خطرات وکالت کاری چیست؟

فهرست عناوین

تعریف وکالت کاری و انواع آن:

طبق تعریف ماده ۶۵۶ قانون مدنی : ((وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید)). بنابراین ملاحظه می شود که وکالت نیز مانند بیع، اجاره و غیره جزو عقود معین محسوب می شود .
در واقع شخصی (موکل) شخص دیگری را (وکیل) نایب خود در انجام کاری قرار می دهد تا همان کارهایی که او توانایی انجام آنها را دارد  از جانب او اقدام کند.در معنای خاص وکالت کاری به وکالت در آن دسته امور گفته می شود که وکیل صرفاً اختیار تصرفات اداری در مورد موکل را اخذ نموده و اختیار فروش و نقل و انتقال اموال را نداشته باشد. از این رو علاوه بر اینکه وکالت کاری بسیار کاربردی و مفید می باشد لذا اگر در تنظیم آن دقت کافی به عمل نیاید خطرات وکالت کاری خود را نمایان می کند.
میتوان وکالت کاری را از یک منظر به دو نوع تقسیم کرد:

  1. به موجب قوانینی خاص مانند قانون وکالت و قانون اسقلال کانون وکلای دادگستری، وکالت در دادگستری منوط به داشتن پروانه مخصوص وکالت گردید.
  2. وکالتهایی که شخص وکیل هر شخصی میتواند باشد.
    احکام این دو نوع وکالت (کاری و دادگستری) جز در مواردی که در قوانین مربوط به وکالت دادگستری استثنا شده، اصولاً یکسان است.

آثار و مواد قانونی مترتب با وکالت کاری:

طبق ماده ۶۷۸ قانون مدنی هم موکل می تواند وکیل را در هر زمان که بخواهد عزل کند و هم وکیل می تواند بدون نیاز به اراده طرف مقابل از وکالت استعفا دهد.زیرا که وکالت عقدی جایز محسوب میشود.
بنابراین در صورتی که مایل باشیم اقدام به فسخ وکالت نماییم باید از انعقاد وکالت بلاعزل خودداری کنیم و در صورتی که مایل باشیم صرفا موکل حق فسخ داشته باشد و نه وکیل لازم است که وکالت ضمن عقد خارج لازم و به صورت بلاعزل منعقد شود.در این صورت با رضایت دو طرف در هر زمان می توان به وکالت خاتمه داد که این عمل اقاله یا تفاسخ نام دارد.
ماده ۶۷۸ همچنین مقرر می دارد که وکالت در صورت فوت یا جنون  یا سفه  هر یک از وکیل و موکل خود به خود از بین می رود و منفسخ می شود. بنابراین حتی اگر وکالت بلاعزل نیز باشد، در صورت ایجاد هر یک از عوامل فوق، وکالت فسخ می شود.
بدیهی است چنانچه معلوم شود هر یک از این عوامل در زمان انعقاد وکالت موجود بوده، عقد از ابتدا باطل خواهد بود.خطرات وکالت کاری چیست؟ پایان یافتن موضوع و مورد وکالت را نیز باید بر عوامل خاتمه عقد وکالت افزود.مشاوره ثبتی آنلاین و غیر حضوری | مشاوره از راه دور ثبتی

خطرات وکالت کاری چیست؟تعریف وکالت کاری و انواع آن:طبق تعریف ماده ۶۵۶ قانون مدنی : ((وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید)). بنابراین ملاحظه می شود که وکالت نیز مانند بیع، اجاره و غیره جزو عقود معین محسوب می شود .
در واقع شخصی (موکل) شخص دیگری را (وکیل) نایب خود در انجام کاری قرار می دهد تا همان کارهایی که او توانایی انجام آنها را دارد  از جانب او اقدام کند.در معنای خاص وکالت کاری به وکالت در آن دسته امور گفته می شود که وکیل صرفاً اختیار تصرفات اداری در مورد موکل را اخذ نموده و اختیار فروش و نقل و انتقال اموال را نداشته باشد.
میتوان وکالت کاری را از یک منظر به دو نوع تقسیم کرد:به موجب قوانینی خاص مانند قانون وکالت و قانون اسقلال کانون وکلای دادگستری، وکالت در دادگستری منوط به داشتن پروانه مخصوص وکالت گردید.وکالتهایی که شخص وکیل هر شخصی میتواند باشد.
احکام این دو نوع وکالت (کاری و دادگستری) جز در مواردی که در قوانین مربوط به وکالت دادگستری استثنا شده، اصولاً یکسان است.

آثار حقوقی وکالت کاری

خطرات وکالت کاری چیست؟آثار و مواد قانونی مترتب با وکالت کاری:طبق ماده ۶۷۸ قانون مدنی هم موکل می تواند وکیل را در هر زمان که بخواهد عزل کند و هم وکیل می تواند بدون نیاز به اراده طرف مقابل از وکالت استعفا دهد.زیرا که وکالت عقدی جایز محسوب میشود.
بنابراین در صورتی که مایل باشیم در هر زمان که مایل باشیم اقدام به فسخ وکالت نماییم باید از انعقاد وکالت بلاعزل خودداری کنیم و در صورتی که مایل باشیم صرفا موکل حق فسخ داشته باشد و نه وکیل لازم است که وکالت ضمن عقد خارج لازم و به صورت بلاعزل منعقد شود.در این صورت با رضایت دو طرف در هر زمان می توان به وکالت خاتمه داد که این عمل اقاله یا تفاسخ نام دارد.آموزش آنلاین و غیر حضوری سردفتری | آموزش مجازی ثبتی
ماده ۶۷۸ همچنین مقرر می دارد که وکالت در صورت فوت یا جنون  یا سفه  هر یک از وکیل و موکل خود به خود از بین می رود و منفسخ می شود. بنابراین حتی اگر وکالت بلاعزل نیز باشد، در صورت ایجاد هر یک از عوامل فوق، وکالت فسخ می شود.
بدیهی است چنانچه معلوم شود هر یک از این عوامل در زمان انعقاد وکالت موجود بوده، عقد از ابتدا باطل خواهد بود. پایان یافتن موضوع و مورد وکالت را نیز باید بر عوامل خاتمه عقد وکالت افزود.خطرات وکالت کاری چیست؟

خطرات تنظیم وکالتنامه های کاری و بیان راهکار:

با توجه به آنچه در تعریف وکالت کاری و انواع آن و مواد قانونی و حقوقی آن بیان کردیم شاید در نگاه اول وکالت کاری یک سند معمولی ساده بنظر برسد.در حالیکه اگر موکل، وکیل و حتی دفترخانه در تنظیم آن دقت لازم را بعمل نیاورند دچار مشکلات عدیده ای می شوند:

  • موکل باید در مفاد وکالتی که میدهد دقت کافی را داشته باشد و بارها تمام موارد را مطالعه کند تا اختیاراتی بیش از آنچه مورد نظرش است به وکیل ندهد.مثلا اخذ وام مسکن اگر در وکالت قید شود وکیل به راحتی میتواند اقدام کند و موکل را با مشکل مواجه کند.
  • موکلین باید سعی کنند تا در هنگام تنظیم سند وکالت کاری حق عزل را برای خود قائل شوند تا اگر احساس کردند که وکیل در انجام مورد وکالت برخلاف توافقات عمل میکند بلافاصله وکالت را فسخ کند.خطرات وکالت کاری چیست؟
  • اگر هدف موکل از انجام مورد وکالت شخص خاصی است و در واقع شخص موکل نیز برای وی مهم است بهتر است حق توکیل را در وکالتنامه از وکیل سلب کند تا خیالش راحت باشد که مورد وکالت فقط توسط وکیل مورد نظر صورت می پذیرد.

  • دفترخانه باید دقت کند تا عین متون حقوقی و شرایط مربوطه را برای موکل بیان کند و او را آگاه کند که چه اختیاراتی به وکیل میدهد.
  • سردفتر باید در بعضی از امور مثل اخذ وام و سند کاداستر و یا برداشت حساب بانکی حتما مراتب را بدقت به موکل تفهیم نماید.
  • اگر وکالت کاری مربوط به تعویض پلاک است(وکالت شایع) بهتر است که مدتی برای فک رهن و تعویض پلاک با توافق طرفین در نظر گرفته شود تا در آن مدت محدود وکیل(خریدار) مجبور شود پلاک موکل(فروشنده) را فک کند.

موارد بسیار زیادی در خصوص اهمیت وکالت و خطرات وکالت کاری بیان کرد.اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه وفاگستر در ویدیو ذیل به بیان مسایل و خطرات مربوط به وکالت کاری پرداخته است. دوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کار

    فیلم زیر در رابطه با خطرات وکالت کاری را ببینید

سوالات متداول 

اگر انجام امور مورد وکالت توسط شخص خاصی (وکیل)مدنظر باشد موکل چه باید بکند؟

اگر هدف موکل از انجام مورد وکالت شخص خاصی است و در واقع شخص موکل نیز برای وی مهم است بهتر است حق توکیل را در وکالتنامه از وکیل سلب کند تا خیالش راحت باشد که مورد وکالت فقط توسط وکیل مورد نظر صورت می پذیرد.

مهمترین مواردی که اکیدا سردفتر باید در وکالت کاری به موکل گوشزد کند کدام است؟

سردفتر باید در بعضی از امور مثل اخذ وام و سند کاداستر و یا برداشت حساب بانکی حتما مراتب را بدقت به موکل تفهیم نماید.

چرا موکلین در وکالتهای کاری حتی المقدور باید حق عزل وکیل را برای خود محفوظ نگه دارند؟

موکلین باید سعی کنند تا در هنگام تنظیم سند وکالت کاری حق عزل را برای خود قائل شوند تا اگر احساس کردند که وکیل در انجام مورد وکالت برخلاف توافقات عمل میکند بلافاصله وکالت را فسخ کند.

در مورد وکالت کاری تعویض پلاک بهترین روش تنظیم آن چگونه است؟

اگر وکالت کاری مربوط به تعویض پلاک است(وکالت شایع) بهتر است که مدتی برای فک رهن و تعویض پلاک با توافق طرفین در نظر گرفته شود تا در آن مدت محدود وکیل(خریدار) مجبور شود پلاک موکل(فروشنده) را فک کند.

انواع وکالت کاری از نظر قوانین کدام است؟

1- به موجب قوانینی خاص مانند قانون وکالت و قانون اسقلال کانون وکلای دادگستری، وکالت در دادگستری منوط به داشتن پروانه مخصوص وکالت گردید.2. وکالتهایی که شخص وکیل هر شخصی میتواند باشد.احکام این دو نوع وکالت (کاری و دادگستری) جز در مواردی که در قوانین مربوط به وکالت دادگستری استثنا شده، اصولاً یکسان است.

طبق قانون وکالت عقدی جایز است.این به چه معناست؟

طبق ماده ۶۷۸ قانون مدنی هم موکل می تواند وکیل را در هر زمان که بخواهد عزل کند و هم وکیل می تواند بدون نیاز به اراده طرف مقابل از وکالت استعفا دهد.زیرا که وکالت عقدی جایز محسوب میشود.بنابراین در صورتی که مایل باشیم در هر زمان که مایل باشیم اقدام به فسخ وکالت نماییم باید از انعقاد وکالت بلاعزل خودداری کنیم و در صورتی که مایل باشیم صرفا موکل حق فسخ داشته باشد و نه وکیل لازم است که وکالت ضمن عقد خارج لازم و به صورت بلاعزل منعقد شود.در این صورت با رضایت دو طرف در هر زمان می توان به وکالت خاتمه داد که این عمل اقاله یا تفاسخ نام دارد.

مواردی که طبق قانون وکالت فسخ میشود و یا موجب پایان خاتمه موضوع وکالت میشود کدام است؟

ماده ۶۷۸ همچنین مقرر می دارد که وکالت در صورت فوت یا جنون  یا سفه  هر یک از وکیل و موکل خود به خود از بین می رود و منفسخ می شود. بنابراین حتی اگر وکالت بلاعزل نیز باشد، در صورت ایجاد هر یک از عوامل فوق، وکالت فسخ می شود.بدیهی است چنانچه معلوم شود هر یک از این عوامل در زمان انعقاد وکالت موجود بوده، عقد از ابتدا باطل خواهد بود. پایان یافتن موضوع و مورد وکالت را نیز باید بر عوامل خاتمه عقد وکالت افزود.

4.9/5 - (51 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

13 پاسخ

  1. عقد خارج لازم یعنی چی؟اگر موکل وکالت بلاعزل به وکیل بدهد چطوری وکیل نمیتونه استعفا بدهد ؟در متن جمله هاتون هست

    1. عبارت عقد خارج لازم نوعی قبولی ضمنی و شفاهی خارج از متن وکالت محسوب میشه که به موجب آن موکل حق عززل وکیل را از خود سلب و ساقط میکند. در مورد استعفا وکیل همحتما باید در متن سند قید شود که وکیل حق استعفا را از خود سلب نموده.در غیر اینصورت میتواند به دفترخانه مراجعه نموده و از سمت خود استعفا دهد و مراتب نیز به موکل اعلام می شود.

    2. عبارت عقد خارج لازم نوعی قبولی ضمنی و شفاهی خارج از متن وکالت محسوب میشه که به موجب آن موکل حق عززل وکیل را از خود سلب و ساقط میکند. در مورد استعفا وکیل همحتما باید در متن سند قید شود که وکیل حق استعفا را از خود سلب نموده.در غیر اینصورت میتواند به دفترخانه مراجعه نموده و از سمت خود استعفا دهد و مراتب نیز به موکل اعلام می شود.

  2. در امریکا زندگی میکنم برای ملکم وکیل گرفتم کم کاری کرد و کار را نیمه کاره رها کرد با توجه به اینکه پولش را گرفته کلید خانه را نمیدهد و دوربین در خانه گذاشته و یک نگهبان هم گذاشته که من ماهی ۵میلیون پرداخت کنم و به هیچ وجه حاضر نیست کلید خانه را به وکیل جدید من بدهد چه باید و سوال بعد اینست که با باطل شدن وکالت من باید سهم الارث را به ایشان بدهم یا نه

    1. سلام بهتر است با یک وکیل مشورت کنید . سوال شما خارج از حیطه مشاور ثبتیست.

  3. سلام
    می‌توان وکالت کاری را در دفترخانه دیگر (بغیر از دفترخانه ای که آنجا وکالت دادیم) بدون حضور وکیل عزل کرد؟
    (فقط با پیامک می‌توان اطلاع داد یا دفترخانه باید اظهارنامه دهد)؟
    نحوه ارسال اظهارنامه چگونه است؟ با سامانه دفترخانه اظهارنامه میفرستید ؟

    1. سلام .وقت بخیر. عزل وکیل در خارج از دفترخانه تنظیم کننده سند وکالت و در دفترخانه دیگر بصورت اقرارنامه عزل وکیل تنظیم می شود و سپس مراتب عزل بصورت اتوماسیونی به دفترخانه تنظیم کننده وکالت اولیه ارسال و اعلام می گردد.

  4. سلام
    اگر سه نفر به یک نفر وکالت کاری بدهند،
    ۱- یکی از موکلین میتواند کل وکالت کاری را عزل کند ؟
    ۲-در وکالت کاری آیا امکان دارد فقط یک نفر وکالتش را عزل کند و وکالت دو نفر دیگر همچنان باقی بماند؟

      1. سلام
        با تشکر از پاسخ به سوالات
        در صورتی که سه نفر (الف،ب،ج) به یک نفر (د) وکالت کاری با حق عزل بدهند بعدا یکی از آنها (الف) در دفترخانه حاضر و خواستار عزل وکیل نسبت به سهم خود باشد، در وکالت نامه اولیه نام این فرد (الف) خط زده میشود یا در توضیحات وکالتنامه اولیه مراتب عزل (الف) قید میشود یا خیر؟ (چون وکالتنامه اولیه دست وکیل باقی میماند و وکیل (د) با آن وکالتنامه میتواند به ادارات مراجعه نماید بدون نیاز و اجازه از (الف) هر کاری انجام دهد؟!)

  5. شما این فرصت را دارید ، با تکمیل فرم زیر، از مشاوره رایگان کارشناس آموزشگاه وفاگستر در خصوص دوره های آموزشی استفاده کنید .

    1. سلام.اگر پلاک ثبتی ها متفاوت و اسناد جداگانه صادر شده باشد خیر.شامل ملک پدری تان نمیشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *