مدارک مورد نیاز تنظیم سند قطعی غیر منقول

فهرست عناوین

مدارک مورد نیاز نقل و انتقال ملک

  • اصل سند مالکیت
  • اصل بنچاق
  • استعلام ثبت
  • استعلام امور مالیاتی
  • اصل شناسنامه و کارت ملی طرفین معامله
  • در صورتیکه سند با وکالت امضا می شود اصل وکالتنامه
    در خصوص نحوه صحیح تنظیم اسناد قطعی اموال غیر منقول توسط دفاتر اسناد رسمی تنها مرجع نوشتاری به همکاران عزیز عرضه می گردد.کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی

سوالات متداول 

آيا در سند ورثه اي قطعي ملك گواهي حصر وراثت و واريز ماليات برارث الزامي است؟

بله اصل و كپي حصر وراثت، اصل و كپي فرم ماليات بر ارث از جمله ديگر مداركي هستند كه در موارد خاص و در سندهاي ورثه اي بايد به همراه داشته باشيد دفترخانه ثبت اسناد رسمي، مدارك لازم براي انتقال سند ملك را به شما يادآوري خواهد كرد.

چه زماني به استعلام بيمه احتياج است؟

اگر مورد معامله، جزو املاك تجاري و یا سرقفلی و حق کسب و پیشه باشد، بايد گواهی بلامانع بودن معامله را سازمان بيمه تامین اجتماعی دریافت کرد.

شرايط و مدارك انتقال سند در رهن بانك مسكن چگونه است؟

اگر مي خواهيد سند ملكي كه در رهن بانك است را به نام فرد ديگري بزنيد، در گام اول بايد به يك دفترخانه رسمي مراجعه كنيد تا دفترخانه، اين موضوع را از بانك موردنظر استعلام كند. در صورت موافقت بانك، با نظارت كارشناس بانك در دفترخانه اسناد رسمي، مراحل نقل و انتقال صورت مي گيردو به غير از مدارك ذكر شده نامه موافقت بانك مربوطه هم لازم است.

بنچاق چيست؟

بعد از خريد خانه، يك سند به شخص داده مي شود كه در آن مشخصات جغرافيايي، پلاك ثبتي ملك، مساحت ملك و… درج شده است. مشخصات فروشنده و خريدار، آدرس و تمام هزينه هاي پرداخت شده در بنچاق ذكر مي شود. دفترخانه ها معمولا يك نسخه از بنچاق را در نزد خود نگهداري مي كنند.

مفاصا حساب چيست؟

علاوه بر استعلام گرفتن از ملك، دفترخانه از شهرداري(يا بخشداري) و دارايي درباره بدهي داشتن يا نداشتن ملك سوال مي پرسد. اگر ملك تجاري باشد از بيمه هم استعلام گرفته مي‌شود. به اين كار، «مفاصا حساب» گفته مي شود ، دفترخانه نامه اي به فروشنده مي دهد كه او بتواند اين اقدامات را انجام دهد.

استعلام گيري از ملك به چه معنا است؟

استعلام براي اين انجام مي شود كه نشان دهد سند در گرو بانك يا ارگان‌هاي ديگر است يا خير؟ هم چنين نشان مي دهد كه آيا ملك موردنظر در طرح هاي عمراني ساخت و ساز شهري قرار دارد يا خير؟ در دفاتر رسمي، اين استعلام گيري به صورت اينترنتي انجام خواهد شد. استعلام گرفتن از ملك و دريافت نتيجه آن، فعاليتي هزينه بردار است. فروشنده ملك بايد هزينه استعلام ملك را بپردازد.

4.8/5 - (19 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *