تنظیم سند رسمی برای اتباع بیگانه چگونه است؟

فهرست عناوین

تنظیم سند رسمی برای اتباع بیگانه چگونه است؟

در تنظیم اسناد رسمی باید توجه شود که مقصود از اسناد رسمی اموال منقول است یا اموال غیر منقول.

تنظیم اسناد رسمی اموال منقول برای اتباع بیگانه ساکن در ایران:

اتباع بیگانه که دارای اقامت قانونی در ایران می باشند می توانند در ارتباط با تنظیم سند رسمی اموال منقول و ثبت پلاک خودرو مبادرت نمایند و برای آن مشکلی نخواهند داشت.

یکسان بودن قانون به جهت تنظیم اسناد رسمی اموال منقول برای اتباع داخلی (ایرانی) و خارجی:

با توجه به قانون جهت تنظیم اسناد رسمی اموال منقول برای اتباع خارجی نیز همچون اتباع داخلی (ایرانی) بوده و محدودیتی به جهت تنظیم سند رسمی اموال منقول برای آن افراد قید نگردیده است.

تنظیم اسناد رسمی اموال غیر منقول برای اتباع بیگانه ساکن در ایران:

با توجه به آنچه که در قانون ذکر گردیده است تنظیم اسناد رسمی اموال غیر منقول برای اتباع بیگانه ساکن در ایران امکان پذیر نمی باشد.

آیا به اتباع بیگانه که اقدام به خرید اموال غیر منقول می نمایند اسناد رسمی داده میشود یا خیر؟

خیر، با استناد به قانون مدنی در صورت خرید ملک توسط اتباع بیگانه در ایران اسناد رسمی به آن اتباع داده نمی شود و ممکن است طی سند عادی صورت گیرد.

2نکته مهم هم در خصوص تنظیم سند رسمی برای اتباع بیگانه

  1. چنانچه که همه بدان آگاه هستند اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی از میزان اعتبار بیشتری برخوردار است.زمانی که خرید و فروش زمین، املاک و مستغلات در ایران فقط توسط اسناد رسمی صورت گیرد و طی اسناد عادی نباشد می  تواند بسیاری از مشکلات جهت خودداری از خرید زمین، املاک و مستغلات توسط اتباع بیگانه در ایران را حل نماید.
  2. نکته ای که در ضمن مقاله تنظیم سند رسمی برای اتباع بیگانه قابل ذکر می باشد این است که، دفاتر ثبت اسناد رسمی در ایران یک نهاد به عنوان نهاد ناظر بر انجام معاملات است و باید به جهت خرید و فروش ملک نهایت دقت را به عمل آورد.

مجازات برای دفاتر املاک در صورت انجام معاملات توسط اسناد عادی با اتباع بیگانه :

برای دفاتر املاک در صورت انجام معاملات با اتباع بیگانه پلمب دفاتر در نظر گرفته شده است. در صورتی که لازم باشد، مجازات بیشتری اتخاذ گردد. زیرا انجام معاملات با اتباع بیگانه در بخش اموال غیر منقول علاوه بر به خطر انداختن آسایش عموم مردم میتواند در روند افزایشی قیمت مسکن نیز تأثیرگذار باشد.

ملکیت برای اتباع بیگانه با استناد به اسناد قولنامه ای :

برای اتباع بیگانه لازم است محدودیت خاصی در نظر گرفته شود، در صورت عدم اتخاذ محدودیت ممکن است اتباع بیگانه با استناد به اسناد قولنامه ای به انجام معاملات در ارتباط با اموال غیر منقول مبادرت نمایند.

در نظر گرفتن قوانین مختلف توسط کشورهای گوناگون:

با توجه به افزایش مهاجرت های صورت گرفته از کشوری به کشور دیگر به دلیل مشکلات گوناگون اعم از جنگ، اوضاع نا به سامان اقتصادی و غیره، ممکن است اتباع از کشور خود به کشوری دیگر مهاجرت نموده و به جهت خرید املاک غیر منقول اقدام نمایند، ولیکن برخی از کشورها ملکیت اتباع خارجی را به رسمیت قبول دارند برخی دیگر خیر. ملکیت اتباع بیگانه با توجه به نوعِ سیاست کشور تعیین می گردد.

تأسیس شرکت های خارجی توسط اتباع بیگانه در ایران:

تأسیس شرکت های خارجی توسط اتباع بیگانه در ایران لازم است موجب تأسیس شرکتی ایرانی گردد آنگاه مالکیت به جهت زمین شرکت یا دیگر ابزار موجود در شرکت، به نام شرکت خواهد بود.

با توجه به حمایت از سرمایه گذاری خارجی با رعایت شرایط منوط بر تأسیس شرکت توسط اتباع بیگانه آن شرکت می تواند به نام یک شرکت خارجی ثبت گردد.

آیا اتباع بیگانه می توانند جهت نقل و انتقال ملک عمل نمایند؟

با توجه به موارد فوقانی اتباع بیگانه نمی توانند اقدام به نقل و انتقال املاک با استناد به اسناد رسمی نمایند ولیکن باید به این نکته اشاره نمود با توجه به سخت گیری های اتخاذی توسط دفاتر اسناد رسمی باز هم نقل و انتقال املاک به چشم میخورد آن هم با استفاده از اسناد عادی و قولنامه ای است.

تنها اسناد معتبر در بخش نقل و انتقال املاک اسناد رسمی بوده و دیگر اسناد در این خصوص به رسمیت شناخته نمی شود.

لازم است نظارت کنندگان بر بخش مسکن تمامی تلاش خود را به جهت عدم نقل و انتقال در بخش املاک را به عمل آوردند در حالی که متأسفانه این روزها خرید و فروش مسکن توسط اتباع بیگانه با استفاده از اسناد قولنامه ای بسیار به چشم می خورد.

 دلایل نقل و انتقال مسکن توسط اتباع بیگانه در ایران:

شاید بتوان یکی از دلایل استوار در جهت این نکته را اتکاء دادگاه ها، در جهت دعوی منوط بر املاک و ارائه قولنامه توسط یکی از طرفین دادگاه اشاره کرد.

زمانی که دادگاه به پذیرش قولنامه ارائه شده مبادرت ورزید، اتباع بیگانه نیز بنا به آن به انجام معاملات خود عمل نمودند.

در نتیجه : هیچ دفتری حق ندارد به جهت نقل و انتقال املاک به نام اتباع خارجی عمل نماید در صورت مبادرت به آن شدیدترین مجازات برای آن فرد نیز در نظر گرفته خواهد شد.

سوالات متداول

برای اتباع بیگانه در تنظیم سند رسمی مال منقول محدودیتی وجود دارد؟

با توجه به قانون جهت تنظیم اسناد رسمی اموال منقول برای اتباع خارجی نیز همچون اتباع داخلی (ایرانی) بوده و محدودیتی به جهت تنظیم سند رسمی اموال منقول برای آن افراد قید نگردیده است.

اتباغ غیر ایرانی می توانند برای تنطیم سند ملک و یا اموال غیر منقول اقدام کنند؟

با توجه به آنچه که در قانون ذکر گردیده است تنظیم اسناد رسمی اموال غیر منقول برای اتباع بیگانه ساکن در ایران امکان پذیر نمی باشد.

اگر دفاتر املاک نسبت به تنظیم سند برای اتباع بیگانه اقدام کنند چه مجازاتی در انتطار آنان خواهد بود ؟

برای دفاتر املاک در صورت انجام معاملات با اتباع بیگانه پلمب دفاتر در نظر گرفته شده است. در صورتی که لازم باشد، مجازات بیشتری اتخاذ گردد. زیرا انجام معاملات با اتباع بیگانه در بخش اموال غیر منقول علاوه بر به خطر انداختن آسایش عموم مردم میتواند در روند افزایشی قیمت مسکن نیز تأثیرگذار باشد.

آیا اتباع بیگانه می توانند در ایران شرکت ثبت کنند؟

تأسیس شرکت های خارجی توسط اتباع بیگانه در ایران لازم است موجب تأسیس شرکتی ایرانی گردد آنگاه مالکیت به جهت زمین شرکت یا دیگر ابزار موجود در شرکت، به نام شرکت خواهد بود. با توجه به حمایت از سرمایه گذاری خارجی با رعایت شرایط منوط بر تأسیس شرکت توسط اتباع بیگانه آن شرکت می تواند به نام یک شرکت خارجی ثبت گردد.

اتباع بیگانه برای خرید خانه چکار می توانند بکنند؟

اتباع بیگانه برای مالک شدن می توانند در قالب قولنامه اقدام به خرید خانه و یا ملک کنند.

4.4/5 - (25 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

46 پاسخ

  1. سلام علیکم
    آیا اتباع افغان با پاسپورت میتوانند اقدام به خرید ماشین یا موتور سیکلت کنند یا خیر؟
    آیا سند ماشین یا موتور سیکلت به نام اتباع میشود
    باتشکر

    1. سلام وقت بخیر
      اتباع خارجی جهت فقط نقل و انتقال اموال منقول مثل خودرو باید دارای کارت اقامت معتبر داشته باشند

    2. مهندس ظفریاری میگوید ?نحوه خرید ملک برای اتباع
      امروز یکی از نیازهای اصلی برای زندگی و راحتی و اسایش هر انسان بعد از امنیت و خوراک و پوشاک نیاز به خرید خانه و مغازه و خودرو و… است حالا این واقعیت نیاز به خرید وجود دارد و پاسخ برای خرید و فروش با اتباع خارجی انتخاب مشاور املاک مورد اعتماد و ملک خوب است ( امروز مشاور املاک به علت منافع خوب در این موضوع با انجام خرید و فروش املاک با اتباع خارجی باعث افزایش قیمت املاک( به علت عدم آگاهی اتباع از قیمت های واقعی) و بسیاری از مشکلات شده اند وجالب اینکه برای خرید و فروش با اتباع سایر کشور قوانین مناسب و بروز و عملی مناسب وجود ندارد ، که حتی باعث سردر گمی سرمایه گذاران کلان و اتباع عزیز سایر کشور و سوء استفاده زیادی در چنین معاملاتی از اتباع خارجی میشود ، به علت عدم تنظیم سند رسمی و یا تنظیم به نام فرد ایرانی مورد اعتماد یا در پوشش شرکت حقوقی و روشهای دیگرو…ومشکلاتی و شرایط خاص جهت تنظیم سند رسمی و تایم طولانی و.. در نهایت بیشتر درخواست خرید و فروش اتباع درایران برای املاک قولنامه ای وبا قولنامه دست نویس انجام میشود چون اطمینان بیشتری دارد و این موضوع یک ضعف بزرگ در بازار مسکن و املاک ایران برای سرمایه گذاران کلان و کوچک خارجی در کشوراست ،که باعث میشود سرمایه به جای جذب دربازار تولید مسکن و بافت نوساز و دارای سند دار در بافت قدیمی و قولنامه انجام شود و امروز دربسیاری از کشور من و شما با هر ملیتی میتواند پاسخ درستی به نیاز اساسی مثل خرید خانه و مغازه و خودرو و.. با شرایط خاص و تعهدات و قوانین بروز خریداری کند ، البته با نظارت صحیح و مدیریت این نوع خریدها، ولی در نهایت امروز باید اتباع خودشان در سرمایه گذاری و خرید و فروش و.. هاشون ، اول یک مشاوراملاک مورد اعتماد و متخصص پیدا کنند ، بسیار دقت کنند و همیشه مشورت کنند و از قوانین ملک و املاک و نحوه تنظیم قرار دا دها مختلف نیز مطلع باشند ) در اینده نزدیک این موضوع با گذشت زمان اصلاح میشود، مثل تمام دنیا چرا امروز خرید و فروش وجود دارد و باید فقط مدیریت و نظارت شود .مشاوراملاک سعادت ، مشهد: مهندس ظفریاری09154924213 :

      1. سلام جناب ظفریاری. نوشته های شما همگی صحیح و منظقیست.ممنون از شما دوست عزیز

  2. سلام سوآل داشتم آیا اتباع افغانستانی دارایی گذر نامه خانواری میتوانند سند غیر منقول بنامش شود اگر قانون ویا راهکاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    1. یک موتور سیکیلت هندا با پاسپورت اقامتی اتباع میتوان به نام زد اگر راه کاری چیزی هست راهنمایی کنید لطفا

        1. سلام وقت بخیر ببخشید .من ماشینم به نام رفیقمه.خودم دارای کارت امایش اتباع هستم .میخاستم بدونم میشه وکالت کاری بگیرم برای ترخیص و کارهای اداری ماشین ؟

    2. سلام شخص ایرانی فوت کرده وورثه اش شخصی است که ترک تابعیت ایران را نموده نحوه دریافت گواهی انحصار وراثت وی چگونه است ؟

      1. سلام وقت بخیر.نحوه دریافت گواهی حصر وراثت در ایران دارای روال مشخصی میباشدولی در مورد اشخاصی که ترک تابعیت کرده اند بنظر میرسد تفاوتی نداشته باشد.

      2. سلام خسته نباشید.
        ببخشید شما میگین محدودیت برای سند منقول نیست
        اما من هر جا میرم دفتر اسناد میگن نمی‌زنیم فقط وکالت میدیم
        تورو خدا راهنمایی کنید
        در ضمن کارت امایش معتبر داریم
        با تشکر

  3. سلام من یک موتور سیکلت خریدم که کسی بنامش سند نمیزنه ایا میتونم با پاسپورت و ویزا به نام خودم سند بزنم

  4. سلام من اتباع هستم .
    میگن اگر اتباع خارجی بخواهند خودرو بخرند ،برای تعویض پلاک وکالت نامه محضری جهت تایید اقامت انهاست ،میخواند ،میخواستم درباره این موضوع اگه میتونین یه توضیحی بدید که این وکالت چی هست؟ مثلا رفتم دفترخانه چی بگم که این وکالت نامه رو بدن؟

    1. سلام.اصولا برای تنظیم اسناد خودرو اتباع بیگانه در دفاتر اسناد رسمی نیاز به کارت اقامت دایم و معتبر هست .

  5. سلام من هم گواهینامه دارم هم پاسپورت اقامتی ولی تاریخ گواهینامم تموم شده ،رفتم پلیس ناجا گفت برو اول یه وکالت بگیر بعد گواهینامت رو تمدید میکنیم (اتباعی که ماشین ندارند گواهینامشون تمدید نمیشه) ،اقا ما وکالت گرفتیم به تمدید دادیمش ولی الان تقریبا دو ماه شده گواهینامم نیومده ،گواهینامم هنوز چاپ نشده ،الان چیکار کنم، تایخ وکالت هم کم مونده صاحبشم دیگه تمدید نمیکنه، الان اگه برم ناجا یه برگه ای یا یه چیزی میده که بتونم برم تعویض پلاک کنم؟؟؟؟

    1. سلام.من متوجه نشدم وکالت رو از کی گرفتید.در هر صورت اگر وکالت شما منقضی شده باید وکالت جدید تنظیم بشه مگر اینکه پلیس قبول کنه.

  6. سلام آیا اقرار نامه محضری اعتبار داره خونه بخرم به اسم ایرانی کنم ممنون میشم اگه لطف کنید جواب بدید.

  7. سلام بنده از اتباع افغانستان هستم توایران بدنیا اومدم و دارای کارت آمایش۱۶ هستم آیا امکان داره که ماشینی رو که تازه خریدم بنام مودم بزنم باهمین کارت آمایش یانه ؟ ممنون میشم جوابمو بدید.

  8. سلام وقت بخیر
    مجتبی عبدی هستم ببخشید من اقامت ایران رو دارم و بزرگ شده همین جا هستم میخواستم بدونم میتونم ماشین یا خونه به نام خودم بزنم ؟
    ممنون میشوم اگه جواب بدید

    1. سلام وقت بخیر اگر پاسپورت یا اقامت ایران دارید خرید و فروش اموال منقول بلااشکال است.

    2. سلام وقت بخیر اگر پاسپورت یا اقامت ایران دارید خرید و فروش اموال منقول بلااشکال است

  9. سلام
    بنده کارت امایش دارم و ماشین خریدم و سند را ب نام دوستم که ایرانی هستن زدم ایا با کارت امایش ۱۶ میتوانم .وکالت کاری یا وکالت فروش بدون تاریخ بگیرم .ممنون میشم راهنمایی کنید.🙏🙏

  10. سلام خسته نباشید من کارت آمایش 16دارم میتونم سنت ماشین یا موتور بنام خودم بزنم یا خیر

      1. سلام
        اتباع هستم ( خانم ) کارت آمایش 17 دارم .
        سند ماشینم بنام فردی ایرانی است،
        چه وکالتی ازش بگیرم اگر این بنده خدا در دسترس نبود بتونم ماشینمو بفروشم؟

          1. سلام روزبخیر
            اگر تبع خارجی در ایران خانه بخرد و آن را به اسم شرکت ثبت شده‌اش در ایران بزند، موقع فروش منزل محدودیت خاصی دارد؟ اگر شرکت سهامدار دیگری هم داشته باشد.

          2. سلام.بله.اگر بتواند ملکی را بصورت رسمی خریداری کند !!!
            در هنگام فروش از طریق شرکت یا شخص حقوقی با مشکل مواجه می شود.

  11. سلام اتباع هستم خونه به نام ایرانی زدم میخوام ا ازش قرار نامه بگیرم آیا معتبر است؟

  12. سلام ایا اتباع میتواند خانه قولنامئی خریداری کند بامداریک اقامهء کارت آمایش ممنون میشم رحنمایی کنید

  13. اینکه گفته میشه اتباع می‌توانند واحد آپارتمانی بغیر از طبقه همکف با سند خریداری کنند اشتباهه؟ چون من شنیدم اینطور بعضا واحد خریده اند

    1. سلام.بطور کلی اتباع مجوز خرید اموال غیرمنقول در ایران را نداند مگر با موافقت وزارت امور خارجه و سازمان ثبت اسناد و املاک

  14. سلام وقت بخیر من پاسپورت دارم و ویزا معتبر که هر سه ماه تمدید میشه آیا می‌توانم سند موتور به اسم خودم بزنم اگر میشه اول به کجا باید مراجعه کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر . در صورت داشتن پاسپورت معتبر و کارت آمایش میتوانید در هر دفترخانه ای اسناد خودرو و موتورسیکلت را تنظیم کنید.

  15. سلام خسته نباشید من ۲۰سالمه تبعه افغانستان متولد ایران و دارای کارت آمایش هوشمند هستم آیا میتوانم سند موتور یا پلاک آن را به نام خودم بزنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

  16. با عرض سلام و خسته نباشید من یک سوال داشتم .
    آیا یک فرد آلمانی میتوند در ایران خانه بخرد؟
    اگه آره چطور باید اقدام کرد.

    1. سلام بطور کلی خرید و فروش اموال غیرمنقول برای اتباع خارجی در ایران ممنوع است مگر با اجازه وزارت امور خارجه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *