گواهی امضاء چیست؟

فهرست عناوین

گواهی امضاء چیست؟ به همراه فیلم آموزشی

در صورتی که امضاء فردی زیر یک نوشته به وسیله سردفتر اسناد رسمی تایید و تصدیق شود، اصطلاحاً گواهی امضاء انجام شده است.

گواهی امضا از جمله امور و وظایفی است که در دفاتر‌ اسناد‌ رسمی‌ انـجام مـی‌گیرد. تـبلیغ و انعکاس گواهی امضا معمولاً در دفترخانه‌ها چشمگیر است چرا که اگر به‌ تابلو دفاتر اسناد رسـمی توجه کنیم در کنار عبارات مربوطه عبارت گواهی امضاء را‌ می‌بینیم. همین طور در سربرگ اوراق، مهر، آدرس و کارت معرفی سردفتر مشاهده می‌شود.گواهی امضاء چیست؟
گواهی امضاء به دو صورت تنظیم می گردد :

  1. گواهی به عنوان نمونه امضا جهت ارائه به شرکتها و ادارات مختلف
  2. گواهی امضا که دارای فرم مخصوص است مثل استشهادیه انحصار وراثت یا فرم تعهد مهندس ناظر و یا رضایت خروج از کشور و …
    نحوه صحیح تنظیم هر کدام از این اسناد در قالب کتاب آموزش کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی و فیلم های آموزشی  ویدیو های جامع آموزشی سردفتریجهت استفاده همکاران عزیز ارائه می گردد.

مراحل اخذ گواهی امضا چیست؟

برای گواهی امضای اشخاص، باید متقاضیِ گواهی امضاء با مدرک شناسایی و هویت (اصل شناسنامه و کارت ملی) در دفترخانه، نزد سردفتر حاضر شده و زیر سند یا نوشته را امضاء نماید. سپس سردفتر نام و مشخصات او، موضوع  تاریخ سند را در سیستم ثبت آنی ثبت نمایند.
پس از آن سردفتر امضاء را گواهی و پس از امضای خود و ممهور به مهر دفترخانه و قید شماره ردیف دفترالکترونیک به ذینفع تسلیم گردد.

همانطور که در قبل اشاره کردیم بتفضیل نحوه تنظیم انواع گواهی امضاء چیست؟ را در کتاب و فیلم های آموزشی بیان نمودیم.کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی

چه نکاتی را درباره گواهی امضاء باید در خاطر داشته باشیم؟

  1. هنگام گواهی امضای اشخاص باید عین شناسنامه یا کارت ملی آنها ملاک احراز هویت قرار گیرد.
  2. سردفتران اسناد رسمی باید از گواهی امضای اوراقی که متن آن به زبان خارجی است قبل از ترجمه رسمی و حصول اطلاع از مدلول آن خودداری کنند.
  3. گواهی امضاء هرگونه نوشته که جنبه مالی دارد ممنوع است.ویدیو های جامع آموزشی سردفتری

چه اسنادی قابلیت گواهی امضا  دارند :

اسناد مورد گواهی امضا باید غیر مالی باشند. دفاتر اسناد رسمی به موجب قانون از گواهی امضای نوشته های مالی ممنوع می باشند. بنابراین دفاتر اسناد رسمی مجاز نیستند.آموزش مهارت و فنون حقوقی

امضای اشخاص ذیل یا ظهر اسناد تجاری مانند چک ، سفته و اسنادی که موضوع آن اموال غیرمنقول و املاک یا منافع آن و تادیه وجه  نقد یا ضمانت آن به طور منجز. ویا سهام شرکت های ثبت شده می باشدگواهی نمایند.
ماده 12 اصلاحی  آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران چنین مقرر نموده است:
(دفاتر گواهی امضا مجاز به تصدیق صحت امضای نوشته های مالی نیستند.مقصود ازنوشته های مالی نوشته ها یی است که در آن به طور منجز پرداخت  وجه نقدی از طرف امضا کننده تعهد و یا ضمانت شده باشد. و یا آن که موضوع گواهی امضا شده عین یا منفعت مال غیرمنقول یا سهام شرکت های ثبت شده باشد).
آنچه که بیان شد مسائل و مواد قانونی در ارتباط با گواهی امضا بود که البته توضیحات بیشتر در ویدیو ذیل توسط اسماعیل وفائی سردفتر و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر تهیه شده است. مشاوره ثبتی آنلاین و غیر حضوری | مشاوره از راه دور ثبتی

فیلم های زیر را ببینید

سوالات متداول 

مبایعه نامه خود را نزد دفترخانه برای گواهی امضاء ذیل آن بردم لکن سردفتر از انجام گواهی امضاء امتناع کرد.دلیل آن چیست؟

به موجب نص صریح بند ۲ از ماده ۱۲ آیین نامه اصلاحی  قانون دفاتر اسناد رسمی ، دفاتر مجاز به تصدیق صحت امضاء نوشته های مالی نیستند ، نوشته های مالی نوشته هایی است که در آن به طور منجز پرداخت وجه نقدی از طرف امضاء کننده تعهد یا ضمانت شده باشد و یا آنکه موضوع گواهی امضاء شده ، عین یا منفعت مال غیر منقول و یا سهام شرکتهای ثبت شده باشدو از آنجایی که مبایعه نامه نیز جزء اسنادی بشمار میرود که هم مالی محسوب میشود و هم ارکان تعهد مالی و مال غیرمنقول را در خود دارد لذا سردفتر قانونا مجاز به گواهی امضا نمی باشد.

برای گواهی امضاء استشهادیه انحصار وراثت چه مراحلی لازم است؟

در خصوص این نوع گواهی امضا اشخاصی که قصد شهادت دارند باید فرم مربوطه را تهیه کرده و همراه با شناسنامه و کارت ملی و گواهی فوت متوفی به دفترخانه مراجعه نمایند.تعداد شهود برای گواهی انحصار وراثت 3 نفر می باشد که دفترخانه پس از احراز هویت هر یک از آنها امضاء نامبرده را در برگه مزبور گواهی می نماید.در حال حاضر گواهی امضا نیز بصورت سیستم ثبت آنی تنظیم میشود و شامل اثر انگشت و سایر تشریفات مربوطه میشود.

آیا گواهی امضا ذیل اسناد توسط دفترخانه قابل استناد در مراجع قضایی میباشد؟

سندگواهي امضاء شده ،سندي عادي ولي مسلم الصدورمحسوب مي شود ودرصحت انتساب آن به امضاء كننده ترديدي وجودنداردواثبات خلاف آن جزازطريق ادعاي جعل ،امكان پذيرنيست که آن هم به این دلیل است که سند عادیست. لکن اسناد گواهی امضاء شده قابل پذيرش دركليه مراجع قضائي واداري را دارند ولی قابليت و قوه اجرائي ازطريق واحدهاي اجراي اسنادرسمي راندارد.زيرا قدرت اجرائي ازويژگيهاي سندرسمي ويااسنادي است كه بموجب قانون درحكم سندرسمي محسوب مي شوند.

اگر سند گواهی امضاء شده مفقود شود می توان از دفترخانه تقاضای صدوررونوشت ويابرابربااصل آن را کرد؟.

خیر.زيراگواهي امضاء الزاما و طبق قانون فقط ‌دريك نسخه تنظیم و تهيه مي شود و نسخه اصلي که به امضا سردفتر رسیده و ممهور به مهر دفترخانه شده به متقاضي تسليم مي شود وصرفا تصوير (فتوكپي ) نوشته گواهي امضاء‌شده دردفترخانه باقي خواهد ماند.پس مجددا باید گواهی امضاء جدیدی تنظیم شود.

در مورد اشخاص کور یا بیسواد دفاتر اسناد رسمی در خصوص گواهی امضاء چگونه باید عمل کنند؟

براي گواهي امضاء اشخاص كور وكروگنگ وبيسواد عينا مانند تنظيم سایر اسناد رسمی قانون اجرا می شود بنحوی که علاوه برمعرفين ، حضوريك نفرمعتمدنیز الزامي است تاضمن قرائت متن سند مورد گواهي امضاء‌ و تفهيم آن به شخص امضا کننده ،نسبت به امضاء‌محل مخصوص امين در اوراق و راهنمایی وی برای اخذ اثر انگشت اقدام نمايند.وشخص بيسواد نيزبايد ذيل نوشته را انگشت زده وسردفترنيزاثرانگشت آنهارا گواهي مي كند وتصديق اثرانگشت به منزله تصديق امضاء خواهد بود.

چرا قانونگذار در قانون ثبت گواهی امضاء ذیل اسناد مالی و غیرمنقول و سهام شرکتها را برای دفاتر اسناد رسمی ممنوع کرده است؟

اصولا اين قبيل نوشته ها بدليل مغايرت بامواد 46و47 و48 قانون ثبت مصوب 1310 ونظم عمومي و لزوم وصول حقوق دولتي مثل حق الثبت ، مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده و جلوگيري ازمعاملات معارض وعادي ، وفلسفه وجودي سازمان ثبت اسناد واملاك كشور ودفاتراسنادرسمي وباعنايت به سايرقوانين ومقررات كشوري قابل گواهي امضاء‌نيستند.

شخصی میخواهد اقرار به وصول طلب خود نماید.آیا دفترخانه میتواند ذیل این سند عادی که بین طرفین تنظیم شده است را گواهی نماید؟

 اقراربه وصول وجه نقد بعنوان يكي از موارد ممنوعيت گواهي امضاء‌ میباشد.زيرا اين قبيل نوشته ها بسيار شايع بوده وگواهي امضاء‌ اين نوع اقرارنامه های عادی بین طرفین بدليل لزوم وصول حق الثبت وحق التحرير و مالي بودن سند ، صحيح به نظرنمي رسد . آراءوحدت رويه صادره درزمينه اقرارنامه هاي مالي ازجمله اقرارنامه وصول مهريه ،ومالي تلقي نمودن آنها ازحيث دريافت حق التحرير ،مويد اين نظروگرايش سازمان ثبت وكانونها به اين نوع تفسير مي باشد .علاوه براين ها اقرارنامه هاي مربوط به دريافت خسارات ويا بهاي املاك درمسير توسعه طرح هاي عمراني وملي درسطح كشور كه كاملا مالي شناخته شده وحق التحرير وحق الثبت اين نوع اسناد ازماخذ مبلغ دريافتي محاسبه مي شود مويد اين نظراست .

اگر در خصوص دیه ضرب و جرح از شخصی رضایتنامه عادی گرفته شود آیا دفاتر اسناد رسمی اجازه گواهی نمودن امضاء ذیل آن را دارند؟

رضايت نامه هاي مربوط به پرونده هاي كيفري مطروحه درمراجع قضائي بدليل ارتباط موضوع با نظم عمومي ونظربه آثارحقوقي  خصومت بين اشخاص قابل گواهی امضاء توسط دفاتر نمیباشند.گرچه گواهي امضاء آن خلاف صريح قانون نيست.نظربه آثارمالي اين قبيل اسناد كه گاه شامل ديه قتل و یا جرح نيز مي شود، بهتراست كه اين قبيل رضايت نامه ها بصورت سند رسمي تنظيم شوند تا از حيث احراز هويت وانكار وترديد هاي بعدي مصون باشند.و البته مراجع قضائي وانتظامي نيز اغلب سند رسمي را پذیرش میکنند .

4.9/5 - (25 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

2 پاسخ

  1. سلام و ممنون بابت توضیحات کامل و جامعتون در متن و همچنین در ویدئو جناب وفایی بزرگوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *