چگونه زن از شوهرش طلاق بگیرد؟

فهرست عناوین

چگونه زن از شوهرش طلاق بگیرد؟

قانون گذار ایران حق طلاق را از اختیارات زوج قرار داده است و به او این حق را داده است که، هر زمانی که اراده نماید اقدام به طلاق دادن زوجه خود بنماید. اما این امر بدین معنا نیست که، زوجه در هیچ شرایطی بدون رضایت زوج به اجرای امر طلاق نمی تواند، اقدام و از این اصل عدول کند. بلکه در شرایطی این حق برای زوجه بوده که، علی رغم مخالفت زوج خواستار طلاق خویش بوده باشد. که در اینجا سعی داریم که به بررسی تفصیلی این موضوع بپردازیم.

آیا حق طلاق مطلق به زوج بوده است و عدول از آن محال است؟

همان گونه که می دانیم اجرای حکم طلاق در محاکم ایران منوط به اختیار زوج بوده است و صرف اراده او در جاری شدن حکم طلاق بدون آنکه منوط به رضایت زوجه بوده باشد جز در رابطه با طلاق توافقی که منوط به اراده هر دو طرف عقد بوده است شرط نبوده است.، و تنها سختگیری قانون گذار در رابطه با دریافت حکم طلاق از جانب زوج پرداخت حقوق مالی زوجه بوده است .اما، در رابطه با زوجه جز شروطی که در ضمن عقد نکاح اعم از دادن حق وکالت در طلاق به زوجه و شروطی دوازده گانه ای که در عقدنامه ذکر گردیده و زوجین راجع به آن با یکدیگر به توافق رسیده اند ممکن است تصور شود که راه دیگری وجود نداشته ،و زوجه با استناد به آن نخواهد توانست خواستار طلاق خود ازهمسرش بوده باشد. در حالی که این طور نبوده و در شرایطی که دوام زندگی زوجه را دچار عسر و حرج سازد و زندگی پرمشقت و دشواری داشته باشد و جزو مواردی بوده باشد که ماده 1130 قانون مدنی آن را بیان نموده ،تقاضای زوجه بر جاری شدن طلاق پذیرفته گردیده شده است.
البته لازم به ذکر بوده است این راه کارهایی که گفتیم اثبات شدن آن منوط به ارائه ادله قابل قبولی از جانب زوجه بوده است تا درخواست او مورد قبول محکمه قرار گرفته و زوج را بر جاری ساختن حکم طلاق زوجه ملزم نماید. اما گاهی اوقات شرایط زندگی زوجه به حدی او را در مشقت و سختی قرار داده است که ترجیح می دهد که از حقوق مالی خود بگذرد و ازهمسرش حسب تنفری که داشته جدا بشود که در رابطه با این امر مابذل خود را به همسرش بخشیده تا با این اقدام رضایت زوج را بر جاری ساختن طلاق از او بخواهد.شرایط و مراحل طلاق توافقی

شرایط خاص پذیرش امر طلاق از سوی زوجه:

تخلف از شروط ضمن عقد نکاح ماده 1119 قانون مدنی:

 طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی را که مخالف با مقتضای عقد نکاح نبوده باشد، می توانند در ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری شرط بنمایند که اعلام این شروط 12 گانه که توسط سردفتر ازدواج و طلاق تنظیم و به زوجین تفهیم گردیده شده و در صورت تراضی زوج و زوجه قابلیت اجرایی داشته است و این حق را به زوجه داده است که در صورت هر گونه سو رفتار و تخلف از مفاد شروط درج شده در سند نکاحیه و اثبات آن به محکمه خواستار اجرای صدور حکم طلاق بوده باشد.

در سند ازدواج ممکن است شروطی به عنوان شرط ضمن العقد پیش بینی شود که گاهی این اوقات این شروط ،از پیش تعیین شده و در قباله نکاح درج گردیده شده است. که ،در صورت تراضی زوجین از آنجایی که در قالب شرط نتیجه ضمن عقد لازم بوده است قابلیت الاجرایی داشته است. که، یکی از شروط که در بند ب عقدنامه به آن اشاره شده است و در صورت تخلف قابل استناد از سوی زوجه بوده است تخلف زوج از مفاد شروط درج شده بوده است.آموزش مهارت و فنون حقوقی

بند ب عقدنامه بیان می دارد که زوجه در موارد مشروحه که از آن به عنوان شروط دوازده گانه طلاق نام برده می شود در صورت تخلف زوج این حق را داشته است که بر حسب وکالت بلاعزل که از سوی همسرش داشته خود را مطلقه نماید که عبارت است از :

  • استنکاف شوهر از دادن نفقه به مدت شش ماه و عدم امکان الزام او به تادیه نفقه.
  • استنکاف شوهر از پرداخت سایر حقوق واجبه زن به مدت شش ماه و عدم الزام او به تادیه نفقه.
  • سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیرقابل تحمل نماید.
  • ابتلای زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره انگیز باشد.
  • جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.
  • عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح، منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.
  • محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر آن عجز از پرداخت منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به پنج سال یا بیشتر بازداشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.
  • ابتلای زوج به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و ادامه زندگی مشترک را برای زوجه دشوار سازد.
  • ترک منزل بدون عذر موجه که تشخیص آن با دادگاه بوده است.
  • محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شوون زوجه باشد که تشخیص آن با دادگاه است .مهریه زن چگونه دریافت می شود؟
  • در صورتی که پس از گذشت پنج سال ،زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند نشود.
  • در صورتی که زوج مفقود الاثر شود و ظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.
  • زوج همسر دیگری بدون رضایت اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید.

    استنکاف زوج از پرداخت نفقه ماده 1129 قانون مدنی : پرداخت حقوق مالی زوجه، از الزاماتی بوده که بر عهده زوج بوده است. که، این حقوق عبارت است از پرداخت مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و غیره ، اما قانون گذار در رابطه با پرداخت نفقه زوجه سختگیری به عمل آورده و ممانعت زوج را در صورتی که همسرش تمکین از او داشته در صورت اثبات موجبی برای پذیرفته شدن حق طلاق از جانب زوجه دانسته است. و همچنین است در فرضی که زوج از پرداخت این حق مالی زوجه عاجز و ناتوان بوده باشد. البته لازم به ذکر بوده است که در ابتدا حسب اعلام شکایت زوجه بر ترک انفاق، زوج ملزم به آن گردیده که به تعهد قانونی که در مقابل همسرش داشته عمل بنماید و خلف وعده زوج به پرداخت بوده که این حق را به زوجه داده است.

اگر حق طلاق با مرد باشد زن می تواند جدا شود؟

عسر و حرج زوجه ماده 1130 قانون مدنی:

چگونه زن از شوهرش طلاق بگیرد؟اگر حق طلاق با مرد باشد زن می تواند جدا شود؟در صورتی که دوام زوجیت موجب گردد که، زوجه در شرایطی قرار بگیرد که ادامه زندگی برای او با مشقت و دشواری بوده باشد، و جز مواردی بوده باشد که در ماده فوق الذکر بیان گردیده شده، و یا بنا بر تشخیص دادگاه مصداق عسر و حرج بوده است این حق را برای زوجه به وجود آورده که، خواهان اجرای حکم طلاق از محکمه بوده باشد. که در بدو امر، حکم به اجبار زوج به طلاق داده شده و در شرایطی که این اجبار تاثیرگذار نبوده باشد،بنا بر اذن دادگاه حکم به طلاق زوجه داده خواهد شد.

مصادیق عسر و حرج که در تبصره ماده 1130 به صورت تمثیلی بیان گردیده عبارت است از :

  • ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذرموجه
  • اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک
  • محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر
  • ضرب و شتم یا هرگونه سو رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد
  • ابتلای زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب اعلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید

البته لازم به ذکر بوده که این موارد حصری نبوده و چنانچه موارد دیگری که مصداق عسر و حرج زن می باشد در دادگاه احراز گردد موجب گردیده که حکم طلاق زوجه صادر گردد

غیبت زوج ماده 1029 :

چنانچه زوج به مدت چهارسال تمام غایب مفقودالاثر باشد زن او این حق را داشته است که تقاضای طلاق را از محکمه تقاضا نماید.

داشتن وکالت بلاعزل در امر طلاق به زوجه:

وکالت در امر طلاق ممکن است به دو صورت به زوجه از سوی همسرش داده شود که :

حالت اول آن بوده که زوج در ضمن عقد نکاح به همسرش وکالت در امر طلاق داده تا بتواند بدون دلیل موجهی هر زمان که اراده نماید از همسرش طلاق بگیرد و از آنجایی که این وکالت در ضمن عقد لازمی داده شده از جانب زوج قابل عزل نیست اما پیشنهاد می گردد که این نوع وکالت هم به ثبت رسمی برسد

حالت دوم آن بوده که زوج به موجب وکالت نامه ای جداگانه خارج از عقد نکاح به زوجه در امر طلاق وکالت رسمی بدهد و آن را در دفتر خانه اسناد رسمی به ثبت برساند که می تواند بلاعزل، قابل عزل و یا مدت دار بوده باشد.شرایط و مراحل طلاق توافقی

اگر حق طلاق با مرد باشد زن می تواند جدا شود؟

بذل مهریه :

و به عنوان آخرین راه کاری که زوجه برای پایان دادن به زندگی زناشویی خودش ممکن است در شرایطی برای آنکه رضایت همسرش را جلب کند، بر اینکه او را طلاق بدهد بذل مهریه خود به زوج بوده باشد.

اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه وفاگستر ویدیوی ذیل را در خصوص این مقاله تهیه نموده است / آموزشگاه آزاد خدمات حقوقی وفاگستر

از ویدیوی ذیل دیدن فرمایید

نتیجه گیری: در اینجا سعی شد که به بررسی و تحلیل موضوعی که دغدغه بسیاری از بانوان بوده بر اینکه آیا طلاق برحسب قوانین حقی بوده است که صرفا در رابطه با زوج به رسمیت شناخته شده است و تنها اوست که برای همیشه در مقام تصمیم گیرنده بر انحلال رابطه زوجیت بوده است پاسخ بدهیم و بگوییم که هر چند به موجب ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق، اساسا حق قانونی زوج بوده است. اما این اصل در شرایطی با استثنائاتی مواجه بوده است که این ایقاع یک جانبه را صرفا مطلق به زوج ندانسته و به زوجه هم در شرایطی این حق داده شده است که در صورت اثبات این حق به زوجه داده شده که بتواند بدون رضایت همسرش خواستار اجرای طلاق از محکمه بوده باشد که، از داشتن حق وکالت در امر طلاق گرفته تا وجود شرایطی که زوجه را در شرایطی قرار داده است که قانون گذار به منزله حمایت از زوجه این حق را به او داده است.
که، اگر زندگیش در شرایطی قرار گرفت که تحمل زندگی برایش مشقت بار بوده باشد، و همسرش او را در عسر و حرج قرار بدهد، بتواند تقاضایش را بر اجرای حکم طلاق از دادگاه بخواهد. و متوجه شدیم که این حق مطلقا به زوج تعلق نداشته و در شرایطی هم به زوجه این اختیار را داده است که بتواند خواستار اجرای طلاق خویش از زوج بوده باشد که جز در رابطه با موردی که زوجه حق وکالت در امر طلاق را از جانب زوج داشته باشد و این اختیار را داشته است که بدون کسب رضایت زوج و ارائه ادله محکم که بیانگر پذیرفته شدن ادعای زوجه به امر طلاق بوده باشد بتواند تقاضای طلاق خویش را از محکمه بخواهد، در سایرموارد پذیرش خواسته زوجه بر جاری شدن اجرای صیغه طلاق منوط به ارائه ادله و دلایلی مستند و موجه بوده که محکمه ادعای او را بپذیرد و همسرش را ملزم به آن نماید که او را طلاق بدهد.آموزش تخصصی کارآموزی سردفتری


سوالات متداول

1.آیا اختیار در امر طلاق حق قانونی زوج بوده است و عدول از این اصل امری محال می باشد؟

هرچند قوانین محاکم طلاق را حق قانونی زوج دانسته است اما عدول از آن امری محال نبوده است.

2.آیا زوجه صرفا در صورت داشتن وکالت در امر طلاق توانسته اقدام به جدایی از همسرش بنماید؟

خیر. ماده 1133 قانون مدنی در شرایطی دیگر در صورت محرز بودن ادعای زوجه تقاضای وی راپذیرفته و زوج را ملزم نموده است که اقدام به طلاق دادن همسرش بنماید.

3.چنانچه حسب حکم دادگاه زوج ملزم به آن شود که همسرش را طلاق بدهد و از این امر ممانعت بورزد تکلیف چیست؟

در این فرض چنانچه محکمه قضایی ادعای زوجه را در امر تقاضای طلاق از زوج موجه تشخیص بدهد و او ممانعت از این امر بنماید حکم به طلاق زوجه از سوی محکمه صادرخواهد شد.

4.اگر حق طلاق با مرد باشد زوجه باید الزاما از او وکالت در امر طلاق داشته باشد تا بتواند جدا بشود؟

هرچند وکالت داشتن در امر طلاق به زوجه موجب می گردد که او بدون نیاز به رضایت زوج خود را مطلقه سازد اما صرفا تنها عامل برای پذیرفته شدن خواسته زوجه به امر طلاق نبوده است.

5.آیا امکان اعتراض به حکم صادره طلاق از جانب زوج بوده است؟

امکان اعتراض به روش عادی و فوق العاده شکایت به حکم صادره طلاق در جایی که زوجه به عنوان درخواست دهنده این امر بوده برای زوج وجود داشته است.

5/5 - (1 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *