مدارک لازم جهت تنظیم سند اجاره نامه املاک

فهرست عناوین

انواع اجاره نامه

اصولا در حال حاضر اجاره نامه ها بیشتر بر اساس اهمیت عین مستاجره و البته عرف و سلایق اشخاص به 3 صورت تنظیم میشود:

  • اجاره نامه محضری: این نوع از اجاره نامه ها در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شوند که معتبرترین نوع آن است . کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی زیرا که رسمی محسوب شده و قابل مراجعه به اجرای احکام جهت اعمال قانون مثل خلع ید می باشد.البته این اسناد معمولا برای موارد خاص و حساس تنظیم می شوند و تعداد آنها در دفاتر کم میباشد.
    ضمن اینکه طبق قانون برای تنظیم این اسناد اجاره در دفاتر اسناد رسمی برای مدت بیش از 3 سال توسط دفترخانه از اداره ثبت محل استعلام گرفته می شود.

مدارک لازم جهت تنظیم سند اجاره نامه املاک

  • اجاره نامه دفاتر املاک: شایع ترین نوع اجاره نامه ست که توسط دفاتر املاک تنظیم می شود که در حال حاضر به دو نوع است :
    الف)دارای کد رهگیری
    ب) بدون کد رهگیری و در فرم های مخصوص تنظیم اجاره نامه مصوب اتحادیه مزبور
  • اجاره نامه دستی: همان اعتبار اجاره نامه ای را دارد که در دفاتر املاک تنظیم می شود .زیرا هر دو سند عادی محسوب میشود.موجر و مستاجر در یک ورق A4 مشخصات کامل خود ، عین مستاجره ، مدت اجاره ، و مال الاجاره را بدقت قید مینمایند و به امضاء خود و دو شاهد میرسانند.پیشنهاد می شود اثر انگشت نیز اخذ شود.به همین راحتی!!تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی در چیست؟به همراه فیلم آموزشی

مدارک لازم جهت سند اجاره نامه

  • اصل شناسنامه مالک و مستاجر
  •  اصل کارت ملی مالک و مستاجر
  • اصل سند مالکیت ملک مورد اجاره
  •  اصل بنچاق ملک مورد اجاره

  ¤ مدت اجاره بالای 3 سال ، نیاز به استعلام از ثبت دارد.

مدارک لازم جهت تنظیم سند اجاره نامه املاک

نحوه صحیح تنظیم اسناد اجاره نامه و مدارک مورد نیاز بهمراه ویدیوهای جامع  آموزش ثبت آنی ویدیو های جامع آموزشی سردفتری و کتاب آموزشی کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی جهت استفاده همکاران توسط اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه وفاگستر  تهیه گردیده و قابل عرضه به دوستان و علاقه مندان می باشد .

سوالات متداول 

چه فرقی بین مبایعه نامه‌ای که در بنگاه نوشتیم و سندی که در دفتر اسناد رسمی ‌نوشته می‌شود وجود دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم زیادی از پرونده‌های تشکیل شده در محاکم قضایی به علت ثبت مبایعه‌ نامه و قولنامه عادی در بنگاه‌‌های املاک است.سند عادی در ذات خود از پشتوانه قانونی برخوردار نیست و هرچه ضریب امنیتی، هولوگرام، سریال، فرم، طرح و… هم داشته باشد، بازهم یک سند عادی محسوب می‌شود.مزایای زیاد سند رسمی‌ مانند قاطع و رافع دعوی بودن و تحت تأثیر مرور زمان قرار نگرفتن، غیرقابل انکار و تردید بودن و قابل استناد و معتبر بودن تاریخ سند رسمی ‌و لازم الاجرا بودن آن و سایر پشتوانه‌ها و حمایت‌های قانونی، اعتبار سند رسمی‌ را از اسناد عادی متمایز کرده است و قانونگذار نیز صلاحیت ذاتی دفاتر اسنادرسمی‌ را چه در قانون مدنی و چه در قانون ثبت، تنظیم و ثبت اسناد رسمی ‌قرار داده است.هر سند رسمی‌ معتبر است مگر این‌ که خلاف آن در دادگاه صالح اثبات شود و در مقابل، اسناد عادی، نیازمند اثبات در دادگاه صالح به ‌جهت کسب اعتبار قانونی‌ هستند، به همین دلیل است که اسناد رسمی، به خودی خود لازم‌الاجرا هستند و این، مزیت حقوقی منحصر به فرد سند رسمی ‌برای برتری نسبت به سند عادی است.

منزلی اجاره کرده ام اما مالک چند وقت یک بار برای سرکشی به خانه ام میاید.آیا مجاز است؟

خانه‌اي كه اجاره داده شده، كاملا در تملك مستأجر است و مالك نمي‌تواند به بهانه‌هايي مثل سركشي، به آن مراجعه كند. در پايان موعد قرارداد اگر مالك مدعي شد كه به خانه صدمه‌اي وارد شده، حق ندارد كه شخصاً مبلغي را از پول پيش خانه كسر كند، مگر آنكه به دادسرا برود و مطالبه ضرر و زيان كند و دادسرا حكمي بدهد و مبلغي را مشخص كند.

برای تخلیه محل اجاره با سند رسمی چه باید کرد و چه مراحلی دارد؟

اگر سند اجاره رسمی است برای تخلیه مورد اجاره درخواست صدور اجراییه از دفترخانه‌ای که قرارداد اجاره را تنظیم کرده به عمل می‌آید دفترخانه نیز پس از احراز هویت و صلاحیت موجر اوراق اجراییه را 24 ساعت و در سه نسخه با قید تخلیه محل مورد اجاره به دایره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد و املاک محل می‌فرستد و اداره ثبت طی 244 ساعت نسبت به تشکیل پرونده و صدور ابلاغ و تخلیه به مأمور اقدام می‌کند.مأمور اجرا نیز مکلف است طی 48 ساعت اجراییه را به مستأجر ابلاغ و مستأجر ظرف سه روز از تاریخ ابلاغ نسبت به تخلیه اقدام کند.

طرفین قرارداد در اجاره نامه چه اشخاصی هستند؟

طرفین قرارداد شامل مشخصات موجر و مستاجر می باشد که با توجه به عدم استعلام مستقیم از اداره ثبت احوال و وارد کردن دستی توسط متصدی دفتر املاک حتما مشخصات کد ملی و شماره شناسنامه رو به صورت کامل در اجاره نامه املاک چک کنید تا در آینده به مشکلی بر نخورید .اما در اجاره نامه توسط دفاتر اسناد رسمی استعلام مستقیما از اداره ثبت احوال گرفته شده و بصورت دستی وارد نمی شود و درصد خطا وجود ندارد.

چرا باید در ازای پرداخت اجاره بها رسید گرفت؟

ممکن است برخی تصور کنند که أخذ رسید در ازای پرداخت اجاره بها کار درستی نیست و نشانه‌ی بی‌اعتمادی است؛ اما حقیقت آن است که دریافت رسید تنها مدرک معتبر برای پرداخت اجاره بها است و اگر روزی صاحب‌خانه به هر دلیلی ادعایی مبنی بر عدم پرداخت اجاره بها از سوی مستأجر طرح کرد، می‌توان به این رسیدها استناد نمود.

چه هزینه هایی به عهده مستاجر است؟

مالیات بر درآمد و مشاغل (اداری- تجاری)- هزینه‌های جزئی مربوط به استفاده از مورد اجاره-هزینه‌های مصرفی آب، برق، گاز، تلفن، شارژ و فاضلاب شهری-هزینه نگهداری آپارتمان (حق شارژ و غیره) و همچنین افزایش احتمالی آن

چه هزینه هایی به عهده موجر است؟

مالیات مستغلات و تعمیرات اساسی و عوارض شهرداری -هزینه تعمیرات و هزینه‌های کلی از قبیل نصب و راه‌اندازی به‌ منظور بهره‌برداری از دستگاه تهویه، شوفاژ، کولر، آسانسور و شبکه آب، برق و گاز

تغییر اجاره بها به چه صورت انجام می‌گیرد؟

بر اساس قانون، مؤجر حق ندارد که در طول مدت قرارداد قیمت مورد توافق را که در قرارداد قید شده، تغییر دهد؛ اما پس از پایان دوره‌ی قرارداد ممکن است مؤجر قصد افزایش اجاره بها را داشته باشد. معمولاً مؤجران تقاضای افزایش قیمت و مستأجران تقاضای کاهش قیمت دارند؛ به همین خاطر در صورت بروز این گونه اختلافات، باید به شوراهای حل اختلاف به عنوان مرجع رسیدگی جهت تعدیل اجاره بها مراجعه شود؛ این شورا بر اساس مسائل کارشناسی قیمت‌گذاری منصفانه را انجام خواهد داد.

چرا بهتر است مستاجر برای بازپس‌گیری ودیعه یا رهن زمان تعیین کند؟

پس از پایان مدت زمان اجاره، موجر موظف است ودیعه را تمام و کمال و در زمان مشخص به مستأجر بازپس دهد.ممکن است این مدت زمان طول بکشد؛ بنابراین، در قرارداد اجاره‌نامه در مورد زمان دقیق پس گرفتن ودیعه به توافق برسید و آن زمان را در قرارداد ذکر کنید. علاوه بر این، برای تأخیر موجر در پس دادن ودیعه تصمیم‌گیری‌های لازم را به عمل آورید.

چرا باید قوانین عقد قرارداد اجاره را بدانیم؟

بعضی از افراد تصور می‌کنند که آگاهی از قوانین اجاره برای مستأجران ضرورت چندانی ندارد و تنها صاحبخانه‌ها که اصطلاحا «مؤجر» نامیده می‌شوند، باید از قوانین اطلاع داشته باشند. این تصور نادرست است؛ زیرا اجاره خانه یک موضوع دوطرفه است و مسائل مربوط به قرارداد اجاره با هردو طرف قرارداد ارتباط دارد. بنابراین فرقی ندارد که مستأجر باشید یا مؤجر؛ در هر صورت باید نسبت به این قوانین بخصوص در هنگام عقد قرارداد اجاره خانه آگاه باشید تا در صورت وجود مشکلات احتمالی بتوانید از حق خود دفاع کنید.

مغازه ای را برای شغل سوپر مارکت اجاره کرده ام، آیا می توانم تغییر شغل دهم؟

مستاجر حق استفاده از مورد اجاره را به جز چیزی که در قرارداد ذکر شده است را ندارد. به طور مثال شخصی که مغازه ای را برای شغل سوپر مارکت اجاره می کند، بدون اجازه مالک حق تغییر شغل به مکانیکی را ندارد.

تفاوت قرارداد رسمی و قرارداد عادی درعقد قرارداد اجاره چیست؟

قراردادهای رسمی قراردادهایی هستند که در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شوند. ممکن است برخی افراد فقط به انعقاد قرارداد نزد بنگاه مسکن اکتفا کنند؛ به قراردادهایی که بر روی کاغذ و بدون مراجعه به دفاتر ثبت اسناد منعقد می‌شوند، قراردادهای عادی یا قولنامه دستی گفته می‌شود.

در قرارداد اجاره چه اصطلاحات و ارکانی وجود دارد؟

عقد اجاره: قرارداد اجاره – مستأجر: اجاره ‌کننده-  مؤجر: اجاره دهنده – عین مستأجر: مورد اجاره- مال‌الاجاره: اجاره بها

دردسرهای تخلیه ملک با اسناد عادی چیست؟

پس از پایان مدت اجاره اگر مستأجر محلی که اجاره کرده را تخلیه نکند به درخواست موجر تخلیه صورت خواهد گرفت. برای تخلیه اگر سند، عادی باشد باید این نکات رعایت شود: دادخواست تخلیه ید مشتمل بر نام و نام خانوادگی، محل اقامت مستأجر، مشخصات عین مستأجره، تاریخ سند اجاره، کپی برابر اصل شده قرارداد اجاره و کپی برابر اصل شده سند مالکیت ملک است.شورای حل اختلاف یا دادگاهی که به درخواست رسیدگی می‌کند وقتی مالکیت موجر را احراز کرد، دستور تخلیه را صادر خواهد کرد.اگر موجر(مالک) مبلغی به عنوان ودیعه یا تضمین یا قرض‌الحسنه از مستأجر دریافت کرده باشد تخلیه و تحویل مورد اجاره، موکول به استرداد آن سند یا وجه به مستأجر است.

اجرت المثل در قرارداد اجاره چیست؟

اجرت و بهائی که برای یک کالا یا خدمات بر مبنای قیمت کالا یا خدمات مشابه آن تعیین می‌شود بدون آنکه طرفین قرارداد از قبل برای آن توافقی کرده باشند. اجرت‌المثل در مقابل اجرت المسمی یعنی اجرت توافق شده قرار می‌گیرد.مثلا در صورتیکه مستاجر با موجر توافق کرده باشد که در قبال اجاره ملک مسکونی ماهیانه دو میلیون تومان پرداخت کند به این اجرت المسمی میگویند ولی در صورتیکه تعیین نشده باشد اجرت المثل خواهند گفت.

آیا برای اجاره دادن ملکم می توانم مدتی قرار ندهم؟

در اجاره مسکن باید مدت اجاره معین باشد والا اجاره باطل است. معمولاً مدت اجاره‌ها یکسال تعیین می‌گردد. مدت اجاره از روزی شروع خواهد شد که بین موجر و مستأجر توافق شود و اگر در عقد اجازه ابتدای مدت ذکر نگردد زمان انعقاد قرارداد محسوب خواهد شد. شروع عقد اجاره خواهد بود.

4.9/5 - (22 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *