شرایط و مراحل طلاق توافقی

فهرست عناوین

طلاق راه حل پایانی برای اختلافات و مشکلات جدی زوجین (زن و شوهر) و البته یکی از آسیب های اجتماعی است. طلاق در جامعه ایران روبه رشد است و دادگاه اقداماتی برای جلوگیری از آن وضع کرده است که الزام به مراجعه به مراکز مشاوره یکی از آنها و برای حل عدم تفاهم و سوءتفاهمات است؛ هرچند گاهی طلاق راه حل مشکلات و درگیری های شدید زوجین است و در این زمان در طلاق توافقی قانون تصمیم زوج و زوجه به طلاق را محترم دانسته و قواعدی برای آن وضع نموده است. طلاق توافقی نوعی از طلاق بوده که در آن زن و شوهر باهم در مورد مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و تقسیم اموال توافق می کنند. برای آشنایی با مراحل و شرایط طلاق توافقی تا پایان مطلب با آموزشگاه وفاگستر همراه باشید.

طلاق توافقی

وجود اختلاف بین زوجین به دلیل تفاوت­های فردی امری طبیعی هست، اما وقتی اختلافات شدت بگیرند بنیاد خانواده دچار تزلزل می شود، توصیه می شود در این شرایط توصیه می شود: زوجین سریعاً سراغ جدایی نروند و با ظهور نشانه هایی از اختلاف و درگیری، جلسات صلح خانوادگی با حضور بستگان ((بستگان زوجین اطلاع بیشتری از خصوصیات طرفین دارند و از زندگی و مشکلات احتمالی آنان بیشتر مطلع هستند)) تشکیل شـده و اختـلافات برطرف شوند.

هرچند زوجین زمانیکه نتوانند دیگر با هم زندگی کنند، ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نباشد و چاره ای جز جدایی برای آنها باقی نماند و یا به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند؛ با تفاهم در ارتباط با کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک و تعهدات (مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و ملاقات فرزند) از هم جدا می شوند. هر توافقی که زوجين داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به شرطی که توافق در راستای مسائل مربوط به زوجیت مثل مهریه یا نفقه ، اجرت المثل و نفقه باشد. به عنوان مثال زوجین می توانند توافق کنند که زوجه مهريه را ببخشد يا حتی کل آن را دريافت کند و يا با شرايط مختلفی و اقساطی مهريه را دریافت کند. تمامی این توافقات در رای دادگاه اجرا خواهند شد.نکات مهم در تنظیم وکالت طلاق

ارجاع به داوری در نظام حقوقی ایران

داوری روشی برای حل اختلافاتی است که طرفین به جای رجوع به نهاد قضائی، اختلاف خود را به یک یا چند داور مورد اعتماد ارجاع می ‌دهند. زوجین می‌توانند داوران را خود تعیین کرده یا تعیین آن را به شخص دیگری یا به دادگاه بسپارند؛ و سرعت رسیدگی به دعوا بسیار بالاتر رفته و معمولاً هزینه بسیار کمتری نیز خواهد داشت. ارجاع امر به داوری با تقاضای یکی از زوجین صورت می­گیرد، و دادگاه الزامی به ارجاع به داوری ندارد.ضم وکیل ، ضم وکیل در عقد طلاق چیست؟

در ماده 676 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1318 آمده: (در مورد اختلاف بین زن وشوهر راجع به سوء رفتار و عدم تمکین و نفقه و کسوه و سکنی و نیز هزینه طفلی که در عهده شوهر و در حضانت زن باشد، از طرف هر یک از زوجین مطرح شود، دادگاه­ ها می ­توانند به درخواست هر یک از طرفین، دعوا را ارجاع به داوری نموده و در صورت عدم تراضی آنها در تعیین داور لااقل دو نفر را از بین اقربای طرفین و در صورتی که در محل سکونت خود، اقرباء نداشته باشند، از اشخاصی که با آنها معاشرت و دوستی دارند، تعیین کنند. داورها مکلّفند حتی­ الامکان سعی در اصلاح بین زوجین نموده و در صورتی که قادر به اصلاح نشوند، رأی خود را در تشخیص ذیحق بودن یکی از طرفین و تعیین میزان هزینة زن یا طفل در صورتی که موضوع دعوا هزینة زن باشد، به دادگاه تقدیم کنند). پس ارجاع امر به داوری با تقاضای هر یک از طرفین صورت می ­گیرد. و دادگاه ملزم به ارجاع امر به داوری است؛ در صورت عدم اعتراض زوجین به نظر داور، دادگاه مطابق نظر داور رأی می­ دهد.
در تبصره 2 ماده 3 لایحه قانونی تشکیل دادگاه مدنی مصوب 1358 آمده:
(موارد طلاق همان است که در قانون مدنی و احکام شرع مقرر گردیده، ولی در مواردی که شوهر به استناد مادة 1133 ق. م. تقاضای طلاق کند، موضوع را به داوری ارجاع می­کند و در صورتی که بین زوجین سازش حاصل نشود، اجازه طلاق به زوج خواهد داد. در مواردی که بین زوجین راجع به طلاق، توافق شده باشد، مراجعه به دادگاه لازم نیست.)

شرایط طلاق توافقی

زن و شوهر درطلاق توافقی در مورد تکالیف مالی و غیر مالی با یکدیگر توافق می کند و سپس با ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست خود را تکمیل می کنند. سپس دادخواست از طریق دفتر خدمات قضایی برای دادگاه مربوطه ارسال می گردد و توسط واحد ارجاع آن مجتمع قضایی به یکی از شعبه ها ارسال می شود. قبل از ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی لازم است به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی مراجعه کنند و گواهی عدم انصراف از طلاق که توسط مراکز مشاوره خانواده بهزیستی صادر می گردد را دریافت کنند. آموزش مهارت و فنون حقوقی

مراحل طلاق توافقی

  1. ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  2. شرکت در جلسات مشاوره
  3. دریافت گواهی عدم امکان سازش
  4. ارائه آزمایش عدم بارداری
  5. مراجعه به دفاتر رسمی طلاق

عدم توافق در طلاق توافقی

زوج­ هایی که قصد طلاق و جدایی از یکدیگر را دارند ولی توافقی در مورد مهریه، نفقه، حضانت فرزندان حضانت کودک طبق قانون و تقسیم اموال بعد از طلاق ندارند؛ بایستی جهت رسیدگی به اختلاف خود به دادگاه مدنی خاص مراجعه و اقامه دعوا نمایند. چنانچه اختلاف آنها از طریق دادگاه و حکمین، از دو طرف که برگزیده دادگاهند حل و فصل نگردید، دادگاه با صدور گواهی عدم امکان سازش، آنان را به دفاتر رسمی طلاق خواهد فرستاد.

سوالات متداول

در طلاق توافقی در چه مواردی باید توافق صورت گیرد؟

مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت، ملاقات فرزند و تقسیم اموال

زوجین در صورت عدم توافق چه باید بکنند؟

بایستی جهت رسیدگی به اختلاف خود به دادگاه مدنی خاص مراجعه و اقامه دعوا کنند.

در صورت طلاق توافقی آیا باید به دادگاه مراجعه کرد؟

در مواردی که بین زوجین راجع به طلاق، توافق شده باشد، مراجعه به دادگاه لازم نیست.

آیا در مورد مهریه هم باید توافق صورت گیرد؟

هر توافقی که زوجين داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به شرطی که توافق در راستای مسائل مربوط به زوجیت مثل مهریه یا نفقه ، اجرت المثل و نفقه باشد.

چه آزمایش هایی برای طلاق توافقی نیاز هست؟

آزمایش عدم بارداری

ارجاع به داوری در چه موردی صورت می گیرد؟

ارجاع امر به داوری با تقاضای هر یک از طرفین صورت می ­گیرد.

اسماعیل وفائی، سردفتر و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر

4.7/5 - (9 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *