تفاوت دادخواست و شکواییه چیست؟

فهرست عناوین

دادخواست و شکواییه شباهت بسیاری به هم دارند و شهروندانی که قصد دارند برای اولین بار در دادگاه اقامه دعوا کنند، اطلاع ندارند که برای مطرح کردن آن باید چه اقداماتی انجام دهند و در نتیجه موجب سرگردانی آن‌ ها در مراجع قضایی و دادگاه‌ ها می ‌شود. دادخواست معمولاً خطاب به دادگاه حقوقی نوشته می‌شود، اما شکواییه در زمانی که جرمی اتفاق افتاده باشد نوشته شده و خطاب به دادستان نوشته می ‌شود. برای آشنایی بیشتر با تفاوت میان دادخواست و شکواییه تا پایان مطلب با آموزشگاه آزاد خدمات حقوقی وفاگستر همراه باشید.

دادخواست چیست؟

دادخواست شکایتی است که به مراجع قضایی به صورت نوشتاری یا گفتاری عرضه می ‌شود. دادخواست وسیله رسمی احقاق حقوق است که از طریق مراجعه به دادگاه‌ ها صورت می‌ گیرد و اولین کاری که باید برای شروع یک دعوای حقوقی بکنید، نوشتن دادخواست است. دادگاه بعد از عرضه دادخواست از سوی افراد ذی ‌نفع به دعوا رسیدگی می کند و رسیدگی آن هم منوط به خواسته شخص خواهد بود که در دادخواست اعلام کرده ‌است. دادخواست نوشتاری به‌ وسیله برگه‌ ای به نام برگه دادخواست انجام می‌گیرد و باید در قالب، فرم مشخص، به صورت کتبی و بر روی برگ‌ های چاپی ویژه‌ تهیه شود و به دادگاه عرضه شود. دادخواست برگه‌ ای است با ظاهر و ستون ‌بندی خاص که در مراجع دادگستری در اختیار افراد قرار داده می ‌شود تا دعاوی حقوقی خود را در آن تنظیم کنند. دادخواست همچنین شکایت حقوقی است، و می ‌تواند دارای پیوست باشد.

فرد با تنظیم و تقدیم برگه دادخواست مطابق شرایطی مشخص ‌شده در قانون، مراجع قضایی را موظف به رسیدگی و صدور رای راجع به خواسته خود می‌ کند. در پرونده های حقوقی جهت رسیدگی به شکایت، تنظیم دادخواست الزامی است. دادخواست با اظهارنامه تفاوت دارد اظهارنامه وسیله رسمی مطالبه حق است که از سوی اداره ثبت اسناد یا دفاتر دادگاه‌ها ابلاغ می‌ شود؛ ولی دادخواست را از راه مراجعه به دادگاه‌ها عرضه می ‌کنند. مشخصات خواهان یا وکیل وی، خوانده و خواسته باید در دادخواست درج شود. درج نام و نام خانوادگی، محل سکونت و امضا در دادخواست الزامی است و نبود آن باعث رد فوری دادخواست می ‌شود. دادخواست چیست و چگونه تنظیم می شود ؟

شکواییه چیست؟

شکواییه نوعی سند حقوقی است که برای آغاز اقامه دعوای کیفری از سوی شاکی تهیه شده و به دادستان ارائه می‌ شود. وقتی جرمی اتفاق می ‌افتد کسی که از جرم زیان دیده است حق شکایت و درخواست احقاق حق خود را دارد. این شکایت از طریق متنی با عنوان شکواییه صورت می‌گیرد. انتخاب نوع شکواییه و تعیین دقیق جرم هم ظرافت های خاص خود را دارد که رعایت نکردن آن‌ ها موجب شکست در پرونده خواهد شد. شکواییه یا شکایت نامه توسط شاکی (بزه دیده) و یا مدعی خصوصی (متضرر شخصی از جرم) در پرونده های کیفری تنظیم می ‌شود. 

برای شکواییه در قانون قالب وفرم خاصی پیش بینی نشده است. ولی عملا یک برگه یا فرم مخصوص وجود دارد که شکل آن، از سوی قوه قضاییه تعیین گردیده و شاکی پرونده کیفری، موظف است تا با تکمیل و ارسال آن، برای طرح شکایت کیفری خود در مرجع صالح کیفری اقدام نماید. در شکواییه، اطلاعاتی شامل مشخصات شاکی، مشتکی عنه، عنوان جرم، زمان و محل وقوع جرم و شرح شکایت ذکر گردیده و از طریق دفتر خدمات قضایی، برای دادسرا یا دادگاه صلاحیت دار ارسال می گردد.آموزش مهارت و فنون حقوقی

تفاوت دادخواست و شکواییه چیست؟

شکواییه به دادخواست شباهت زیادی دارد در هر دو آن‌ها خواسته مشخصی از دادگاه طلب می ‌شود و مدارک و مستندات مدعی یا شاکی در آن ذکر می ‌شود. تفاوت مهم آن‌ ها این است که دادخواست معمولاً خطاب به دادگاه حقوقی نوشته می ‌شود، اما شکواییه در زمانی که جرمی اتفاق افتاده باشد نوشته شده و خطاب به دادستان نوشته می‌شود. اصول لایحه نویسی چیست ؟

دعوای کیفری مربوط به عملی می شود که برای مرتکب آن مجازات تعیین شده است؛ ولی برای دعوای حقوقی دادگاه مجازاتی در نظر نمی ‌گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوق قانونی دیگری یا انجام تکالیف ملزم می کند. شکایت کیفری را در هر کاغذی می ‌توان نوشت و به مراجع قضایی تحویل داد، ولی دادخواست حتما باید در برگ مخصوصی در قالب، فرم مشخص و به صورت کتبی و بر روی برگ‌ چاپی ویژه‌ تهیه شود در غیر این صورت مورد پذیرش قرار نمی ‌گیرد.

سایر تفاوت ها میان دادخواست و شکواییه

  • درشکواییه به شکایت کننده شاکی، به طرف او متشاکی یا مشتکی عنه و یا متهم و به موضوع پرونده اتهام می گویند. در دادخواست به شکایت کننده خواهان، به طرف او خوانده و به موضوع پرونده هم خواسته می گویند.
  • برای دعوت کردن طرف شکایت شکواییه به دادگاه از ورقه ای بنام احضاریه برای او فرستاده می شود. ولی برای دعوت کردن طرف شکایت حقوقی از ورقه ای بنام اخطاریه استفاده می شود. دوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کار
  • شکواییه را بدون استفاده از وکیل هم می توان در دادگستری مطرح کرد. ولی اکثر دادخواست ها توسط وکیل های پایه یک دادگستری مطرح می شوند.
  • پرونده بسیاری از شکواییه ها حتی با پس گرفتن شکایت از طرف شاکی هم بسته نمی شوند. اما شکایت های حقوقی با پس گرفتن دعوا از طرف شکایت کننده، خاتمه می یابند.
  • در شکواییه اگر متهم به احضاریه توجه نکند و در وقت تعیین شده خود را به مرجع قضایی معرفی نکند، او را جلب و به اجبار به دادگستری می برند. ولی در دادخواست اگرخوانده به موقع حاضر نشود، منتظر او نمی مانند.
  • شکواییه را برای رسیدگی باید ابتدا به دادسرا برد و بعد از انجام تحقیقات در کلانتری و دادسرا، جهت رسیدگی به دادگاه فرستاده می شود. ولی دادخواست حقوقی باید مستقیماً به دادگاه برده شود.

اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر

سوالات متداول

1.      دادخواست چیست؟

دادخواست شکایتی است که به مراجع قضایی به صورت نوشتاری یا گفتاری عرضه می ‌شود.

2.      شکواییه چیست؟

شکواییه نوعی سند حقوقی است که برای آغاز اقامه دعوای کیفری از سوی شاکی تهیه شده و به دادستان ارائه می‌ شود.

3.      در شکواییه، خواهان چه نامیده می شود؟

درشکواییه به شکایت کننده شاکی، به طرف او متشاکی یا مشتکی عنه و یا متهم و به موضوع پرونده اتهام می گویند. در دادخواست به شکایت کننده خواهان، به طرف او خوانده و به موضوع پرونده هم خواسته می گویند.

4.      تفاوت اخطاریه و احضاریه چیست؟

برای دعوت کردن طرف شکایت شکواییه به دادگاه از ورقه ای بنام احضاریه برای او فرستاده می شود. ولی برای دعوت کردن طرف شکایت حقوقی از ورقه ای بنام اخطاریه استفاده می شود.

5.      تفاوت رسیدگی به شکواییه و دادخواست چیست؟

شکواییه را برای رسیدگی باید ابتدا به دادسرا برد و بعد از انجام تحقیقات در کلانتری و دادسرا، جهت رسیدگی به دادگاه فرستاده می شود. ولی دادخواست حقوقی باید مستقیماً به دادگاه برده شود.

6.      برگه شکواییه فرم خاصی دارد؟

شکایت کیفری را در هر کاغذی می ‌توان نوشت و به مراجع قضایی تحویل داد.

تصویر شاخص تفاوت دادخواست و شکواییه چیست؟
5/5 - (12 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *