شگردها و توانایی هایی که یک وکیل در رابطه با موکلش بر امر دفاع و پیشبرد پرونده در محکمه به کار می گیرد.

2.رعایت اصول فن دفاع در حوزه وکالت چه تاثیری بر میزان موفقیت یک وکیل داشته است؟

موفقیت یک وکیل صرفا محدود به دانش و مهارت حقوقی او نبوده بلکه مهارت و توانایی او بر به کارگیری استراتژیک های که او در محکمه به کار میگیرد و سعی داشته با توسل به آنها بهترین دفاعیات را ارائه بدهد او را وکیلی موفق و کارآزموده تلقی نموده است.

3.آیا رعایت اصول فن دفاع صرفا محدود به محاکم بوده است ؟

رعایت این اصول را نمی توان صرفا محدود به محاکم دانست بلکه رعایت این اصول باید قبل از دفاع از موکل در محکمه نیز رعایت گردیده شود.

4.اصول و موازین فن دفاع در محاکم شامل چه مواردی است؟

اصولی که لازمه ارائه بهترین دفاع از حقوق موکلی که قرار است از او در محکمه با دفاعیات یک وکیل به عمل بیاید شامل این موارد می باشد.

5.آیا داشتن فن بیان وسخنوری نیز از اصول فن دفاع در محکمه بوده است؟

این مهارت را باید جز یکی از مهم ترین اصول در فن دفاع بدانیم چرا که داشتن فن بیان و سخنوری بالا بوده که یک وکیل را در ارائه و بیان دفاعیاتش از موکل وکیلی زبده و موفق معرفی می نماید.

4.8/5 - (5 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *