آزمون سردفتری و شرایط آن با ذکر منابع و موارد امتحانی

فهرست عناوین

آزمون سردفتری دفتر اسناد رسمی

یکی از مشاغل حساس و مهمی که داوطلبان آن باید آزمونهای گزینشی (علمی و اختبار) و عملی (کارآموزی ) را سپری نمایند شغل سردفتری دفتر اسناد رسمی کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی می باشد.
در واقع در همین ابتدای شغل سردفتری میتوانیم به اهمیت این شغل پی ببریم که قانونگذار برای انتخاب و گزینش سردفتران شرایط خاص و ویژه ای در نظر گرفته است.آزمون سردفتری و شرایط آن با ذکر منابع و موارد امتحانی چیست ؟
با توجه به قوانین در نظر گرفته شده می توان شرایط خاص موجود را به 4 دسته تقسیم کنیم :

  1. شرایط مربوط به صلاحیت  شرکت کنندگان و داوطلبان شغل سردفتری
  2. شرایط در نظر گرفته شده برای شغل سردفتری و صلاحیت آن
  3. شرایط زمانی و مکانی برای تاسیس دفترخانه
  4. کارآموزی سردفتریآموزش تخصصی کارآموزی سردفتری دفتر اسناد رسمی
    در ادامه به تشریح هر یک از این موارد می پردازیم.

شرایط علمی و تحصیلی آزمون سردفتری

ماده 6 قانون آیین دفاتر اسناد رسمی در خصوص صلاحیت و شرایط داوطلبان سردفتری اسنار رسمی صراحتا شرایط ذیل اشاره میکند:

1_صاحبان مدرک لیسانس حقوق در رشته قضایی یا اخذ شده از دانشکده الهیات و معارف اسلامی‌دانشگاه تهران

2_افراد دارای سابقه در عرصه خدمات قضایی و یا وکالت پایه ۱ دادگستری

3_افراد دارای لیسانس به شرطی که سه سال سابقه دفتریاری داشته باشند.

4_افرادی که از مراجع مسلم دارای تصدیق اجتهاد باشند.

آزمون سردفتری و شرایط آن با ذکر منابع و موارد امتحانی

5_دفتریارانی که ۵ سال سابقه کار در این زمینه دارند و در امتحان مخصوص سردفتری و دفتریاری موضوع بند ۳ ماده ۱۰ قانون مصوب ۱۳۱۶ دفتر اسناد رسمی‌گواهی نامه معتبر کسب کرده‌اند.

6_دفتریارانی که ۷ سال سابقه دفتریاری اول دارند و دارای دیپلم کامل متوسطه می‌باشند.

7_دفتریاران اولی که ۱۵ سال سابقه دفترداری مستمر داشته باشند و از تاریخ تصویب این قانون مشغول به کار بوده‌اند.
آنچه از ماده فوق می توان استنباط کرد که قانونگذار دامنه مشمولان آزمون سردفتری دفاتر اسناد رسمی را گسترده میداند و محدودیت زیادی برای آن در نظر نگرفته است.

شرایط ویژه شخص سردفتر

علاوه بر اینکه سردفتران باید از لحاظ مدرک تحصیلی یا سابقه کاری دارای شرایط مورد نظر قانونگذار باشد. آزمون سردفتری و شرایط آن با ذکر منابع و موارد امتحانی .

از جهت شرایط شخص سردفتر نیز محدودیتهایی برای داوطلبان شغل سردفتری دفاتر اسناد رسمی مشکلات شغل سردفتری چیست؟ در نظر گرفته است :

  1. دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی‌ایران
  2. التزام عملی به قانون اساسی موجود در جمهوری اسلامی‌ایران
  3. نداشتن سوءپیشینه و محکومیتداشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت سربازی برای آقایان
  4. افرادی که از خدمات قضایی، دولتی و وکالتی به طور دائم منع نشده باشند.
  5. افرادی که به صورت موقت از وظایف قضایی، دولتی و وکالتی منع نشده باشند.
  6. داوطلبان باید از سلامت کامل جسمی‌برخوردار باشند به گونه ای که بتوانند به راحتی به امور سردفتری بپردازند.
  7. همچنین نباید به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند.

متقاضیان سردفتری نباید در مشاغلی از جمله: قضاوت، وکالت، عضویت در موسسه‌‌های دولتی، عضویت در شهرداری و مراکز دولتی، مدیریت موسسات دولتی یا بانک‌‌ها و وابسته به دولت باشند.

در ادامه شرایط فوق الذکر قانونگذار شرایط ویژه ذیل را نیز برای داوطلبان شغل سردفتری در نظر گرفته است:

  1. سردفترداران نباید کمتر از ۲۴ سال و یا بیشتر از ۵۰سال سن داشته باشند. دفتریاران نیز نباید کمتر از ۲۰و یا بیشتر از ۵۰ساله باشند.
  2. افرادی که دارای مدرک کارشناسی و یا بالاتر در رشته‌‌هایی از قبیل: علوم ثبتی، حقوق قضایی، حقوق ثبت اسناد و مدارک، حقوق سردفتری دفتر اسناد رسمی.منقول از دانشکده الهیات باشند می‌توانند در آزمون ثبت نام و شرکت کنند.کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
  3. افرادی دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته معارف و الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی‌هستند و مدرک خود را از موسسه‌‌های آموزش عالی مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گرفته‌اند نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.
  4. افرادی که دارای مدرک کارشناسی رشته‌‌های مختلف باشند و به مدت ۳ سال سابقه دفتریاری داشته باشند.
  5. دفتریاران اولی که سابقه ۷ سال کار دارند و دارای مدرک دیپلم متوسطه می‌باشند.
  6. طلاب شیعه ای که دارای مدرک تحصیلی حوزوی حداقل سطح ۲ و بالاتر باشند و مدرک خود را از حوزه علمیه قم، خراسان رضوی و یا اصفهان گرفته باشند.
  7. اهل سنتی که مدرک حوزوی خود را از دانشکده الهیات و معارف اسلامی‌تهران و شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت گرفته‌اند.
  8. افرادی که دارای تصدیق اجتهاد از مراجع مسلم هستند.
  9. افرادی که دارای مدرک افتاء ازمراجع مسلم اهل سنت هستند.
    البته لازم است تا این مدارک به تائید رئیس قوه قضائیه رسیده باشد.

شرایط زمانی و مکانی برای آزمون سردفتری

یکی دیگر از شرایط مورد نظر قانونگذار در خصوص برگزاری و جذب سردفتران شرایط زمانی می باشدکه در حال حاضر با تشخیص ریست قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این زمان تعیین می شود.آزمون سردفتری و شرایط آن با ذکر منابع و موارد امتحانی در حال حاضر اخرین دوره آزمون سردفتران در سال 1397 برگزار شده است که با صلاحدید مراجع فوق امکان برگزاری این آزمون وجود دارد.
مورد دیگر در خصوص مکان یست که به دفاتر اسناد رسمی نیازمند است که در این صورت ادارات ثبت با توجه به نیاز آن شهر تقاضای جذب سردفتر اسناد رسمی مینمایند.

مکان آزمون سردفتری

کارآموزی سردفتران دفاتر اسناد رسمی

آزمون سردفتری و شرایط آن با ذکر منابع و موارد امتحانی یکی دیگر از شرایط ویژه برای شروع بکار سردفتران دفاتر اسناد  رسمی این است که باید پس از قبولی در آزمون علمی و اختبار و اخذ ابلاغ سردفتری ، حتما دوره ای را جهت یادگیری اصول تجربی و تخصصی سردفتری در دفاتر دیگر بگذرانند.
شاید در ابتدای امر گذراندن مراحل قبل بسیار سخت بنظر برسد ، لکن اگر آخرین مرحله که همان گذراندن دوره عملی و تخصصی و تجربی سردفتری و کار در دفتر اسناد رسمی است به درستی طی نشود سردفتر در ابتدای شروع بکار سردفتری و ادامه کار خود با مشکلات زیاد و متعددی مواجه خواهد شد.
لذا در اینخصوص آموزشگاه حقوقی وفاگستر با مدیریت اسماعیل وفایی مدتیست تصمیم بر این گرفته است تا با برگزاری کلاسهای آموزش تخصصی و تجربی کارآموزی سردفتری آموزش تخصصی کارآموزی سردفتری و کار در دفتر اسناد رسمی آموزش آنلاین و غیر حضوری سردفتری | آموزش مجازی ثبتی  و نیز نگارش و عرضه کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفتر اسناد رسمی و فیلم های آموزشی برای اولین کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی بار بستر مناسبی برای شروع به اشتغال سردفتران و دفتریاران عزیز فراهم آورد.


فیلم زیر را ببینید

نحوه ورود متقاضیان به شغل سردفتری دفتر اسناد رسمی


سوالات متداول 

آیا آزمون سردفتری در سال 1399 برگزار می شود؟

آخرین دوره برگزاری آزمون سردفتری دفاتر اسناد رسمی در سال 1397 برگزار شد که در حال حاضر عده ای مشغول بکار شده اند و سردفترانی نیز هستند که دوره کارآموزی را میگذرانند.اینکه آیا در سال 1399 نیز آزمون برگزار می شود یا خیر هنوز مشخص نیست.

امتحان اختبار شامل چه مواردیست و به چه شکل برگزار می شود؟

امتحان اختبار پس از قبولی در آزمون کتبی و قبولی در آن برگزار می شود.اشخاصی که آزمون سردفتری را قبول شده باشند از طریق کانون سردفتران و دفتریاران یا اداره ثبت توسط اشخاصی که از طرف(قوه قضاییه) سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور تعیین شده اند عموما در خصوص مسائل فقهی و دینی و احکام اسلامی … مورد سوال و پرسش حضوری و رو در رو قرار میگیرند.در صورتی که بتوانند از مرحله اختبار عبور کنند تایید نهایی صورت گرفته و ابلاغ سردفتری را دریافت میکنند.

منابع و موارد امتحانی آزمون سردفتری چیست؟

داوطلبان آزمون سردفتری باید منابع ادبیات فارسی، حقوق ثبت، زبان عربی، حقوق مدنی، حقوق جزا، حقوق تجارت، احکام شرعی و معارف، قوانین و آیین نامه‌‌های دفاتر اسناد رسمی، اطلاعات عمومی‌و هوش را مطالعه نمایند.در آزمون سردفتری زبان و ادبیات فارسی دارای ضریب۲، زبان عربی ضریب ۱، حقوق ثبت ضریب۳، حقوق مدنی ضریب۳، حقوق جزا ضریب۲، حقوق تجارت ضریب۲، احکام شرعی و معارف ضریب۲، قوانین و آیین نامه‌‌های اسناد رسمی‌ضریب۳ و اطلاعات عمومی‌و هوش ضریب ۱ دارند.

شرایط سنی سردفتران برای شرکت در آزمون سردفتری دفاتر اسناد رسمی چگونه است؟

سردفترداران نباید کمتر از ۲۴ سال و یا بیشتر از ۵۰سال سن داشته باشند. دفتریاران نیز نباید کمتر از ۲۰و یا بیشتر از ۵۰ساله باشند.

دوره کارآموزی سردفتری دفاتر اسناد رسمی چگونه است؟

در دوره برگزاری آزمون سردفتری سال1386 هیچگونه اجباری برای گذراندن دوره کارآموزی نبود که البته بسیاری از سردفتران به واسطه بی تجربگی دچار مشکل شدند.اما در حال حاضر برای قبول شدگان سردفتری سال 1397 شرط کارآموزی سردفتری و آموزش کانون سردفتران در نظر گرفته شده است.که بین 3 تا 5 ماه متغییر است.مسئله مهم آن است که کارآموزی به این شکل در دفاتر اسناد رسمی نیز نمی تواند تجربه و تخصص لازم را برای سردفتران بهمراه آورد.

دفتریاران با چه شرایطی می توانند در آزمون سردفتری شرکت کنند؟

1_افرادی که دارای مدرک کارشناسی رشته‌‌های مختلف باشند و به مدت ۳ سال سابقه دفتریاری داشته باشند2_دفتریاران اولی که سابقه ۷ سال کار دارند و دارای مدرک دیپلم متوسطه می‌باشند.3_دفتریاران اولی که ۱۵ سال سابقه دفترداری مستمر داشته باشند و از تاریخ تصویب این قانون مشغول به کار بوده‌اند.

در صورتی که آزمون سردفتری برگزار نشود آیا راهی برای اخذ ابلاغ سردفتری وجود دارد؟

مطابق ماده 69 قانون ثبت: سردفتر شاغل كه بازنشسته می شود می تواند شخص واجد صلاحیت طبق مقررات این قانون را برای تصدی دفترخانه خواه به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور معرفی كند. قدرت لازم برای معرفی در مورد بازنشستگی الزامی دو ماه قبل از تاریخ بازشستگی است.و در غیراین مورد باید معرفی مذكور ضمن تقاضانامه بازنشستگی به عمل آید ورثه سردفتر متوفی كه حین الفوت شاغل بود ه است تا شش ماه از تاریخ فوت سردفتر میتواند. پس تنها روشی که میتوان مجوز شغل سردفتری را کسب کرد ماده 69 قانون ثبت است که البته تعداد این نوع دفاتر برای انتقال امتیاز بسیار اندک است.

4.9/5 - (23 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *