مراحل تنظیم سند رهنی بانک مسکن

فهرست عناوین

سند رهنی بانک مسکن

تنظیم اسناد رهنی بانک مسکن که معمولا به صورت تنظیم یک سند قطعی غیرمنقول و یک سند رهنی می باشد ، در دفاتر اسناد رسمی صورت می پذیرد.

در این مقاله سعی می کنیم تمامی مراحل را یک به یک بیان کنیم:

مراجعه متقاضی وام به بانک مسکن:

در ابتدا متقاضی یا به صورت حضوری و یا در سایت بانک مسکن مراجعه کرده و بعد از مطالعه‌ی دقیق جزئیات مربوط به مدارک مورد نیاز، واجدین شرایط، مبلغ، سود و شیوه‌ی پرداخت وام، فهرستی از مدارک لازم تهیه می نماید. وام خرید مسکن از دو روش سپرده‌گذاری در صندوق یکم و خرید اوراق مسکن قابل دریافت است. و سپس به طور معمول باید به شعبه مورد نظر مراجعه کرده و پس از دریافت مدارک اقدام به ثبت نام نمایید.مدارک لازم جهت تنظیم سند رهنی

در سایت های بانک‌ها شرایط ثبت نام و مدارک مورد نیاز گفته شده است و همین موضوع باعث می‌شود کار شما هم کمتر شود و هم در زمان سریع‌تری مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید.بانک مدارک ما را بررسی کرده و برای استعلام آن‌ها از مراجع مربوطه اقدام می‌کند. همچنین، بانک احتمالاً حکم استخدامی یا فیش حقوقی و گردش حساب ما را درخواست کرده و بررسی می‌کند که آیا ما توانایی پرداخت وام را داریم یا خیر. در این مرحله باید حساب‌هایمان را تسویه کرده و اگر از قبل چک برگشتی یا بدهی داریم، تکلیف آن را مشخص کنیم. این مرحله معمولاً یک تا دو روز کاری طول می‌کشد.

مراجعه به دفترخانه معرفی شده توسط بانک:

بعد از انجام امور مربوط به بانک پیش‌نویس سند رهنی توسط شعبه، مهر و امضاء می‌شود. در نهایت ما (به عنوان خریدار) به همراه فروشنده ، مدارک و پیش‌نویس سند رهنی را به دفترخانه می‌بریم.دفترخانه مربوطه بعد از دریافت مدارک و استعلامات لازمه (مشابه اسناد قطعی غیرمنقول) روز امضای اسناد را جهت اعلام آمادگی با نامه ای به بانک اعلام می دارد.ویدیوهای آموزش سردفتری و کار با سیستم ثبت آنی

حضور فروشنده ، خریدار(وام گیرنده) و نماینده بانک در دفترخانه

در روز محضر فروشنده و خریدار(متقاضی تسهیلات بانکی) و نماینده بانک در دفترخانه حاضر و اقدام به امضای اسناد می نمایند.
بعد از آن دفترخانه چک تسهیلاتی را که توسط بانک در وجه فروشنده نوشته شده است تأیید کرده و به فروشنده می‌دهد. بعد از آن فروشنده می‌تواند در زمان دلخواه به شعبه مورد نظر بانک مراجعه کرده و چک را پاس کند.تعویض وثیقه بانکی به همراه فیلم آموزشی
همچنین (در صورت داشتن وام جعاله) مبلغ وام جعاله یا همان تعمیرات به حساب خریدار واریز می گردد. مراحل گرفتن وام خرید خانه زمان‌بر و طولانی است بنابراین هرچه اطلاعات بیشتر و کامل‌تری در این زمینه تنظیم سند رهنی بانک مسکن مدارک لازم جهت تنظیم سند رهنی داشته باشیم زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

ارسال مدارک توسط دفترخانه جهت صدور سند تک برگی

بعد از طی کردن کلیه مراحل فوق الذکرجهت تنظیم سند رهنی بانک مسکن، خریدار فرم های مربوط به تقاضای سند تک برگی را پر کرده و پس از امضاء و اثر انگشت این فرم به همراه سایر مدارک اعم از کپی بنچاق و اصل خلاصه معامله(هم سند قطعی و هم سند رهنی) و … (مطابق تعویض اسناد و تبدیل آن ها به سند تک برگی) به مامور پست تحویل داده می شود.کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
ویدیوی ذیل توسط اسماعیل سردفتر و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستردر خصوص مراحل تنظیم سند رهنی بانک مسکن تهیه شده است که تقدیم شما مخاطبین محترم می گردد.

فیلم زیر در رابطه با وام مسکن و جعاله را حتماً ببینید

سوالات متداول 

آیا بعد از امضای اسناد لازم است خریدار به بانک مراجعه کند؟

بله،خریدار کارت قسط خود را برای پرداخت قسط‌های وام از بانک دریافت می‌کند و همچنین در صورت داشتن وام جعاله مبلغ وام جعاله یا همان تعمیرات به حساب خریدار واریز می گردد.

اگر شخصی بدهی به بانک داشته باشد می تواند وام مسکن دریافت کند؟

خیر.بانک بعد از کنترل کامل بودن مدارک و فرم‌های امضا شده، وضعیت حساب متقاضی وام را بررسی می‌کند تا مشخص شود آیا دارای چک برگشتی یا بدهی سررسید شده هستید یا نه؟ اگر جواب مثبت باشد امکان دریافت وام وجود نخواهد داشت، اما اگر حسابتان صاف باشد، می‌توانید به مرحله بعد بروید.

مدارک مورد نیاز برای بانک برای تشکیل پرونده اخذ وام چیست؟

باید فرم‌های مربوط به وام اوراق مسکن را تکمیل کنید و مشخصات خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید، در اختیار بانک بگذارید. مدارکی که باید در این مرحله به بانک ارائه کنید، شامل اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت، پروانه ساختمانی، بنچاق در صورت لزوم با تشخیص شعبه، مبایعه‌نامه یا قولنامه، کارت ملی و صفحات شناسنامه خریدار و فروشنده و کارت پایان خدمت یا معافیت می‌شود. اگر وکیل برای دریافت وام اقدام کند، اصل و تصویر وکالتنامه، کارت ملی و شناسنامه وکیل هم به لیست بالا اضافه می‌شود.

بهترین زمان برای حضور در دفترخانه چه زمانی است؟

مدت زمان دریافت تسهیلات از محل اوراق «تسه» در شعب مختلف بانک مسکن در صورت کامل بودن مدارک، بین ۲ تا ۴ هفته خواهد بود بنابراین تنظیم قرار دفترخانه برای تسویه حساب و تنظیم سند ملک باید با لحاظ این زمان انجام شود.

در مرحله رفتن به دفترخانه انتقال سند هم انجام میشود؟

بله همزمان با حضور در دفترخانه سند قطعی تنظیم گردیده و به امضای طرفین می رسد.

منظور از صندوق پس‌انداز یکم برای اخذ وام مسکن چیست؟

افراد بالای ۱۸ سال با درآمد مستقل و زوجینی که تا به حال هیچ خانه ای نخریده باشند خانه اولی به حساب می آیند. باید توجه داشته باشید که متقاضی و همسر او از هیچ گونه تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک ها برای مسکن و همچنین هیچ گونه امکانات دولتی برای تهیه مسکن نباید استفاده کرده باشند. اگر صندوق حساب پس انداز یکم را افتتاح کنید پس از گذشت یک سال از تاریخ افتتاح حساب می‌توانید از سقف تسهیلات استفاده کنید.

آیا سند قطعی و سند رهنی باید در یک روز امضاء شوند؟

بله حتماً سند قطعی غیرمنقول و سند رهنی مسکن لازم است در یک روز و هم زمان امضاء شوند. در روز محضر فروشنده و خریدار(متقاضی تسهیلات بانکی) و نماینده بانک در دفترخانه حاضر و اقدام به امضای اسناد می نمایند.

انواع وام مسکن چیست؟

وام های مسکن به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند: وام هایی که افراد با اوراق ممتاز از بازار بورس دریافت می‌کنند.وام هایی که از محل صندوق پس انداز مسکن پرداخت می‌شوند.

برای خرید اوراق وام به کجا مراجعه کنم؟

برای دریافت وام اوراق مسکن، اول باید کد بورسی داشته باشید. اگر ندارید، می‌توانید با مراجعه به سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir کد بورسی بگیرید. مرحله بعدی مراجعه به کارگزاری‌های بورس برای خرید اوراق تسهیلات مسکن است. این اوراق با نماد تسه در بورس عرضه می‌شوند. بعد از خرید اوراق، باید آن‌ها را به بانک ارائه کنید. طی کردن این مرحله نهایتا یک روز طول خواهد کشید.

آیا فروشنده چک خود را در همان روز محضر دریافت می کند؟

بله در روز محضر نماینده بانک چک مربوطه را با خود به دفترخانه آورده و دفترخانه چک تسهیلاتی را که توسط بانک در وجه فروشنده نوشته شده است تأیید کرده و به فروشنده می‌دهد.

مراحل دریافت وام جعاله مسکن چگونه است؟

دریافت این وام مراحل کاملا مشابه وام خرید مسکن دارد، با این تفاوت که اگر وام جعاله را برای تعمیر یا تکمیل خانه خودتان بخواهید، نیازی به ارائه مدارک فروشنده نخواهد بود.

5/5 - (30 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *