اصول لایحه نویسی چیست ؟

فهرست عناوین

لایحه به برگه ای تایپ شده گفته می شود، که خواهان و خوانده با تنظیم دقیق و ارائه آن به همراه ضمایم به دادگاه ارائه می دهند. لایحه نویسی فرآیند بسیار مهمی است و حتی می تواند حکم دادگاه را تحت تاثیر قرار دهد. برای لایحه نویسی اگر وکیل گرفته اید چه بهتر که او این کار را انجام دهد. چون با روند رسیدگی به پرونده در دادگاه آشناست؛ اگر نه از یک مشاور یا حقوق دان به پرونده کمک بخواهید که با اطلاع کامل از دعوا لایحه را ترتیب دهد. در این مطلب چگونگی و اصول لایحه نویسی را خواهیم گفت با آموزشگاه حقوقی وفاگستر همراه باشید. “اصول لایحه نویسی چیست ؟”

لایحه نویسی

لایحه تنها برای کمک به دادگاه و یا شورای حل اختلاف نیست و حتی در دولت هم کاربرد دارد. مانند زمانیکه دولت لایحه ای به مجلس میفرستد. البته لایحه نویسی بیشتر وجه قانونی دارد که علاوه بر اقامه شفاهی دو طرف دعوی با لایحه نویسی و ارائه لایحه قضایی و مدارک پیوست شده به دادگاه از خود دفاع می کنند؛ یکی از ویژگی های مهم لایحه قضایی ارائه مستندات و مدارک از جانب طرفین به دادگاه است. و کمک به روشن شدن موضوع می کند.اصول لایحه نویسی چیست ؟

لایحه نویسی امری مهم هست چون در طول دادگاه ممکن است بسیاری مطالب در مدت اقامه خواهان و چه دفاع خوانده بیان نشوند یا حتی وکیل تحت شرایطی نتواند برخی مسائل را بیان کند، یا رشته کلام خود را به سبب استرس از دست بدهد. لایحه نویسی نقش مهمی در صدور حکم دادگاه دارد و کمک شایانی می کند حق طرفین ذائل نشود. لازم به ذکر است؛ دادخواست با لایحه تفاوت دارد و قبل از لایحه نیسی هست؛ دادخواست در زمانیست که شما قصد طرح یا اقامه یک دعوای حقوقی علیه دیگران دارید؛ و سپس با لایحه حقوقی که در مقام دفاع از حقوق شماست متفاوت هست. پرونده ها در دادگاه هرکدام روندی دارند که باید طی شود و اگر در این میان خواهان یا خوانده، شاکی یا متهم درخواست تجدیدنظر یا تحویل مدرک و سندی داشته باشند، لایحه نویسی یکی از آنهاست. آموزش مهارت و فنون حقوقی

اهمیت نوشتن لایحه

وجود لایحه، به قاضی این فرصت را می دهد که رای با کیفیتی را صادر کند. اگر طرف پرونده در جلسه دادگاه نتواند حاضر شود؛ و برای اینکه رای به صورت غیابی صادر نشود لایحه ارسال می شود. بعضاً پیش می آید موکل یا وکیل دچار استرس و اضطراب می شوند و نمی تواند به خوبی مطالب مهم را بیان کنند، در چنین مواقعی بهترین کار نوشتن لایحه قوی هست و با مکتوب کردن آن حرف خود را به دادگاه منتقل می کنند. همچنین می توانید از طریق دفاتر خدمات قضایی لایحه ای را برای شعبه شهر دیگری ارسال کنید و در دادگاه حضور نداشته باشید.مشاوره ثبتی آنلاین و غیر حضوری | مشاوره از راه دور ثبتی

تفاوت لایحه قوی و ضعیف

شما شاید با خود فکر کنید که نوشتن لایحه حقوقی کار سختی نمی تواند باشد ولی لایحه نویسی بهتر است توسط افراد حرفه ای که با روند رسیدگی به پرونده در مراجع قضایی آشنایی دارند و تجربه حضور در دادگاه را دارند، انجام شود. پرونده هایی که به محاکم قضایی ارائه می شوند دارای جریان ساده ای نیستند و حتی ممکن است جریان پرونده بسیار پیچیده باشد و لایحه باید به استناد مفاد قانون نوشته شود. کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی

در لایحه نویسی مخصوصاً برای پرونده هایی که دارای مشکلات و پیچیدگی های خاصی هستند کلیه ابعاد و جوانب پرونده لازم است در نظر گرفته شود و خلاصه ای از پرونده ذکر شود، به بیان ساده تر یعنی شرحی مختصر و مفید از اتفاقات مربوط با پرونده. این خلاصه باید چندین بار بررسی شود تا در نهایت به صورتی باشد که قاضی متوجه اصل ماجرا شود. از طرف دیگر لایحه قانونی از نظر دادگاه بسیار مهم و با اعتبار است؛ و این اعتبار زمانی به یک لایحه قانونی داده می شود که این لایحه بر اساس اصول و قواعد اصلی خود نوشته شده باشد؛ و لایحه قوی ای باشد.

چگونگی بیان کردن دلایل در لایحه

فردی که لایحه را نگارش می کند باید اطلاعات حقوقی مناسبی را در مورد پرونده داشته باشد. دلایل لازم است به زبان قانون و محکمه‌ پسند بیان شوند؛ جزئیاتی که در لایحه درج می شود باید مستدل و مستند باشد تا مورد قبول دادگاه قرار گیرد. دلایل لیست وار نوشته می شوند و محکم ترین و قانونی ترین دلیل در اول لیست قرار می گیرد. اگر لایحه پاسخ به اظهارات طرف مقابل هست نیاز است جواب ابهامات و ایرادات را به ترتیب شماره یا حروف (الف-ب-ج) بیان شوند که قاضی با خواندن لایحه به ترتیب پاسخ ها را ببیند. دلایل در لایحه باید با استناد به مواد قانونی باشد؛ در غیر این صورت درخواست شما از سوی مراجع قضایی به رسمیت شناخته نمی شود.اصول فن دفاع در وکالت

قسمت های لایحه

مقدمه:

توضیح صریح و مختصری از واقعیت بدون اعمال احساسات قرار می گیرد به صورتیکه قاضی در جریان قرار بگیرد تنظیم و نگارش این قسمت اهمیت بالایی دارد و نیازمند دانش علمی و کاربردی حقوقی هست. بهتر است از وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید. حتما در مقدمه به شماره پرونده، دادنامه و یا ابلاغیه که براساس آن لایحه دفاعیه تنظیم شده اشاره شود.

متن لایحه:

در قسمت متن لایحه رویدادها، استدلال ها ، صرفا با استناد قوانین و مقررات جاری کشور و ضمایم بدون استفاده از زبان عامیانه قرار می گیرند. خطاب درست مهم است؛ همچنین توجه شود در نوشتن لایحه حتما نام شعبه، دادگاه، دادسرا نوشته شود. در تنظیم متن لایحه نباید از جملات تکراری استفاده شود و به اینصورت نباشد که تنها شکایت از طرف مقابل دعوا باشد. تایپ و فونت مناسب، املای درست و بلد کردن عبارات مهم در متن فراموش نشود.

نتیجه لایحه:

نتیجه دلایل و مقدمه به صورت جملات کوتاه و مختصر بیان می شوند. لایحه ای با نتیجه واضح و مناسب می‌تواند روند پرونده را سریعتر کند.

اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر

سوالات متداول

1.      در ظاهر لایحه به چه مسائلی باید توجه شود؟

نوع سربرگ، رنگ قلم و نوع کاغذ؛ حتی فونت و درشتی کلمات می تواند در صدور رأی دادگاه اثر داشته باشند.

2.      خطاب درست در لایحه نویسی به چه معناست؟

خطاب به مقام پذیرنده لایحه باید درست باشد؛ مثلاً قاضی دادگاه بدوی را رییس خطاب کنید. یا قضات دادگاه تجدید نظر و دیوان را با توجه به اینکه قضات عالی رتبه هستند عالی جناب خطاب کنید.

3.      لایحه توسط چه اشخاصی نگارش می شود؟

اشخاص اصیل دعوا یا وکیل دعاوی حقوقی و کیفری

4.      تفاوت لایحه و دادخواست چیست؟

دادخواست معمولا در پرونده های حقوقی برای آغاز روند دادرسی توسط فرد خواهان ارائه می گردد و بسیار کوتاه و مختصر است، اما لایحه متن قانونی می باشد که طرفین دعوا می توانند از آن برای اثبات بی گناهی و دفاع از حقوق خود استفاده کنند.

5.      آیا لایحه حتماً باید توسط وکیل نوشته شود؟

اشخاص اصیل دعوا می توانند خود لایحه بنویسند؛ ولی بهتر است از وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید.

شاخص چگونگی لایحه نویسی
5/5 - (14 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *