تعویض وثیقه چیست ؟ بهمراه فیلم آموزشی

فهرست عناوین

تعویض وثیقه چیست ؟

یکی از اسنادی که به عنوان سند وابسته در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شوند سند تعویض وثیقه می باشد. تعویض وثیقه زمانی اتفاق میفتد که مال مورد ترهین به درخواست راهن فک رهن می شود و با موافقت مرتهن مال دیگری جایگزین آن می شود .
یکی از مصادیق تعویض وثیقه در مورد بانک ها می باشد. و به طور اخص این امر بیشتر در مورد بانک مسکن مصداق دارد.به عنوان مثال راهن قصد دارد تا آپارتمان جدیدی خریداری کند و جایگزین آپارتمان فعلی نماید. در این صورت از بانک مربوطه درخواست می نماید تا از آپارتمان فعلی که در رهن بانک است فک رهن بعمل آید و آپارتمان جدید جایگزین آن شود.
در راستای تنظیم سند تعویض وثیقه اقداماتی صورت می پذیرد که به تفضیل در ادامه مطالب به آن خواهیم پرداخت و در ویدیوی آموزشی به تفضیل توضیح خواهیم داد.

مراحل تنظیم سند تعویض وثیقه

  1. فک رهن پلاک ثبتی مورد ترهین
    اولین اقدام در پروسه تنظیم سند تعویض وثیقه فک رهن از آپارتمانی است که در رهن بانک قرار گرفته است. باید دقت داشت که فک رهن از پلاک ثبتی فعلی هیچگونه ارتباطی با قرارداد رهنی و سند تنظیمی توسط دفترخانه ندارد. در واقع عمل تعویض وثیقه به معنای جایگزینی یک پلاک ثبتی بجای پلاک ثبتی دیگر بوده و تمامی موارد و مفاد و شروط و طرفین قرارداد اولیه و سند رهنی تنظیمی همچنان به اعتبار و قوت خود باقیست.
    بانک مربوطه نامه ای به دفترخانه تنظیم کننده سند رهنی می زند و از دفترخانه می خواهد تا از پلاک ثبتی فعلی فک رهن نماید و همزمان سند قطعی ( پلاک ثبتی یا آپارتمان جدید ) را تنظیم نموده و بلافاصله سند تعویض وثیقه را نیز تنظیم نماید.
    اصولا برای فک رهن نیازی به راهن نیست و حضور نماینده بانک به تنهایی برای امضای اسناد و اوراق کفایت می کند.
  2. تنظیم سند قطعی نسبت به پلاک ثبتی جدید ( جایگزین )
    در مرحله بعد باید دفترخانه اقدام به تنظیم سند قطعی نماید تا در روزی که نماینده بانک به دفترخانه مراجعه می کند علاوه بر فک رهن ، سند قطعی و متعاقب آن سند تعویض وثیقه نیز تنظیم گردد.
    البته در خصوص تنظیم سند قطعی بنام راهن / راهنین نیازی به امضای نماینده بانک نیست. پس از تنظیم سند قطعی و تعویض وثیقه نماینده بانک چک مورد نظر را در ازای گرفتن رسید به فروشنده می دهد.
  3. تنظیم سند تعویض وثیقه
    آخرین مرحله در پروسه تنظیم این نوع اسناد تنظیم و امضا ی سند تعویض وثیقه می باشد که باید به امضا ی راهن و مرتهن ( نماینده بانک بطرفیت از مرتهن ) برسد. سایر مراحل تنظیم سند توسط دفترخانه انجام می پذیرد.کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
وفاگستر تعویض وثیقه

اقدامات دفاتر اسناد رسمی در تنظیم سند تعویض وثیقه

  • فک رهن از پلاک ثبتی فعلی و ارسال مراتب فک رهن بصورت اتوماسیونی به اداره ثبت محل وقوع ملک و ممهور نمودن ظهر سند مالکیت به مهر فک رهن و مهر و امضای سردفتر
  • کلیه اقدامات لازم و اخذ استعلامات مورد نیاز جهت تنظیم سند قطعی
  • تنظیم سند تعویض وثیقه دوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کار
    اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر ویدیوی ذیل را در خصوص نحوه ی تنظیم سند تعویض وثیقه تهیه نموده است که شما مخاطبین محترم را به دیدن آن دعوت می نماییم .

آموزش تصویری نحوه ی تنظیم سند تعویض وثیقه


سوالات متداول

1-تعویض وثیقه به چه معناست ؟

تعویض وثیقه زمانی اتفاق میفتد که مال مورد ترهین به درخواست راهن فک رهن می شود و با موافقت مرتهن مال دیگری جایگزین آن می شود .

2-آیا می توان فک رهن و تنظیم سند وثیقه را در دفترخانه دیگری انجام داد؟

انجام فک رهن و متعاقب آن تنظیم سند تعویض وثیقه در حال حاضر فقط در دفترخانه تنظیم کننده سند رهنی انجام می پذیرد.

3-آیا امضای خریدار یا راهن در هنگام فک رهن نیاز است ؟

اصولا برای فک رهن نیازی به راهن نیست و حضور نماینده بانک به تنهایی برای امضای اسناد و اوراق کفایت می کند

4-آیا لزوما باید فک رهن و تنظیم سند قطعی و تعویض وثیقه در یک روز انجام پذیرد؟

بله. در مورد اسناد تعویض وثیقه کلیه مراحل و پروسه تنظیم اسناد باید در یک روز و با حضور فروشنده ، خریدار ( راهن ) و نماینده بانک انجام پذیرد.

5-آیا فک رهن از آپارتمان به تنهایی کفایت می کند؟

دفترخانه باید مراتب فک رهن را بصورت اتوماسیونی به اداره ثبت محل وقوع ملک اعلام نموده و ظهر سند مالکیت را به مهر فک رهن ممهور و مهر و امضا نماید.

5/5 - (31 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *