فسخ صلح عمری شرایط فسخ صلح عمری

فهرست عناوین

فسخ صلح عمری

صلح چیست؟ در تعریف صلح می توان چنین گفت که ممکن است پدر اموال و دارایی های خود را تحت عنوان یک قرارداد به فرزندان و همسر خود صلح نماید.

صلح در مقام معاملات به چه معناست؟

یعنی بدون آنکه دعوایی یا اختلافی بین طرفین موجود باشد ایشان، پاره ای آثار قراردادی مانند ایجاد تعهد، انتقال مالکیت، مشارکت و … را به جای آن که در قالب عقود معینی مانند بیع، هبه، وکالت، اجاره و … منعقد کنند، به صورت توافق و تراضی آزاد و در قالب عقد صلح منعقد کنند.

قرارداد صلح عمری چیست؟

قرارداد صلح عمری بدین معناست که مالکِ ملک، اموال و دارایی های مورد نظر را با استناد به مدت عمر خود، متصالحبه دیگری اعم از فرزندان و همسر خود صلح می نماید.

مندرجات مذکور در قرارداد صلح عمری کدام است؟

ابتدا مالکِ ملک در قرارداد صلح عمری چنین قید مینماید که منافعِ حاصله از ملک مورد صلح تا زمان حیات وی متعلق به خود او باشد.
برای مثال:
فردی اقدام به صلحِ عمری ملکِ خود (آپارتمان مسکونی) به شخص دیگری مینماید با قید چنین نکته که، مالکِ ملک تا زمان حیات میتواند از منافع آن استفاده نماید. (مثلاً ملک مذکور را اجاره دهد).
دومین نکته در قرارداد صلح بیان این نکته است که پس از فوت مصالح، متصالح مالک تمامی ملکِ مصالح گردد. (مقصود از تمامی شش دانگ ملک مذکور است).
بهتر است بدین مثال بیشتر توجه نمایید:
برای مثال زوج چنین قصدی را دارد که یک واحد آپارتمان مسکونی را به زوجه خود صلح نماید. ابتدا مرد میتواند ضمن قرارداد صلح منافع آپارتمان را برای خود حفظ نماید و از سویی دیگر در قرارداد صلح، چنین قید کند که پس از فوت وی زوجه او صاحب شش دانگ آن ملک خواهد شد.

اوصاف قرارداد صلح کدام است؟

اوصاف قرارداد صلح عبارت است از:

  •  قراردادی لازم است.
  •  قراردادی رضایی است.
  •  قراردادی است که امکان دارد به صورت معوض منعقد شود یا به صورت غیر معوض و مجانی.
  •  قراردادی است که با توجه به موضوع قرارداد میتواند به صورت عهدی باشد یا تملیکی.
  • صلح قراردادی است که علی الاوصول مبنی بر مسامحه است، به این ترتیب که صلح در مقام دعاوی مبتنی

بر مسامحه است و صلح در مقام معاملات میتواند مبتنی بر مسامحه باشد یا مبتنی بر مغابنه.
از مزایای بهره مندی از قرارداد صلح عمری میتوان به کدام مورد اشاره نمود؟
توجه داشته باشید یکی از انواع گوناگون قرارداد صلح عمری میتوان به قید وصیت نامه اشاره نمود.
با استناد به قانون ارث، مالکان تنها می توانند یک قسم از سه قسم اموال خود را در وصیت خود به جهت تقسیم ارث میان ورثه تفکیک نمایند. از این جهت دو سوّم مابقی بر اساس قانون ارث (یک به دو به ترتیب دختر و پسر) میان ورثه تقسیم خواهد گردید.
از این جهت به هنگامی که پدر تمایل داشته باشد تمامی اموال خود را میان ورثه تقسیم نماید میتواند به قرارداد صلح عمری بسنده کند.
علاوه بر آن پدر میتواند ضمن قرارداد صلح عمری از عنوانی به نام فسخ قرارداد عمری نیز استفاده نماید.

در صورت عدم قید فسخ صلح عمری ضمن قرارداد، امکان فسخ قرارداد صلح عمری امکان پذیر خواهد بود؟

خیر، به هنگامی که فسخ صلح عمری یک طرفه از جانب مصالح ضمن قرارداد صلح عمری بیان نشده باشد، امکان فسخ قرارداد صلح عمری برای مصالح امکان پذیر نخواهد بود، زیرا صلح عمری از جمله عقود لازم است و تنها میتوان به جهت فسخ آن از خیار فسخ ضمن قرارداد استفاده نمود.

 اگر متصالح فوت نموده باشد ولی مصالح زنده باشد، برای مصالح امکان پذیر خواهد بود؟

بله، فسخ صلح عمری در صورتی که مصالح در قید حیات باشد ولیکن متصالح فوت نموده باشد برای مصالح امکان پذیر خواهد بود به شرط آن که عنوان فسخ یک طرفه قرارداد صلح عمری از جانب مصالح ضمن قرارداد قید گردیده باشد. در صورت عدم فسخ قرارداد صلح عمری از سوی مصالح آن ملک متعلق به ورثه متصالح خواهد بود.

سوالات متداول

قرارداد صلح عمری چیست؟

قرارداد صلح عمری بدین معناست که مالکِ ملک، اموال و دارایی های مورد نظر را با استناد به مدت عمر خود، متصالحبه دیگری اعم از فرزندان و همسر خود صلح می نماید.

اگر متصالح فوت نموده باشد ولی مصالح زنده باشد، برای مصالح امکان پذیر خواهد بود؟

بله، فسخ صلح عمری در صورتی که مصالح در قید حیات باشد ولیکن متصالح فوت نموده باشد برای مصالح امکان پذیر خواهد بود به شرط آن که عنوان فسخ یک طرفه قرارداد صلح عمری از جانب مصالح ضمن قرارداد قید گردیده باشد. در صورت عدم فسخ قرارداد صلح عمری از سوی مصالح آن ملک متعلق به ورثه متصالح خواهد بود.

آیا متصالح می تواند در قرارداد فسخ صلح عمری اقدام به فروش ملک نماید؟

خیر، زیرا فروش عین ملک پیش از فوت مصالح امکان پذیر نخواهد بود. در عین حال بهره مندی از منافع ملک پیش از فوت مصالح برای متصالح ممکن نمی باشد.

آیا مصالح می تواند اموالی که در آینده خریده خواهد شد را به متصالح ضمن قرارداد صلح عمری، صلح نماید؟

خیر، صلح عمری تنها در ارتباط با اموال و دارایی های موجود صدق می نماید.

آیا امکان قید عنوان فسخ صلح عمری یک طرفه از جانب مصالح ضمن قرارداد صلح عمری وجود دارد؟

بله، مصالح می تواند ضمن قرارداد صلح عمری عنوان فسخ صلح عمری یک طرفه از جانب خود  را مطرح نماید.

4.6/5 - (29 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

8 پاسخ

  1. اگر یک واحد آپارتمانی کوچک، صلح عمری بشود و مصالح و متصالح با هم، در همان خانه زندگی میکنند. ولی مصالح تحت تاثیر حسادتها و دو بهم زنی‌های اطرافیان، برود صلح عمری را یکرفه فسخ کند آیا متصالح باخبر میشود ؟ یا اینکه مصالح میتواند یواشکی فسخ کند و سالهای بعد که مصالح فوت شد متصالح تازه خبردار و شوکه شود ؟
    (چون متاسفانه مصالح به شدت دهان‌بین و تحت‌تاثیر دیگران است)

    1. سلام . برای فسخ سند صلح عمری نیازی به متصالح نیست.ولی اگر سند نزد متصالح باشد دفترخانه نیاز دارد و در نتیجه متصالح متوجه می شود.

  2. سلام واقعا عالی من در آزمون کتبی سردفتری قبول شدم درحال آماده شدن برای مصاحبه حضوری هستم من به تازگی با آموزش های شما آشنا شدم معلوم است شما از سردفتران باسوادومسلط به امور اسناد هستی آرزوی موفقیت برای شماداردگرامکان دارد برای قبولی مصاحبه حضوری کمکم کنید

    1. سلام.ممنون از لطف و عنایت شما نسبت به بنده و آموزشگاه وفاگستر.اگر نیاز به راهنمایی مشاوره یا کمکی دارید اینجانب و گروه وفاگستر در خدمت شما هستیم.آرزوی موفقیت برای شما

  3. با سلام و احترام
    سوالي داشتم ممنون ازاينكه خوانده وجواب ميدهيد
    پدرم قبل از فوت به اجبار مادر و سه برادرم مالكيت آپارتمان خود را به نام مادرم صلح عمري نمود وبنده و5خواهر و بادر ديگر بعد از فوت پدر متوجه موضوع شديم ضمنا پدر حدود 25سال بيماري پاركينسون داشته و در چند سال اخير هم درگير بيماري آلزايمر نيز بوده
    حال با شهادت بادو برادر متوفي(عموها)ميتوان صلح عمري را ابطال نمود؟

    1. سلام.اگر بتوانید نامه یا نسخه ای که در سالهای قبل دال بر بیماری نامبرده بوده را ارائه کنید احتمالا شاید بتوانید موفق بشوید.

  4. سلام وقت به خیر. در مورد فسخ صلح عمرا اگر خیار شرط در صلحنامه آمده باشد، اگر در صلح عمرا مالکیت عین به متصالح انتقال داده می‌شود، پس اگر متصالح زودتر فوت کند عین مال به ورثه می‌رسد، پس مصالح نمی‌تواند فسخ کند چون عین متعلق به ورثه است، و رجوع یا فسخ اگر قائم به مصالح و متصالح باشد، امکان‌پذیر نیست، اینطور نیست؟

    1. سلام وقت بخیر.امکان فسخ وجود دارد.متصالح همچنان هست فقط اشخاص تغییر می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *