نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند مالکیت به همراه فیلم آموزشی

فهرست عناوین

نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند مالکیت چگونه است؟

نکات مهمی را در ارتباط با سند گرفتن برای املاک بدون سند بیان خواهیم نمود با همراه باشید تا  از این نکات به شدت کاربردی بهره مند شوید. زمین های بدون سند علاوه بر شهر تهران در سایر شهرهای ایران به چشم می خورد، عدم وجود سند برای ملک، زمینه را برای افراد سودجو و کلاهبردار فراهم آورده تا از این طریق کلاهبرداری ملکی را که بسیار هم پر سود است رواج دهند، بارها مشاهده شده که ملک بودن سند به چندین و چند نفر انتقال یافته و این حجم پرونده های کلاهبرداری از طریق معامله املاک بدون سند را افزایش داده است. اگر شما هم جزوه افرادی هستید که اقدام به خرید و فروش املاک بدون سند کرده اید باید بدین نکته توجه کنید که خرید و فروش املاک بدون سند غیر قانونی است. ما در این مقاله به بررسی نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند مالکیت خواهیم پرداخت. در سال 1396 قانونی تحت عنوان الزام به تنظیم سند تصویب شد. این قانون به گونه ای است که افراد می توانند برای ملک خود، در زمین هایی که دارای پیشینه ی ثبتی است و یا درصورتی که تملک شخص در ملک به صورت رسمی و قانونی باشد، سند مالکیت دریافت کند.

در چه مواردی برای ملک سند صادر نمی شود:

  1. درصورتی که ملک خلافی داشت باشد مانند ایجاد کردن یک طبقه غیر مجاز یا احداث خانه در مسیر ایجاد جاده و راه روستایی یا شهری، در چنین مواردی اجازه صدور سند برای ملک وجود نخواهد داشت
  2. ایجاد و ساخت ملک در مکان و زمینی غیر مسکونی مانند ایجاد باغ خانه های غیر قانونی ، ویلاها یا خانه هایی که بدون مجوز و به صورت غیرقانونی در وسط باغ ساخته شده اند امکان صدور سند مالکیت وجود ندارد.
  3.  ناپیدا بودن مالک، به گونه ای که هیچ گونه دسترسی به مالک نداشته و از اقامتگاه او اطلاع نداشته باشید.
  4.  هنگامی که نتوان به مالک ملک مشاع که تصرف وی در ملک به صورت مفروز می باشد دسترسی داشت.
مدارک مورد نیاز سند گرفتن برای املاک بدون سند

مرجع صالح صدور سند برای املاک بدون سند کجاست؟

در مقاله نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند مالکیت باید به این نکته اشاره داشت که اگر معامله ای کرده اید و ملکی را خریداری کرده اید که سند نداشته است اکنون برای دریافت سند باید به همراه مدارکی که در ادامه بیان خواهد شد به حوزه یا اداره ثبتی که ملک در آن قرار دارد مراجعه کنید. در این حوزه ها هیئت های وجود دارد که به املاک بدون سند رسیدگی کرده و در این حوزه تصمیم گیری می نمایند.

 اعضای تشکیل دهنده حوزه رسیدگی به صدور سنداملاک بدون سند:

همانطور که در مقاله نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند بیان شد به منظور صدور سند برای املاک بدون سند باید هیئتی که در حوزه ثبتی ملک قرار دارد در ارتباط با ملک شما تصمیم گرفته و پس از برسی در صورت تایید حکم را صادر کند. این هیئت متشکل از : قاضی که توسط قوه قضائیه انتخاب شده و رئیس اداره ثبت یا جانشین وی به همراه رئیس اداره شهرسازی و جهاد کشاورزی یا جانشینان آنها .

این هیئت اظهارات و دلایل شما را برای اینکه چرا این ملک سند نداشته است، استماع نموده و پس از برسی مدارک و تحقیقات لازم در این زمینه، نظر و رای خودش را اعلام می دارد.

مرجع صدور سند برای املاک بدون سند کجاست؟

اگر رای به نفع شما باشد:

چنانچه هیئت رسیدگی کننده به صدور سند املاک ، به نفع شما رای صادر کند و تصمیم بر صدور سند برای آن ملک گرفته شود، در ادامه نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند مالکیت، سازمان اسناد و املاک کشور این رای و تصمیم گرفته شده را 2 بار، آن هم در فاطه 15 روز از یکدیگر در روزنامه منتشر می کند تا از این طریق اطلاع رسانی عمومی کرده باشند تا اگر احیاناً فردی ادعای جدیدی در ملک داشت یا به رای صادره اعتراض داشته، سریعاً در طی 2 ماه اعتراض خود را مطرح نماید.

نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند

مدارک مورد نیاز برای نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند:

• اگرملکی که می خواهید سند بگیرید دارای سند ملک قولنامه ای است:

  1. یک فتوکپی از سند اولیه ملک .
  2. قولنامه ای که اماره ای مبنی بر انتقال مالکیت ملک می باشد.
  • اگر ملکی که می خواهید برای آن سند بگیرید یک ملک مشاعی باشد باید مدارک زیر را تهیه نمایید:
  1.  اگر سند ملک مشاعی به نام تقاضا کننده نباشد حداقل یک نوشته ای در اختیار آن فرد باشد تحت عنوان وکالت نامه ی مربوطه.
  2. وجود سندی که نشان دهنده مشاعی بودن ملک است .
نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند

تهیه نقشه از ملک بدون سند:

نکته جالب در نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند مالکیت آن است که فرد متقاضی سند ، لازم است نقشه ای تحت عنوان نقشه ی (یو تی ام) از ملک تهیه کند. وی می تواند به مهندس نقشه کش مراجعه و تقاضای تهیه ی نقشه را داشته باشد یا به واسطه ی کارشناس دادگستری اقدام به تهیه نقشه نماید. پس از آن مهندس نقشه کش یا کارشناس دادگستری اقدام به تهیه آن نقشه در قالب یک فایل می نماید و آن را در اختیار فرد می گذارد که وی می تواند از آن به عنوان یکی از اسناد و مدارک خود به هیئت رسیدگی کننده تقدیم نماید.

نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند مالکیت به چه صورت است ؟

مدارک و مراحل نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند مالکیت :

  1. شناسنامه و کارت ملی تقاضا کننده سند مالکیت.
  2. یک فتوکپی از قولنامه ای که نشان دهنده معامله و انتقال ملکیت است.
    و در نهایت فرد باید برگه ی پرداختی هزینه به جهت تقاضای سند را به همراه داشته باشد.

پس از آن شما می توانید به سایتwww.sabtemelk.ir ورود و پس از کامل نمودن فرم شماره ورود به سیستم را دریافت کنید. در صورت دریافت شماره ورود به سیستم به جهت کامل نمودن درخواست خود شماره ملی تقاضا کننده سند، همچنین شماره ای را که دریافت کرده اید را در قسمت تکمیل درخواست خود وارد کنید. پس از کامل کردن فرم یک پرینت دریافت کرده به واحد ثبتی از طریق پست محل خود ارسال نمایید و یک کد رهگیری از پست دریافت نمایید کد رهگیری در غالب 20 عدد است. شما می توانید بار دیگر توسط کد ملی تقاضا کننده، کد رهگیری 20 عددی وشماره‌ی دریافتی از سامانه، بار دیگر به سیستم وارد شده و تقاضای خود را مبنی به دریافت سند به مرحله ثبت رسانیده و شماره پوشه ی خود را دریافت کنید. امروزه خرید و فروش ملک بدون سند کمتر شده و کاهش یافته است اما هنوز هم معاملات ملکی انجام می شود که در آن ملک اصلا سندی ندارد، بنابراین برخی از املاک هم اکنون نیز بدون سند باقی مانده است بهتر است، هر چه زودتر مالکین اقدام به دریافت سند نمایند. مالکین توجه داشته باشند تهیه نمودن مدارک فوق به جهت سند گرفتن الزامی است.در ادامه اسماعیل وفایی سردفتر دفترخانه1152 تهران ویدیوی ذیل را در این خصوص تهیه کرده است.

نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند

سوالات متداول

در چه مواردی برای ملک سند مالکیت صادر نمیشود؟

درصورتی که ملک خلافی داشت باشد مانند ایجاد کردن یک طبقه غیر مجاز یا احداث خانه در مسیر ایجاد جاده و راه روستایی یا شهری، در چنین مواردی اجازه صدور سند برای ملک وجود نخواهد داشت.ایجاد و ساخت ملک در مکان و زمینی غیر مسکونی مانند ایجاد باغ خانه های غیر قانونی ، ویلاها یا خانه هایی که بدون مجوز و به صورت غیرقانونی در وسط باغ ساخته شده اند امکان صدور سند مالکیت وجود ندارد.ناپیدا بودن مالک، به گونه ای که هیچ گونه دسترسی به مالک نداشته و از اقامتگاه او اطلاع نداشته باشید. هنگامی که نتوان به مالک ملک مشاع که تصرف وی در ملک به صورت مفروز می باشد دسترسی داشت.

مرجع صالح صدور سند برای املاک بدون سند کجاست؟

اگر معامله ای کرده اید و ملکی را خریداری کرده اید که سند نداشته است اکنون برای دریافت سند باید به همراه مدارکی که در ادامه بیان خواهد شد به حوزه یا اداره ثبتی که ملک در آن قرار دارد مراجعه کنید. در این حوزه ها هیئت های وجود دارد که به املاک بدون سند رسیدگی کرده و در این حوزه تصمیم گیری می نمایند.

اعضای تشکیل دهنده حوزه رسیدگی به صدور سنداملاک بدون سند مالکیت کدام است؟

این هیئت متشکل از : قاضی که توسط قوه قضائیه انتخاب شده و رئیس اداره ثبت یا جانشین وی به همراه رئیس اداره شهرسازی و جهاد کشاورزی یا جانشینان آنها .

چنانچه پس از بررسی رای به صدور سند مالکیت برای ملک صادر شود تکلیف چیست؟

چنانچه هیئت رسیدگی کننده به صدور سند املاک ، به نفع شما رای صادر کند و تصمیم بر صدور سند برای آن ملک گرفته شود، در ادامه نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند مالکیت، سازمان اسناد و املاک کشور این رای و تصمیم گرفته شده را 2 بار، آن هم در فاطه 15 روز از یکدیگر در روزنامه منتشر می کند تا از این طریق اطلاع رسانی عمومی کرده باشند تا اگر احیاناً فردی ادعای جدیدی در ملک داشت یا به رای صادره اعتراض داشته، سریعاً در طی 2 ماه اعتراض خود را مطرح نماید.

چه مدارکی برای اخذ سند مالکیت برای املاکی که تاکنون سند برای آنها صادر نشده است لازم است؟

یک فتوکپی از سند اولیه ملک .قولنامه ای که اماره ای مبنی بر انتقال مالکیت ملک می باشد.اگر ملکی که می خواهید برای آن سند بگیرید یک ملک مشاعی باشد باید مدارک زیر را تهیه نمایید:اگر سند ملک مشاعی به نام تقاضا کننده نباشد حداقل یک نوشته ای در اختیار آن فرد باشد تحت عنوان وکالت نامه ی مربوطه.وجود سندی که نشان دهنده مشاعی بودن ملک است .

منظور از نقشه (یو تی ام ) چیست؟

در نحوه سند گرفتن برای املاک بدون سند مالکیت آن است که فرد متقاضی سند ، لازم است نقشه ای تحت عنوان نقشه ی (یو تی ام) از ملک تهیه کند. وی می تواند به مهندس نقشه کش مراجعه و تقاضای تهیه ی نقشه را داشته باشد یا به واسطه ی کارشناس دادگستری اقدام به تهیه نقشه نماید.پس از آن مهندس نقشه کش یا کارشناس دادگستری اقدام به تهیه آن نقشه در قالب یک فایل می نماید و آن را در اختیار فرد می گذارد که وی می تواند از آن به عنوان یکی از اسناد و مدارک خود به هیئت رسیدگی کننده تقدیم نماید.

4.7/5 - (23 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

18 پاسخ

    1. سلام حق اعتراض برای شما در نظر گرفته شده و در این مرحله باید مدارک قوی برای اثبات مالکیت و حق خود ارائه دهید.

    1. سلام. باید به حوزه یا اداره ثبت که ملک در آنجا قرار دارد مراجعه کنیدو تا توسط هیئت ویژه مسئله و مشکل شما برسی شود.

    2. سلام . برای اخذ سند مالکیت تک برگی به اداره ثبت محل وقوع ملک یا برای تبدیل سند به تک برگی به دفاتر اسناد رسمی

    1. سلام. فرد متقاضی صدور سند باید برگه ی پرداختی هزینه به جهت تقاضای سند را به همراه داشته باشد.

  1. سلام
    آیا۶هکتارزمین کشاورزی ک سند خورده ب اسمم وچندسالی هست که پسته کاشتم و حال پدرم ادعا می‌کند ک داخل سند ننوشتن پسته ..
    ۶هکتارجای دیگه بهت میدم باید بری کنار میتونه قانونی ازم بگیره.

  2. سلام وقت به خیر، من قول نامه سوم دارم به همراه شماره پلاک و از موقعیت مکانی زمین هم اطلاعی ندارم. آدرس دقیق در قولنامه نوشته شده اما آدرس ها بسیار قدیمی میباشند و ملک های همسایه با نام های محلی خطاب شده اند. از کجا بایستی شروع کنم؟

    خیلی ممنون

    1. سلام وقت بخیر. شاید از اداره ثبت جهت جانمایی و نقشه هوایی یا شورای محل و … که به منطقه آشنایی دارند

  3. سلام و روز خوش. برای گرفتن سند، اول باید در سایت پرونده تشکیل بدم و بعد برم هیات، یا اول باید برم واحد ثبتی و بعد از گرفتن حکم درخواست اینترنتی بدم؟

    1. سلام.بسته به نوع سند و درخواستی که دارید باید به دفاتر اسناد رسمی یا اداره ثبت مراجعه فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *