نکات مهم در تنظیم وکالت طلاق

فهرست عناوین

وکالت طلاق در حال حاضر یکی از انواع وکالتنامه هاییست که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود که البته به دلایل مختلف در سالیان اخیر تعداد متقاضی این نوع وکالت زیاد شده است!
درواقع دفترخانه به درخواست زوج و زوجه وکالتی تنظیم می کند و به موجب آن زوج این اجازه را میدهد که هر وقت زوجه اراده کرد با استفاده از وکالتنامه مذکور به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای طلاق نماید.
اما اینکه نکات مهم در تنظیم وکالت طلاق چیست و چگونه باید آنها را رعایت نمود تا در آینده مشسکلی پیش نیاید در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت:کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی

الف) زوج و زوجه:

  1. زوج باید بداند که با دادن وکالت طلاق به زوجه به این منزله نیست که زوج دیگر نمی تواند همسرش را طلاق بدهد. اساسا واگذاری حق طلاق از سوی مرد به زن و یا هر شخص دیگری از لحاظ حقوی غلط است.
  2. در صورت فوت یکی از طرفین چه وکیل و چه موکل این وکالت نامه باطل است.
  3. در صورت جنون زوج و یا زوجه (موکل و وکیل) این وکالت نامه باطل است.
  4. اگر بلاعزل نباشد موکل(مرد) می تواند هر وقت بخواهد وکیل(زوجه) را عزل کند.اما چنانچه شخصی به کسی وکالت بلاعزل در طلاق داد دیگر حق عزل او را ندارد. پس چنانچه وکالت بلاعزل در طلاق به زوجه داده شده باشد دیگر ادعای عزل قابل قبول نیست.آموزش مهارت و فنون حقوقی

ب)دفاتر اسناد رسمی:

دفاتر اسناد رسمی نیز  در زمان تنظیم وکالت طلاق بهتر است نکاتی را رعایت نمایند تا در آینده احتمالا به مشکلی برخورد نکنند:

  1. بهتر است 2 معرف در زمان تنظیم سند وکالت نامه طلاق در دفترخانه حضور داشته باشند و ذیل آن را امضاء نمایند.
  2. وکالتنامه را بلاعزل تنظیم کنند زیرا در دادگاه اگر وکالت در طلاق قابل عزل باشد برای زن مشکل ایجاد می‌شود و معمولا قضات این وکالت را به سادگی قبول نمی‌کنند. برای این که مشخص نیست هنوز وکالت پابرجاست یا زن از وکالت در طلاق عزل شده است.خطرات وکالت کاری چیست؟
  3. مفاد این وکالت نامه به طرفین تفهیم شود و بهتر است تمام موضوعات مربوط به ازدواج و طلاق در زمان تنظیم وکالت در طلاق در دفترخانه در نظر گرفته شود.
  4. بهتر است از هر دو طرف امضا و اثر انگشت اخذ شودهر چند قانون اجباری در این موضوع ندارد
  5. .به دقت مدارک ازدواج و سند نکاحیه بررسی شود و بهتر است از دفترخانه رسمی ازدواج استعلام به عمل آید.(نکات مهم در تنظیم وکالت طلاق)
  6. مدارک شناسایی کارت ملی، شناسنامه و عقدنامه زوج و زوجه بدقت بررسی شود بخصوص صفحه مربوط به ازدواج تا در احراز هویت و زوجیت طرفین یقین کامل حاصل شود.
    حرف آخر
    بسیاری از دفاتر اسناد رسمی معمولا از تنظیم وکالت طلاق امتناع میکنند .شاید برای اینکه به نوعی مجوز جدایی دو نفر را صادر میکنند و ابزار کار را در دسترس قرار میدهند.لکن اگر قرار بر تنظیم این نوع وکالتنامه ها است باید در تنظیم این اسناد دقت نمود.
    اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه وفاگستر در خصوص تنظیم وکالت طلاق ویدیوی ذیل را تهیه نموده است که به مخاطبین محترم تقدیم می گردد.

فیلم آموزشی نکاتی در مورد وکالت طلاق

سوالات متداول 

دفاتر اسناد رسمی در خصوص احراز هویت زوج و زوجه در وکالت طلاق چگونه عمل میکنند؟

مدارک شناسایی کارت ملی، شناسنامه و عقدنامه زوج و زوجه بدقت بررسی شود بخصوص صفحه مربوط به ازدواج تا در احراز هویت و زوجیت طرفین یقین کامل حاصل شود.

چرا وکالت طلاق بهتر است بلاعزل تنظیم شود؟

زیرا در دادگاه اگر وکالت در طلاق قابل عزل باشد برای زن مشکل ایجاد می‌شود و معمولا قضات این وکالت را به سادگی قبول نمی‌کنند. برای این که مشخص نیست هنوز وکالت پابرجاست یا زن از وکالت در طلاق عزل شده است.

مهمترین مشکلات ماهوی سند وکالت طلاق چیست؟

در صورت فوت یکی از طرفین چه وکیل و چه موکل این وکالت نامه باطل است.در صورت جنون زوج و یا زوجه (موکل و وکیل) این وکالت نامه باطل است.اگر بلاعزل نباشد موکل(مرد) می تواند هر وقت بخواهد وکیل(زوجه) را عزل کند.اما چنانچه شخصی به کسی وکالت بلاعزل در طلاق داد دیگر حق عزل او را ندارد. پس چنانچه وکالت بلاعزل در طلاق به زوجه داده شده باشد دیگر ادعای عزل قابل قبول نیست.

ماهیت و کاربرد وکالت حق طلاق چیست؟

درواقع دفترخانه به درخواست زوج و زوجه وکالتی تنظیم میکند و به موجب آن زوج این اجازه را میدهد که هر وقت زوجه اراده کرد با استفاده از وکالتنامه مذکور به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای طلاق نماید.

دلیل اینکه اکثر دفاتر از تنظیم سند وکالت طلاق امتناع میکنند چیست؟

بسیاری از دفاتر اسناد رسمی معمولا از تنظیم وکالت طلاق امتناع میکنند .شاید برای اینکه به نوعی مجوز جدایی دو نفر را صادر میکنند و ابزار کار را در دسترس قرار میدهند.

5/5 - (30 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *