تفاوت اجاره نامه و سرقفلی

فهرست عناوین

تفاوت اجاره نامه و سرقفلی

(سرقفلی) حقی است که مالک محل تجاری در آغاز اجاره علاوه بر اجاره از مستاجر می‌گیرد تا محل را به او اجاره دهد یا مستاجر که حق انتقال به غیر دارد و به موجر سرقفلی پرداخته در قبال انتفاع منافع به مستاجر دست دوم از او دریافت می‌کند و یا مستاجری که به موجب شروط ضن عقد امتیازاتی دارد که مانع از تخلیه عین مستاجره به وسیله موجر است، در قبال اسقاط این امتیازات و استرداد مورد اجاره به مالک از وی می‌گیرد.تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی

عقد اجاره و روابط موجر ومستاجر:

اجاره طبق تعریف قانون مدنی عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود.
    بنابراین سرقفلی هم مربوط به اجاره است اما در عقد اجاره روابط طرفین نظر به مقررات قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر دو حالت پیدا می‌کند:واگذاری منافع سرقفلی و حق کسب و پیشه همراه فیلم آموزشی

  • اگر انتقال منافع بدون اخذ وجهی جهت انتقال حقوق تجاری صورت گیرد (تحت عنوان سرقفلی) این عقد اجاره بدون سرقفلی نامیده می‌شود.
  •  اگر انتقال منافع با اخذ وجهی تحت عنوان سرقفلی صورت گیرد که در نتیجه (مبلغ ماهیانه اجاره هم کم خواهد بود) در این صورت اجاره با حق سرقفلی نامیده می‌شود.
    نتیجه اینکه اجاره از عقدی است که طی آن منافع ملک برای مدت معینی در قبال اجاره‌بها در طول مدت اجاره به مستاجر منتقل می‌گردد. اما سرقفلی عوض و بدل امتیازی است که مالک منافع به صورت یکجا به دیگری منتقل می‌نماید. تفاوت بین سند اجاره و سرقفلی و نحوه تنظیم آنها در کتاب آموزش تخصصی کارآموزی سردفتری بتفضیل توضیح داده شده است. کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی

سوالات متداول 

مواردي كه باعث فسخ سرقفلي به ‌صورت قانوني مي‌شود چيست؟

اگر مستأجر حق فروش سرقفلي را نداشته باشد، اما بخواهد آن را انتقال دهد بايد رضايت مالك را جلب كند، در غير اين صورت مستأجر متخلف شناخته مي‌شود.. اگر در سند سرقفلي (اجاره‌نامه) شغل خاصي قيد شود و مالك سرقفلي بدون اخذ رضايت مالك اقدام به تغيير شغل كند كل حق ‌و حقوق قانوني وي از بين مي‌رود. درصورتي‌كه صاحب سرقفلي نسبت به محل سرقفلي تعدي يا تفريط كند، حق سرقفلي وي از بين رفته و مالك ملك مي‌تواند ملك خود را تخليه كند.همچنين عدم پرداخت اجاره‌بها نيز باعث فسخ سرقفلي مغازه مي‌شود. صاحب سرقفلي مكلف است هرماه نسبت به پرداخت اجاره‌بهاي مالك اقدام كند.

آيا ملك سرقفلي را ميشود به كس ديگه اي اجاره داد؟

در صورتيكه در قرارداد اجاره حق واگذاري به غير سلب نشده باشد مستاجر ميتواند آن را به فرد ديگر اجاره دهد و يا سرقفلي خود را بفروشد.

اگر مالك ملكي كه سرقفلي آن را خريداري كرده‌است، آن را به شخص ديگري وا‌گذار كند، مالك جديد در قبال سرقفلي و قرارداد شما چه وظايفي دارد؟

كليه حقوقي كه در زمان مالكيت مالك قبلي ملك براي شما ايجادشده است، پابرجاست.و مالك جديد ملك حق‌وحقوقي بيش از مالك سابق ندارد. مالك جديد بايد تمام توافقات شما با مالك سابق را بپذيرد.

پدر من 15سال پيش سرقفلي مغازه اي را كه داراي 4مالك بوده خريداري نمود اكنون قصد دارد آن را اجاره دهد آيا قانونا بايد به مالكين وجهي از اجاره دريافتي را پرداخت كند؟

هرگاه مالك، ملك تجاري خود را به اجاره واگذار نمايد مي تواند مبلغي را تحت عنوان سرقفلي از مستأجر دريافت نمايد. همچنين مستأجر مي تواند در اثناء مدت اجاره براي واگذاري حق خود مبلغي را از موجر يا مستأجر ديگر به عنوان سرقفلي دريافت كند، مگر آنكه در ضمن عقد اجاره حق انتقال به غير از وي سلب شده باشد.بنابراين در صورتي كه در قرارداد اجاره اين حق از پدر شما سلب نشده باشد نبايد وجهي به مالكين پرداخت نمايد.

اجاره محل سرقفلي به چه معنايي مي باشد؟

اجاره محل سرقفلي ، به طور واضح ، انتقال به غير بوده و در صورت اقدام مالك محل از طريق مراجعه به مراجع قضايي ، مالك با پرداخت نصف حق سرقفلي به صاحب سرقفلي ، مي تواند ملك را تخليه نمايد.

مفهوم سرقفلي چيست؟

هنگامي كه فردي يك ملك را جهت انجام فعاليت هاي تجاري خود اجاره مي كند ، با كسب شهرت و افزايش شمار مشتريان خود ، موجب افزايش ارزش مكاني مورد نظر مي گردد ( سرقفلي) كه در اين صورت با اتمام مدت قرارداد اجاره ، به دليل افزايش چنين اعتباري براي ملك مورد نظر ، تخليه ي بدون قيد و شرط ملك توسط مالك امكان پذير نخواهد بود و تنها در موارد خاص مالك حق تخليه ي مستاجر را خواهد داشت .پس از پايان مدت اجاره ، چنانچه مالك ملك به دلايل شخصي تمايل به پايان دادن اجاره ملك داشته باشد ، بايد مبلغي را جهت كسب و كار يا تجارت كه در عرف، سرقفلي ناميده مي شود به مستاجر بپردازد.

آيا با تصويب قانون روابط موجر و مستأجر، قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 1356 به كلي نسخ شده است يا نه؟

قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 1356، در مورد محل‌هاي كسب و پيشه يا تجارت تا موقعي كه عدم مشروعيت آن از طرف شوراي نگهبان اعلام نگرديده، به قوت خود باقي بوده و قابليت اجرا دارد.

مالك مغازه اي هستم و مي خواهم مغازه خود را از طريق قرار داد امانت نامه اجاره دهم و بابت هر ماه اجاره چك از ايشان دريافت كنم . اگر مستاجر درپايان مدت قرار داد مبادرت به تخليه مغازه نكرد و يا چكها پاس نشد.آيا ميشود براحتي مغازه را تخليه كرد؟

بايد در خصوص اجاره دادن مغازه قرارداد اجاره با مستاجر تنظيم نماييد تا قوانين مربوط به عقد اجاره شامل حال شما بشود لذا شما در آن صورت بايد دادخواست مطالبه ي وجه و خسارت تاخير تاديه تقديم دادگاه نماييد. ضمناً اصولا اين مدل قراردادها تحت عنوان عقد عاريه تنظيم مي گردد و كاربرد آن در قبل به جهت فرار از تعلق گرفتن حق سرقفلي و يا همان كسب و پيشه بوده است و در حال حاضر اين گونه قراردادها به جز ماليات هيچ گونه مزايا و منافعي براي مالك ندارند.

5/5 - (14 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *