نحوه صدور اجرائیه چک توسط دفترخانه

فهرست عناوین

آنچه که تاکنون به صورت اجرایی اعمال می گردید ،به موجب قانون اصلاح صدور چک مصوب ۱۳۹۷ چک های که  مشمول مقررات این قانون (چک های  سامانه صدور یک پارچه الکترونیکی یا به اصطلاح صیاد) می باشند، اجرای مفاد چک از طریق اجرای احکام دادگستری ممکن خواهد بود و شخص شاکی می تواند درخواست خود را در قالب دادخواست تقدیم مرجع قضایی صالح نماید.

لکن در حال حاضر این امکان فراهم گردیده است تا اشخاص ذینفع در خصوص چک های بلامحل با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی تقاضای صدور اجراییه چک بلامحل را نمایند.آموزش مهارت و فنون حقوقی
به ترتیبی که در آینده به تفضیل بیان خواهد شد.

مرحله اول:دریافت مدارک مورد نیاز جهت صدور اجراییه چک بلامحل

همانگونه که در تنظیم کلیه اسناد در دفاتر اسناد رسمی کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی و در قالب خدمات ثبتی باید مدارک لازم و مورد نیاز از شخص متقاضی و ذینفع اخذ شود در خصوص صدور اجراییه چک بلا محل نیز باید مدارکی از شخص متقاضی( شاکی ) دریافت شود تا دفترخانه به استناد اصل مدارک اقدام به صدور اجراییه مذکور را بنماید از جمله این مدارک می توان به موارد ذیل اشاره کرد که حتما باید اصل مدارک به رویت دفترخانه برسد:

  • اصل مدارک هویتی شخص متقاضی
  • اصل و کپی مصدق چک بلا محل
  • اخذ استعلام وضعیت ثبت نام شخص متقاضی در سامانه ثنا
  • اصل و کپی مصدق گواهی یا برگه عدم وصول وجه چک از بانک محال علیه
  • تکمیل فرم تقاضای صدور اجراییه
  • تکمیل فرم معرفی اموال شخص محکوم علیه جهت بازداشت و توقیف اموال
daftarkhane.com

مراحل تنظیم اجراییه چک

پس از اخذ مدارک مورد نیاز ، اقدامات لازم جهت تنظیم تقاضانامه صدور اجراییه چک توسط دفتر خانه آغاز می گردد.

مرحله اول:

پس از ورود به سامانه ثبت الکترونیک اسناد از قسمت ” منوی سیستم ”  گزینه ” خدمات ثبتی ” را انتخاب می نماییم.

در منوی”خدمات ثبتی”، وارد فرم “تقاضانامه صدور سایر اجراییه” شده و در فرم مربوطه سه گزینه :

  1. جستجو یا ویرایش تقاضانامه های اجرائیه قبلی
  2. ایجاد تقاضانامه جدید
  3. رفع نقص اجرائیه ارسال شده اجرا داریم
    که به فراخور تقاضا و متن نامه اداره اجرا  اقدام مورد نظر از گزینه مربوطه استفاده می نماییم.تصویر مقابل مربوط به نحوه اجرای مرحله اول تقاضانامه صدور اجراییه می باشد.

مرحله دوم:ایجاد تقاضانامه جدید صدور اجراییه چک بلامحل

در قسمت جستجو، تقاضانامه های اجرائیه قبلی که ثبت شده اند، نمایش داده می شود و با توجه
“شرایط جستجو” امکان جستجوی پیشرفته نسبت به تقاضانامه های ثبت شده قبلی وجود دارد.

اما برای ایجاد تقاضانامه اجراییه جدید از تب ” ایجاد تقاضانامه جدید ” استفاده می نماییم و سپس شروع به تکمیل نمودن تب های موجود در جدول باز شده می نماییم.

  1. اطلاعات اصلی:
    در تب “اطلاعات اصلی”، اقلام مربوطه وارد شود.
    گزینه “آیا تقاضانامه جاری اصلاح کننده تقاضانامه دیگری است؟” توسط سیستم مقداردهی می شود. اینگزینه در فرم تقاضانامه “خیر” است و در فرم رفع نقص اجرائیه “بلی” است.
    در خصوص صدور تقاضانامه اجراییه چک باید از کد ( 001 ) چک بلامحل استفاده نماییم  و آن را انتخاب نماییم و علت تقاضای صدور اجرائیه را در قسمت مربوطه درج می نماییم.(مطابق تصویر مقابل)

مرحله سوم : تکمیل نمودن جدول مربوط به اطلاعات اشخاص چک بلامحل

در این مرحله دفترخانه باید همانند تنظیم سایر اسناد در دفترخانه با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد دقیق اشخاص اقدام به اخذ مشخصات از اداره ثبت احوال و تطابق با اطلاعات هویتی ثبت احوال نموده و مراحل ثبت مشخصات طرفین موضوع صدور تقاضانامه صدور اجرائیه چک بلامحل را کامل نمایند.اشخاص مورد نظر عبارتند از :

  1. صادر کننده چک با کد 009
  2. مشخصات دارنده چک بلامحل (محکوم له)
  3. در صورت فوت ، مشخصات ورثه شخص متوفی
    تکمیل مشخصات اشخاص همانطور که بیان شد همانند سایر اسناد تنظیمی در دفترخانه می باشد با این تفاوت که استعلام و احراز هویت و وضعیت ثبت نام شخص متقاضی از طریق گزینه (احراز هویت ثنا ) نیز امکان پذیر و اجباری می باشد.
    این مرحله مطابق تصویر مقابل تنظیم می گردد.ویدیوهای آموزش سردفتری و کار با سیستم ثبت آنی

مرحله چهارم : تکمیل تب مربوط به اصلاعات اسناد مرتبط با صدور اجرائیه چک

در این مرحله که مربوط به گزینه (اطلاعات اسناد مرتبط ) می باشد ؛ باید اقلام و مشخصات مربوط به چک بلامحل را با استناد به اصل چک بلامحل و گواهی یا برگه عدم وصول وجه چک مزبور از بانک محال علیه بدقت تکمیل نماییم که شامل:

  • نوع سند که همان چک با کد 001 می باشد.
  • شماره سند که در واقع شماره چک درج شده در آن می باشد.
  • تاریخ سند که همان تاریخ صدور چک بلامحل است که حتما باید در صورت قلم خوردگی به ظهر چک مراجعه نماییم و تصحیح آن را ملاحظه نماییم.
  • بانک محال علیه
  • وجه چک که در این مورد نیز باید دقت کنیم که مبلغ درج شده از نظر عدد و حروف یکسان باشد.
  • واحد پولی که عموما با کد100 ریال است
  • تاریخ برگشتی بانک در مورد چک که باستناد گواهی مذکور درج می نماییم
  • شعبه بانک محال علیه و شماره گواهینامه که همان شماره درج شده توسط بانک در برگه گواهی عدم وصل چک می باشد و نیز شرح متن و ظهر چک موصوفه
    مطابق تصویر مقابل اقلام فوق در تب مذکور کامل می گردد.آموزش آنلاین و غیر حضوری سردفتری | آموزش مجازی ثبتی

مرحله پنجم : تکمیل گزینه موضوعات لازم الاجرا و متن تقاضانامه صدور اجرائیه چک

در این مرحله که شامل دو تب جداگانه ( موضوعات لازم اجرا ) و ( متن تقاضانامه ) می باشد در وهله اول مطابق تصویر مقابل نوع موضوع لازم الاجرا با کد 001 (چک) را انتخاب می کنیم.مبلغ و واحد اندازه گیری که در گذشته به آن اشاره شد به همان ترتیب درج می شود و در نهایت تاریخ مبنای محاسبه خسارت که در واقع همان تاریخ مندرج در برگه برگشتی چک می باشد را تکمیل می نماییم.
در قسمت متن تقاضانامه نیز متن مورد درخواست شخص متقاضی تایپ شده و سپس به مرحله بعد می رویم.
تکمیل این مرحله مطابق تصویر فوق می باشد.

مرحله ششم : پرداخت هزینه و ثبت  صدور اجرائیه چک بلامحل

پس از تکمیل مراحل فوق الذکر و اخذ یک برگ (چاپ پیش نویس ) و بررسی کامل در خصوص صحت اقلام وارده و مشخصات مربوطه که البته باید با دقت صورت بپذیرد تا موجب نقص و اشتباه در ارسال اطلاعات نشود ؛ ثبت می شود و دفترخانه با کارت بانکی شخص متقاضی هزینه را را از طریق ورود به تب (هزینه ها ) و از طریق وبسایت IPG.SSAA.IR وصول می نماید .
لذا با رجوع به سایت مذکور بر بستر اینترنت و ورود شناسه مربوطه امکان پرداخت از طریق درگاه اینترنی میسر می باشد.

البته گزینه یا تب ( انصراف از تقاضانامه صدور اجراییه ) نیز در نظر گرفته شده که در صورت نیاز و یا درخواست متقاضی از آن استفاده می نماییم.

مرحله هفتم : اضافه نمودن تصاویر اسکن شده تمامی مدارک لازم از طریق تب (پیوست ها ) و سپس ( تایید و ارسال )

در تب پیوست ها، مدارکی که لازم است به همراه تقاضانامه به اداره اجرا ارسال شود را اضافه می نماییم. ابتدا دکمه + در سمت چپ تب پیوست ها را بزنید. در گزینه شماره مدرک با توجه به ترتیب درج هر پیوست، شماره ای اختصاص دهید. .
سپس برای درج فایل مدرک مورد نظر در صورتی که فایل آن از قبل در حافظه کامپیوتر شما وجوددارد باید در قسمت بارگذاری دکمه “فایل” را فشرده سپس فایل مورد نظر را از سیستم خود انتخاب نمایید.در صورتی که بخواهید مدرک مورد نظر را اسکن نمایید باید در قسمت بارگذاری دکمه پویش را فشرده سپس نسبت به اسکن و درج مدرک اقدام کنید.
در قسمت “نمایش/دریافت” امکان نمایش مدارک پیوست شده و یا دریافت فایل های آن وجود دارد.

مرحله هشتم : اخذ اثر انگشت از متقاضی و تایید و ارسال از طریق تب مربوطه

در این قسمت با زدن دکمه أخذ اثر انگشت تقاضاکنندگان صدور اجرائیه چک بلا محل ، امکان ثبت اثرانگشت متقاضیان وجود دارد. همچنین پس از زدن دکمه تأیید نهایی و ارسال به اداره اجرا، تقاضانامه به اداره اجرای مربوطه ارسال می شود. سپس امکان چاپ نهایی تقاضانامه وجود خواهد داشت.در این قسمت با زدن دکمه أخذ اثر انگشت تقاضاکنندگان اجرائیه، امکان ثبت اثرانگشت متقاضیان وجود دارد. همچنین پس از زدن دکمه تأیید نهایی و ارسال به اداره اجرا، تقاضانامه به اداره اجرای مربوطه ارسال می شود. سپس امکان چاپ نهایی تقاضانامه وجود خواهد داشت.

رفع نقص تقاضا نامه صدور اجراییه چک چگونه امکان پذیر است؟

در مواردی که به هر دلیلی اداره اجرای مورد نظر تشخیص بدهد که در تقاضانامه ارسالی اشکال یا نقصی وجود دارد با انتخاب گزینه رفع نقص اجرائیه ارسال شده مطابق با ( هامش ) اداره اجرا امکان ثبت و ارسال رفع نقص تقاضانامه اجرائیه وجود دارد. در این مرحله می بایست تقاضانامه اجرائیه ارسال شده قبلی را از لیست مربوطه انتخاب نموده که پس از انتخاب، هامش اداره اجرا در خصوص رفع نقص اجرائیه نمایش داده می شود ؛ سپس با زدن دکمه ( ایجاد و ارسال رفع نقص اجرائیه فوق ) پنجره ای با اطلاعات درج شده در تقاضانامه قبلی باز می شود که مشابه فرم تقاضانامه بوده و امکان اصلاح و ارسال به اداره اجرا در آن وجود دارد.
در صورتی که رفع نقص یک تقاضانامه تأیید و ارسال شود، تقاضانامه اجرائیه ارسال شده قبلی از لیست حذف می شود.

همه مراحل ثبت و ارسال رفع نقص تقاضانامه اجرائیه مانند تقاضانامه اجرائیه می باشد که مراحل آن توضیح داده شد. شایان ذکر است که جهت دسترسی به فرم های مورد نیاز “فرم تقاضانامه اسناد ذمه قرارداد بانکی” و فرم (تقاضانامه سایر اسناد ذمه) و فرم ( رسید تقاضانامه صدور اجراییه )  در سامانه ثبت الکترونیک اسناد درقسمت راهنما و در بخش فرم ها با عنوان (فرم های مربوط به تقاضانامه صدور اجرائیه) موجود و در دسترس می باشد.

پس همانگونه که بیان شددرصورتیکه اجراییه مورد پذیرش واحد اجرا نباشد، واحد اجرا با ذکر علت برگشت اجراییه در فیلد (هامش ) مراتب را به دفترخانه عودت خواهد داد. این برگشت اجرائیه به صورت اتوماتیک در سامانه ثبت الکترونیک اسناد در منوی ( امکانات ) و در بخش (نامه های وارده/صادره) در قسمت (کارتابل)قابل مشاهده است.

سوالات متداول

برای درخواست صدور اجراییه نسبت به چک برگشتی باید به کجا مراجعه کنم؟

آنچه که تاکنون به صورت اجرایی اعمال می گردید ،به موجب قانون اصلاح صدور چک مصوب ۱۳۹۷ چک های که  مشمول مقررات این قانون (چک های  سامانه صدور یک پارچه الکترونیکی یا به اصطلاح صیاد) می باشند، اجرای مفاد چک از طریق اجرای احکام دادگستری انجام می گرفت.لکن در حال حاضر این امکان فراهم گردیده است تا اشخاص ذینفع در خصوص چک های بلامحل با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی تقاضای صدور اجراییه چک را نمایند.

آیا دفاتر خاصی اقدام به صدور اجراییه چک برگشتی می کنند؟

در حال حاضر تمامی دفاتر اسناد رسمی می توانند اقدام به صدور تقاضانامه اجراییه چک بلامحل نمایند.

برای مراجعه به دفترخانه جهت درخواست صدور اجراییه چک برگشتی چه مدارکی لازم است؟

دفاتر اسناد رسمی برای شروع به صدور تقاضانامه اجراییه چک نیاز به اصل و کپی تصویر مصدق ذیل دارند: اصل مدارک هویتی شخص متقاضی ،اصل و کپی مصدق چک بلا محل ، اخذ استعلام وضعیت ثبت نام شخص متقاضی در سامانه ثنا ، اصل و کپی مصدق گواهی یا برگه عدم وصول وجه چک از بانک محال علیه ، تکمیل فرم تقاضای صدور اجراییه ، تکمیل فرم معرفی اموال شخص محکوم علیه جهت بازداشت و توقیف اموال

در صورتی که اداره اجرا مربوطه اشکال یا نقصی در اجراییه ارسالی توسط دفترخانه تشخیص دهد تکلیف چیست ؟

در مواردی که به هر دلیلی اداره اجرای مورد نظر تشخیص بدهد که در تقاضانامه ارسالی اشکال یا نقصی وجود دارد با انتخاب گزینه رفع نقص اجرائیه ارسال شده مطابق با ( هامش ) اداره اجرا امکان ثبت و ارسال رفع نقص تقاضانامه اجرائیه وجود دارد. در این مرحله می بایست تقاضانامه اجرائیه ارسال شده قبلی را از لیست مربوطه انتخاب نموده که پس از انتخاب، هامش اداره اجرا در خصوص رفع نقص اجرائیه نمایش داده می شود ؛ سپس با زدن دکمه ( ایجاد و ارسال رفع نقص اجرائیه فوق ) پنجره ای با اطلاعات درج شده در تقاضانامه قبلی باز می شود که مشابه فرم تقاضانامه بوده و امکان اصلاح و ارسال به اداره اجرا در آن وجود دارد.در صورتی که رفع نقص یک تقاضانامه تأیید و ارسال شود، تقاضانامه اجرائیه ارسال شده قبلی از لیست حذف می شود.

دفاتر اسناد رسمی چگونه می تواند از نقص تقاضانامه اجرائیه چک بلامحل آگاه شود؟

درصورتیکه اجراییه مورد پذیرش واحد اجرا نباشد، واحد اجرا با ذکر علت برگشت اجراییه در فیلد (هامش ) مراتب را به دفترخانه عودت خواهد داد. این برگشت اجرائیه به صورت اتوماتیک در سامانه ثبت الکترونیک اسناد در منوی ( امکانات ) و در بخش (نامه های وارده/صادره) در قسمت (کارتابل)قابل مشاهده است.

4.7/5 - (18 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *