پایانکار ساختمان چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی

فهرست عناوین

گواهی یا پایانکار ساختمان چیست ؟

یکی از مراحل ساخت یک مجتمع آپارتمانی و فرایند پروسه اداری آن اخذ پایان کار می باشد. در واقع زمانی که ساخت آپارتمانها به پایان رسید و به اصطلاح ساختمان تکمیل شد کارشناسان شهرداری منطقه وقوع ملک بنا به درخواست شخص متقاضی به محل مراجعه نموده و بدقت بررسی می نمایند تا فرایند ساخت ساختمان مربوطه از هر حیث با نقشه ساختمانی ارائه شده مطابقت داشته باشد.

بدین صورت که باید از لحاظ متراژ آپارتمان ها تا پارکینگ و انباری ها نحوه ساخت آسانسور و آتشنشانی و … همگی باید طبق موازین و استانداردها ی شهرداری که از قبل تعیین شده است باشد.

در صورتی که هر یک از موارد فوق یا مشابه رعایت نشود به عنوان خلاف در ساخت شناخته شده و توسط کارشناس شهرداری صورتجلسه شده و در کمیسون ماده 100 شهرداری جریمه سنگینی شامل حال مالک یا سازنده خواهد شد.

پس متوجه شدیم که گواهی پایان کار در حال حاضر تحت شرایط سخت و دقیق از طرف شهرداری محل وقوع ملک مبنی بر عدم خلاف ساختمان مربوطه صادر می شود.

کاربرد پایانکار ساختمان و اهمیت آن چیست؟

همانطور که بیان شد مرجع صادر کننده گواهی پایانگکار شهرداری محل وقوع ملک است که پس از طی پروسه اداری مشخصی به شخص متقاضی یا ذینفع داده می شود. اما باید ببینیم اهمیت این گواهی در چیست که برای بدست آوردن ان گاهی مالکین مجبور به پرداخت جریمه های زیادی در کمیسیون ماده 100 شهرداری خواهند شد. در ادامه به چند مورد از امور کاربردی پایان کار ساختمان و اهمیت آن میپردازیم:

  • مرجع و مبنای اصلی ادارات ثبت محل وقوع ملک در تنظیم صورتمجلس تفکیکی ساختمان های مسکونی ( مجتمع آپارتمانی ) در واقع همان پایانکار صادره از شهرداری می باشد که تمامی مشخصات آپارتمانها پارکینگ ها و انباریه ا و سایر مشاعات و مشترکات و … بر اساس همین گواهی تنظیم میکند که در نهایت منجر به تنظیم تقسیم نامه به استناد صورتمجلس تفکیکی در دفترخانه و صدور سند مالکیت تک برگی برای هر پلاک ثبتی توسط اداره ثبت می شود.تنظیم سند تقسیم نامه و صدور سند مالکیت
    پس همانطور که بیان شد مبنای تمام اتفاقات تا صدور سند مالکیت بر اساس همین گواهی پایان کار می باشد.
  • یکی از مدارک مورد نیاز دفاتر اسناد رسمی در هنگام تنظیم اسناد قطعی املاک همین پایانکار می باشد که دفاتر طبق قانون موظف به اخذ پایان کار معتبر می باشند.

انواع پایانکار ساختمانی

گواهی های پایان کار ساختمانی را بر اساس سال صدور آنها و اعتبار آنها می توان به 3 دسته تقسیم کرد:

  1. پایان کار موقت که البته در سالهای نسبتا دور توسط شهرداریها صادر می شد که بطور مثال اعتبار آن 6 ماهه یا 1 یا 2 ساله بود و در بالای گواهی مزبور درج می شد.شاید دلیل آن تخلفات ساختمانی متعدی بود که در گذشته صورت می گرفت !
  2. پایان کار نامحدود که البته شکل ظاهری این گواهی ها شبیه همان پایان کار موقت بود با این تفاوت که در بالای آنها عبارت نامحدود قید شده بود.دوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کار
  3. در حال حاضر و چند سالی هست که پایان کار واحد و مستقل برای هر واحد آپارتمانی صادر می شود که معمولا مشتمل بر چند ورق می باشد ؛ بر خلاف دو مورد فوق که بر روی یک ورق A4 تنظیم و صادر می شد.(مطابق عکس های مقابل)
    در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی نمی توانند نسبت به گواهی پایان کار موقت سندی تنظیم کنند و یا در مورد پایان کار نامحدود حتما باید گواهی تاییدیه را از شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر دریافت نمایند.استثنائات در مورد اخذ گواهی پایان کار در تنظیم اسناد قطعی:در مورد املاک قدیمی که قبل از تاریخ 1349/2/9 احداث و قبل از تاریخ 1352/5/31 به ملکیت اشخاص در آمده اند ، بموجب تبصره های 5،6 و 7 ماده 100 قانون شهرداریها مصوب سال 1344 در هنگام انجام معامله و تنظیم اسناد قطعی نیازی به ارائه گواهی پایانکار نمی باشد.
اسماعیل وفایی

در این خصوص اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر ویدیوی ذیل را تهیه نموده است.

فیلم زیر را ببینید

                         گواهی پایانکار ساختمانی و نکات مهم آن

سوالات متداول

در چه مواردی اخذ گواهی پایانکار برای تنظیم سند قطعی لازم نیست؟

در مورد املاک قدیمی که قبل از تاریخ 1349/2/9 احداث و قبل از تاریخ 1352/5/31 به ملکیت اشخاص در آمده اند ، بموجب تبصره های 5،6 و 7 ماده 100 قانون شهرداریها مصوب سال 1344 در هنگام انجام معامله و تنظیم اسناد قطعی نیازی به ارائه گواهی پایانکار نمی باشد.

کدام مرجع گواهی پایان کار را صادر می کند و پروسه اداری آن چگونه است ؟

یکی از مراحل ساخت یک مجتمع آپارتمانی و فرایند پروسه اداری آن اخذ پایان کار می باشد. در واقع زمانی که ساخت آپارتمانها به پایان رسید و به اصطلاح ساختمان تکمیل شد کارشناسان شهرداری منطقه وقوع ملک بنا به درخواست شخص متقاضی به محل مراجعه نموده و بدقت بررسی می نمایند تا فرایند ساخت ساختمان مربوطه از هر حیث با نقشه ساختمانی ارائه شده مطابقت داشته باشد.

در چه مواردی کمیسیون ماده100 شهرداری در مورد مالکین سازنده اعمال می شود؟

در ساخت مجتمع های مسکونی  باید از لحاظ متراژ آپارتمان ها تا پارکینگ و انباری ها نحوه ساخت آسانسور و آتشنشانی و … همگی باید طبق موازین و استانداردها ی شهرداری که از قبل تعیین شده است باشد.در صورتی که هر یک از موارد فوق یا مشابه رعایت نشود به عنوان خلاف در ساخت شناخته شده و توسط کارشناس شهرداری صورتجلسه شده و در کمیسون ماده 100 شهرداری جریمه سنگینی شامل حال مالک یا سازنده خواهد شد.

انواع پایان کار ساختمانی چیست ؟

1-پایان کار موقت که البته در سالهای نسبتا دور توسط شهرداریها صادر می شد که بطور مثال اعتبار آن 6 ماهه یا 1 یا 2 ساله بود و در بالای گواهی مزبور درج می شد.شاید دلیل آن تخلفات ساختمانی متعدی بود که در گذشته صورت می گرفت !2-پایان کار نامحدود که البته شکل ظاهری این گواهی ها شبیه همان پایان کار موقت بود با این تفاوت که در بالای آنها عبارت نامحدود قید شده بود.3-در حال حاضر و چند سالی هست که پایان کار واحد و مستقل برای هر واحد آپارتمانی صادر می شود که معمولا مشتمل بر چند ورق می باشد ؛ بر خلاف دو مورد فوق که بر روی یک ورق A4 تنظیم و صادر می شد.(مطابق عکس های مقابل)

اهمیت گواهی پایانکار در صدور اسناد تک برگی چیست؟

مرجع و مبنای اصلی ادارات ثبت محل وقوع ملک در تنظیم صورتمجلس تفکیکی ساختمان های مسکونی ( مجتمع آپارتمانی ) در واقه همین پایانکار صادره از شهرداری می باشد که تمامی مشخصات آپارتمانها پارکینگ ها و انباریه ا و سایر مشاعات و مشترکات و … بر اساس همین گواهی تنظیم میکند که در نهایت منجر به تنظیم تقسیم نامه به استناد صورتمجلس تفکیکی در دفترخانه و صدور سند مالکیت تک برگی برای هر پلاک ثبتی توسط اداره ثبت می شود.

5/5 - (19 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *