مشکلات شغل سردفتری چیست؟

فهرست عناوین

مشکلات شغل سردفتری چیست؟

سردفتری چه در خصوص دفاتر اسناد رسمی چه دفتر ازدواج و طلاق همواره از مشاغل بسیار سخت و پر استرس می باشد.مخصوصا در مورد سران دفاتر اسناد رسمی که بسیار این حساسیت و استرس بالاتر و سنگین تر است.
چرا که با قوانین متعدد مواجه هستند که مکلف به رعیت نکات ثبتی ، حقوقی و کیفری هستند تا بتوانند در حرفه خود موفق باشند و یا به عبارت بهتر دچار مشکل ثبتی یا جزایی یا حقوقی نشوند.
در این مقاله سعی میکنیم تا به بیان برخی از مشکلاتی که همکاران عزیز ممکن است در دوران فعالیت سردفتری با آن مواجه شوند بپردازیم که به نوعی میتوانیم در 3 قسمت عمده قرار بدهیم:

  1. مشکلات سردفتر در قبال امور مدیریتی دفترخانه و تشکیلات دفتری
  2. مسائل و مشکلاتی در برخورد با  ارباب رجوع  به صورت سهوی ویا آگاهانه
  3. تخلفات عمدی یا غیرعمدی سردفتر و برخورد ثبتی ، کیفری یا حقوقی با وی به طرفیت سازمان ثبت اسناد و املاک یا مراجع قضاییبازرسی دفاتر اسناد رسمی همراه با فیلم

مشکلات سردفتر در قبال امور مدیریتی دفترخانه

در وهله اول یک سردفتر باید بتواند با علم تجربه و سیاست کاری به بهترین شکل ممکن دفترخانه خود را اداره کند.چرا که اگر دفترخانه و تشکیلات مستقر در آن وظایف خود را به نحو احسنت انجام ندهند سردفتر نمیتواند به راحتی و فراغ بال فکر و هدفش را بر روی کار اصلیش که همان نحوه صحیح تنظیم اسناد و درآمدزایی میباشد متمرکز کند که در نهایت منجر به ضرر و زیان مالی و روحی برای سردفتر خواهد شد.
برخی از مسائل و مشکلات شغل سردفتری چیست؟ که در مرحله اول مدیریتی برای سردفتر پیش می آید عبارتند از:

  • در صورتی که در انتخاب کارمندان و یا دفتریار دقت کافی بعمل نیاید در همین بدو کار ، سردفتر با مشکل برخورد میکند.اگر سندی به علت عدم توجه کافی و مسئولیت نپذیری کارمندان اشتباه تنظیم شود یا دفتریار بعضا به هر دلیلی به موقع در دفترخانه حاضر نشود و ظایف خود را انجام ندهد در تمام این موارد این سردفتر است که مورد بازخواست گرفته و باید جوابگو باشد.
  • مورد دیگر مربوط به کارمندانی هستند که وظایف محوله را بخوبی انجام نمیدهند و در نهایت مدعی شده و کار به شکایت از سردفتر کشیده میشود  و بی دلیل سردفتر باید تاوانی بدهد که به هیچ عنوان در آن تقصیر نداشته است.
  • مسئله بعدی ایجاد نظم در دفترخانه است که نیازمند همدلی کلیه کارکنان و پرسنل دفترخانه است و اگر هر کدام از عوامل رعایت انضباط را نکنند مثلا در بایگانی صحیح اسناد یا نگهداری از تجهیزات دفترخانه و غیره دقت و نظم کافی را اعمال ننمایند در نهایت سردفتر دچار مشکلات متعدد خواهد شد.

مشکلات سردفتر از طرف ارباب رجوع

 اگر سردفتری بتواند با اتکا به تجربه و هوش و سیاست خود دفترخانه و امور مربوط به آن را بدرستی مدیریت کند در مرحله بعد این ارباب رجوع است که اگر به هر دلیلی حال سهوا یا عمدا برخورد مناسبی با وی از طرف سردفتر یا عوامل دفترخانه صورت نگیرد ، میتواند برای شخص سردفتر مشکلات متعددی ایجاد کند .
البته در برخی  از موارد فقط به منظور تحت فشار قرار دادن دفترخانه و رسیدن به اهداف غیرقانونی این اشخاص نیز میباشد.در ادامه به بررسی برخی از این مسائل می پردازیم:

مشکلات شغل سردفتری چیست؟

اگر برخورد کارمندان به هر دلیلی با ارباب رجوع صحیح نباشد ارباب رجوع به راحتی میتواند از سردفتر به عنوان مسئول دفترخانه شکایت کند.پس سردفتران باید دقت کنند که به غیر از مواردی که ارباب رجوع به عمد میخواهد ایجاد مشکل کند در سایر موارد ارباب رجوع را مدیریت کرده و جلوی اتفاقات بعدی را بگیرند.

مسئله مهم دیگر اشخاصی هستند که مخصوصا تا قبل از نصب سیستم اثر انگشت و ثبت احوال به راحتی د دفاتر اسناد رسمی مراجعه میکردند و سردفتر فقط به صرف احراز هویت با کارت ملی یا شناسنامه امضا میگرفت .و این در حالی بود که به علت شباهت زیاد امضا کننده به جای شخص اصلی سردفتر متوجه نمیشد.
در نهایت سردفتر متهم به معاونت در جرم و تعلیق و انفصال دایم میشد.فقط بدلیل اینکه شخصی بجای نفر اصلی امضا کرده است.

برخی از ارباب رجوع ها هستند که اصلا فقط برای اخاذی از دفترخانه ادعا میکردند که آنها امضا نکرده اند و از این قبیل.بیشتر این مشکلات البته قبل از سیستم ثبت آنی بود که خوشبختانه در حال حاضر جلوی این سوئ استفاده گری ها گرفته شده است.آموزش مهارت و فنون حقوقی

مهمترین مشکلات سردفتر به طرفیت سازمان ثبت اسناد و املاک و مراجع قضایی

اکثر سردفتران اسناد رسمی در طول دوران اشتغال خود خواه یا ناخواه اتفاقاتی برای آنها رقم میخورد که در نهایت منجر به صدور انواع احکام ثبتی یا کیفری یا حقوقی برای آنها می شود.
این مشکلات میتواند ناشی از اقداماتی باشد که سردفتر و کارکنان دفترخانه از روی عمد و یا حتی سهوا مرتکب می شوند و در هر صورت طبق قانون نهایتا این سردفتر است که متهم و یا محکوم خواهد شد.

از جمله مشکلات مهم و عدیده ای که سردفتر با آن در این مورد مواجه میشود عبارت است از:

  • بازرسان محترم اداره ثبت اسناد و املاک، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و یا کانون سردفتران و دفتریاران که ظبق قانون وظیفه نظارت و بازرسی بر دفاتر اسناد رسمی را دارند بعضا به صورت بازرسی کلی به دفترخانه مراجعه مینمایند در بدو بازرسی اگر سردفتر یا دفتریار به هر دلیلی حتی فورس ماژور در دفترخانه حاضر نباشند غیبت آنها توسط بازرس گزارش میشود و در بهترین حالت روز بعد باید برای ادای توضیح به اداره ثبت مراجعه کند.
  • در مواردی که به هر دلیلی اعم ار سهوی یا عمدی تخلفی از طرف دفترخانه صورت پذیرد سازمان ثبت میتواند با اختیاراتی که قانون در نظر گرفته با سردفتر برخورد نماید.از توبیخ کتبی با درج در پرونده یا انفصال موقت یا تعلیق و در بدترین حالت انفصال دایم یا عم صلاحیت سردفتر.

کلام آخر

آنچه که خدمت عزیزان بیان شد تنها گوشه ای از مسائل و مشکلات و استرسیست که تمام سردفتران همواره با آن مواجه هستند و البته منظور ما از طرح این موارد زمانی است که سردفتر عمدا هیچگونه تخلفی نکرده اما به دلیل قوانین سخت و بعضا غیر منطقی قوانین سردفتر بشدت دچار ضررو زیان مالی و مهمتر روحی و روانی می شود.
بعنوان مثال ماده 13 قانون ثبت این چنین بیان میکند که اگر سردفتری به موجب کیفرخواست مراجع قضایی متهم شود تا صدور حکم قطعی از کار معلق میشود.

قانونی که هر چه فکر کنید از نظر منطقی و عقلانی به هیچ عنوان نمیتواند مورد قبول باشد و البته چندین بار تقاضای اصلاح این ماده قانونی شده ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته!!!
مثلا اگر سردفتری به جرمی متهم شود مثلا عدم احراز هویت(ماده 100 قانون ثبت) و متهم به جعل شود و کیفرخواست صادر شود سردفتر از کار تعلیق میشود و دفتر خانه به کفیل سپرده میشود.
حال اگر جریان رسیدگی به پرونده به تجدید نظر برود و شاید بعضا تا دو سال طول بکشد و در نهایت رای بنفع سردفتر صادر شود و بتواند به شغل خود برگردد نتیجه بعد از به طور مثال 2 سال تعلیق چه شده است؟؟

  • مشتریهای ثابت دفترخانه بعضا به یک سوم کاهش پیدا کرده و چگونه یک سردفتر که با زحمت جذب مشتری کرده میتواند مشتریهای ثابت خود را برگرداند!؟
  • آبروی سردفتر.زیرا کسی نمیداند که سردفتر به چه علت در طول این مدت در دفتر خانه حاضر نبوده و هر کس قضاوت نادرستی میکند و این حالت از همه بدتر است.
  • بی اعتمادی مردم و مراجعین نسبت به دفترخانه و اینکه مبادا مجددا دفترخانه به مشکل بخورد …
  • در نهایت و در یک کلام نابودی دفترخانه از هر لحاظ
    این چنین و براحتی یک سردفتر میتواند از نظر مالی و روحی و آبرو واقعا نابود شود.هیچکس سختیها و مشکلات این شغل را نمیداند و ندیده اند سردفترانی که به خاطر سودجویی اشخاص دیگر مجبور شدند خانه و ماشین خود را بفروشند و تاوان بدهند.شاید یکی از مهمترین دلایلی که سردفتران محترم در طول دوران خدمت خود دچار مشکلات متعددی می شوند عدم کارآموزی مناسب و نبودن مرجع نوشتاری و دیداری برای آموزش اصول سردفتری است که این مجموعه با برگزاری کلاسهای تخصصی کارآموزی سردفتری دوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کار نگارش کتاب آموزش تخصصی سردفتری کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی و ویدیو های جامع تنظیم اسناد ویدیو های جامع آموزشی سردفتریسعی بر پر کردن این خلاء مهم نموده است. امیدواریم که کاتبان بالعدل همواره در محیطی امن و با علم و تجربه بالا مشغول بکار باشند. | اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر

فیلم های زیر را ببینید

بیان  مشکلات شغل سردفتری همراه با فیلم

آموزشگاه وفاگستر

سوالات متداول 

مسئولیت های دفاتر اسناد رسمی چه مواردی می باشد؟

سه نوع مسئولیت برای دفاتر اسناد رسمی در ایران وجود دارد اول مسئولیت انتظامی و اداری (مجازات‌های انتظامی شامل ۱-توبیخ با درج در پرونده، ۲- جریمه‌های نقدی، ۳و۴- انواع انفصال موقت و ۵- انفصال دائم می‌باشد ). مورد دوم مسئولیت کیفری (سردفتر علاوه بر مقررات عام مندرج در قانون مجازات اسلامی، مقررات خاصی نیز در مواد ۱۰۰ و۱۰۱ و۱۰۲و ۱۰۳ قانون ثبت پیش‌بینی گردیده‌است؛ و در صورتی که سردفتر عامداً یکی از جرم‌های مندرج در مواد مذکور را مرتکب شود جاعل در اسناد رسمی محسوب و بمجازاتی که برای جعل و تزویر اسناد رسمی مقرر است محکوم خواهد شد). سوم مسئولیت مدنی (مسؤولیت مدنی سردفتر اسناد رسمی چیزی فراتر از مسؤولیتهای اداری اوست در صورت بروز تقصیر یا حتی خطایی ساده و ورود خسارت، وی مجبور به جبران آن در حق اشخاص زیاندیده است و با توجه کثرت و پیچیدگی‌های تکالیف و وظایف سردفتران اسناد رسمی، بروز خطا گریزناپذیر است)

آیا نظارتی بر چگونگی عملکرد دفاتر اسناد رسمی وجود دارد؟

یکی از بیشترین نظارت‌ها در بین تمامی دستگاه‌ها بر این صنف اعمال می‌شود. دفاتر اسناد رسمی توسط سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد واملاک، اداره کل ثبت استان‌ها، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بازرسی کانون سردفتران و دفتریاران به‌طور مرتب بازرسی می‌شوند.

ایا خودم که لیسانس حقوق داشته باشم میتونم از یه طریقی دفترخانه پدرم رو تحویل بگیرم؟

فقط از طریق آزمون امکان پذیر است. میتوانید در اولین آزمون برگزار شده شرکت کرده و اگر حائز شرایط بودید به سردفتری ازدواج منصوب شوید.

5/5 - (27 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *