تفاوت چک های صیادی با قدیمی و مزایا و معایب آنها

فهرست عناوین

تفاوت چک های صیادی و چک های قدیمی

در این مقاله قصد داریم به انواع چک و مزایا و معایب آنها و قوانین مترتب به آنها همراه با فیلم آموزشی بپردازیم.
در ابتدا انواع چک را به 3 دسته تقسیم می کنیم . سپس یک به یک به توضیح و تشریح آنها می پردازیم.

  • چک های قدیمی یا معمولی
  • چکهای صیاد که قابلیت ثبت در سامانه صیاد را ندارند
  • چکهای صیادی که قابلیت ثبت در سامانه را دارا می باشند.

1 – چکهای قدیمی ( غیر صیادی ) :

این دسته شامل چک‌های قدیمی بوده که وصف صیادی را نداشته ، به صورتیکه عملیات ثبت چک در سامانه صیاد نسبت به این دسته از چک‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد از طرفی با ارائه به بانک امکان اخذ کد رهگیری نسبت‌ به این دسته چک‌ها وجود ندارد و همچنین از مزایای چک‌های صیادی مثل امکان اخذ اجرائیه علیه صادرکننده بدون طرح دعوای حقوقی وجود ندارد لذا این قبیل چک‌ها که امروزه به دلیل آمدن چک‌های صیادی جدید تعدادشان به حداقل خود رسیده‌ است چنانچه منجر به صدور گواهی عدم پرداخت گردد جهت مطالبه وجه چک حتما می بایست دادخواست حقوقی تقدیم نمود که متناسب با مبلغ مورد خواسته نیز هزینه دادرسی آن را پرداخت می گردد.آموزش مهارت و فنون حقوقی

2 – چکهای صیادی که قابل ثبت در سامانه نیستند:

این دسته از چک‌های صیادی نیز امکان ثبت در سامانه را نداشته ولیکن در زمان صدور گواهی عدم پرداخت با اخذ کد رهگیری دارنده می‌تواند بدون پرداخت هزینه دادرسی مربوط به دعاوی مالی نسبت‌ به چک مزبور تقاضای صدور اجراییه به‌صورت مستقیم از دادگاه صالح بنماید و صرفاً هزینه دادرسی یک دعوای غیرمالی را بپردازد و از طرفی مراحل دادرسی اعم از بدوی و تجدیدنظر را که می‌تواند زمان طولانی داشته باشد را نخواهد داشت و با ارجاع پرونده به واحد اجرای احکام در راستای اعمال ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی پس‌از اخذ استعلامات سه‌گانه ( راهور ، ثبت اسناد ، بانک مرکزی ) چنانچه مالی از محکوم‌علیه به دست آید از همان محل وجه چک تامین می‌شود در غیر این صورت واحد اجراء احکام به تقاضای محکوم له اقدام به صدور برگ جلب محکوم‌علیه می‌نماید.دوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کار

3-چک های صیادی که قابلیت ثبت در سامانه را دارند:

این دسته از چک‌های صیادی برخلاف چک‌های صیادی نوع اول حتما می‌بایست تمامی مندرجات چک به‌انضمام مشخصات صادرکننده و دارنده چک در سامانه ثبت چک‌های صیادی به ثبت برسد و دارنده چک نیز حتماً می‌بایست در همین سامانه پس‌از دریافت چک نسبت به ثبت فرایند دریافت اقدام نماید چنانچه هر یک از این موارد با نقصی مواجه شود عملاً وجه چک از طرف بانک محال علیه کارسازی نخواهد شد لذا درخصوص این نوع چک‌های صیادی نوع ۲ اشخاص می‌بایست نسبت‌ به تمامی مراحل ثبت چک در سامانه و نکات آن دقت لازم را بنمایند که در ذیل تمامی موارد مختصراً توضیح داده خواهد شد :

تفاوت چک های صیادی با چک های قدیمی و مزایا و معایب آنها

نکته اول : اگر چکی در تاریخی مقدم به ثبت برسد و تاریخ مندرج در چک جهت وصول مبلغ ، تاریخ مؤخر باشد عملاً چک با توجه به وعده‌دار بودن ( مدت‌دار بودن ) فاقد وصف کیفری می‌شود و فقط از طریق حقوقی قابل وصول و پیگیری خواهد بود لذا چک‌هایی قابلیت پیگیری کیفری را دارند که تاریخ ثبت چک با تاریخ مندرج در چک (تاریخ صدور ) یکی باشد .
نکته دوم:  در چک‌های صیادی نوع ۲ در قسمت بابت حتما می‌بایست عنوان مشخص شود لذا باید دقت کرد که آنچه در این قسمت توسط صادرکننده درج و ثبت می‌گردد دقیقاً متناسب با خواسته و اراده طرفین باشد به‌عنوان مثال چنانچه در قسمت بابت قید گردد بابت قرض‌الحسنه و دارنده نیز دریافت این چک را با همین مضمون در سامانه تایید نماید در آینده ممکن است صادرکننده اقدام به مطالبه وجه چک از دارنده نماید بدین شرح که مبلغ چک بابت قرض بوده‌است  و یا اگر در قسمت بابت قید گردد بابت ضمانت دیگر نمیتوان از طریق صدور اجراییه وصول مبلغ را پیگیری نمود لذا دارنده چک می‌بایست نسبت‌ به این‌مورد نیز دقت کافی را داشته باشد که هر آنچه در این قسمت قید می‌شود تمامی آثار همان عنوان را بدنبال خواهد داشت .
نکته سوم : دارنده چک می‌بایست تمامی مندرجات در چک فیزیکی را با تمامی مندرجات چک ، در سامانه ثبت چک مطابقت دهد اعم از تاریخ صدور چک ، مبلغ چک ، عنوان در وجه ، شماره سریال چک ، عنوان بابت چراکه صادرکننده می‌تواند برخی از این موارد را مغایر با مندرجات در چک فیزیکی در سامانه به ثبت برساند که در صورت وجود هرگونه مغایرت امکان وصول مبلغ یا اخذ گواهی عدم پرداخت و استفاده از مزایای چک صیادی امکان‌پذیر نخواهد بود .کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
نکته چهارم : این نوع از چک‌ها نباید به‌هیچ‌عنوان در وجه حامل نوشته شود چرا که با این‌ وصف چک فاقد ارزش اسناد تجاری می‌گردد .
نکته پنجم : دارنده چک پس‌ از تطبیق تمامی موارد و تحویل چک ، می‌بایست در همان لحظه فرایند تحویل چک را از طریق سامانه خود به ثبت برساند ضمنا دارنده چک می‌بایست قبل‌ از هرگونه اقدام نسبت‌ به اخذ استعلام وضعیت صادرکننده از لحاظ سابقه چک‌های اصداری ایشان اقدام نماید که در صورت سفید بودن وضعیت صادرکننده می‌تواند اقدامات بعدی را انجام دهد.

حرف آخر

آنچه چک‌های صیادی را چک‌های غیر صیادی متمایز ساخته‌است فارغ از نکاتی که می‌بایست در زمان صدور و تحویل چک رعایت کرد مزایای قانونی می‌باشد که قانون‌گذار به این نوع از چک‌ها اعطا نموده‌است از قبیل : مسدود شدن حساب‌های صادرکننده به میزان مبلغ مندرج در چک در صورت صدور گواهی عدم پرداخت ، مسدود کردن تمامی عملیات بانک صادرکننده ، امکان مطالبه وجه چک به وسیله صدور اجراییه در زمان کم و با هزینه دادرسی دعاوی غیرمالی که در این خصوص نیز لازم به ذکر است با درخواست صدور اجراییه فقط می‌توان اصل مبلغ مندرج در چک را مطالبه کرد و خسارت تاخیر تادیه ، هزینه دادرسی و حق‌الوکاله وکیل در این روش قابل مطالبه نمی‌باشد .
درنهایت در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال در خصوص موضوع چک‌های صیادی و غیره صیادی آموزشگاه خدمات حقوقی وفا گستر آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد. مشاوره ثبتی آنلاین و غیر حضوری | مشاوره از راه دور ثبتی
اسماعیل وفائی سردفتر و مدیر آموزشگاه وفاگستر ویدیو ی ذیل را در خصوص این مقاله تهیه نموده و به شما مخاطبین عزیز ارائه می دهد.


فیلم آموزشی انواع چک و مزایا و معایب آنها را حتما ببینید.


سوالات متداول

1- هزینه دادرسی برای وصول چک صیادی از طریق اداره اجرای احکام چگونه محاسبه می شود؟

بدون پرداخت هزینه دادرسی مربوط به دعاوی مالی نسبت‌ به چک مزبور تقاضای صدور اجراییه به‌صورت مستقیم از دادگاه صالح بنماید و صرفاً هزینه دادرسی یک دعوای غیرمالی را بپردازد.

2-اقدامات اداره اجراییات در خصوص چکهای صیادی برگشتی چیست ؟

واحد اجرای احکام در راستای اعمال ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی پس‌از اخذ استعلامات سه‌گانه ( راهور ، ثبت اسناد ، بانک مرکزی ) چنانچه مالی از محکوم‌علیه به دست آید از همان محل وجه چک تامین می‌شود در غیر این صورت واحد اجراء احکام به تقاضای محکوم له اقدام به صدور برگ جلب محکوم‌علیه می‌نماید.

3-آیا ثبت مشخصات چک و طرفین در سامانه توسط دارنده چک نیز الزامیست ؟

دارنده چک می‌بایست تمامی مندرجات در چک فیزیکی را با تمامی مندرجات چک ، در سامانه ثبت چک مطابقت دهد اعم از تاریخ صدور چک ، مبلغ چک ، عنوان در وجه ، شماره سریال چک ، عنوان بابت چراکه صادرکننده می‌تواند برخی از این موارد را مغایر با مندرجات در چک فیزیکی در سامانه به ثبت برساند که در صورت وجود هرگونه مغایرت امکان وصول مبلغ یا اخذ گواهی عدم پرداخت و استفاده از مزایای چک صیادی امکان‌پذیر نخواهد بود .

4-اگر تاریخ ثبت چک صیادی در سامانه با تاریخ قید شده در چک یکسان نباشد آیا تاثیری در اعتبار چک صیادی دارد؟

اگر چکی در تاریخی مقدم به ثبت برسد و تاریخ مندرج در چک جهت وصول مبلغ ، تاریخ مؤخر باشد عملاً چک با توجه به وعده‌دار بودن ( مدت‌دار بودن ) فاقد وصف کیفری می‌شود و فقط از طریق حقوقی قابل وصول و پیگیری خواهد بود لذا چک‌هایی قابلیت پیگیری کیفری را دارند که تاریخ ثبت چک با تاریخ مندرج در چک (تاریخ صدور ) یکی باشد .

5-ضمانت اجرایی چک های صیادی چیست ؟

مسدود شدن حساب‌های صادرکننده به میزان مبلغ مندرج در چک در صورت صدور گواهی عدم پرداخت ، مسدود کردن تمامی عملیات بانک صادرکننده ، امکان مطالبه وجه چک به وسیله صدور اجراییه در زمان کم و با هزینه دادرسی دعاوی غیرمالی که در این خصوص نیز لازم به ذکر است با درخواست صدور اجراییه فقط می‌توان اصل مبلغ مندرج در چک را مطالبه کرد و خسارت تاخیر تادیه ، هزینه دادرسی و حق‌الوکاله وکیل در این روش قابل مطالبه نمی‌باشد

2.9/5 - (9 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

4 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید
    دسته چک من صیادی و از نوع غیر ثبتی می‌باشد، دو تا سوال دارم :
    _ برای تعویض دسته چک به نوع صیادی ثبتی آیا حتما باید به شعبه بانکی که در آن حساب باز کرده ام مراجعه کنم؟ یا نه، میتونم به هر شعبه ای مراجعه کنم؟
    _ زمانی که من چک صیادی غیر ثبتی به کسی میدم، آیا اون شخص میتونه تو هر بانکی، چک رو به حسابش بخوابونه؟ یا نه برای وصول اون، فقط باید به شعبات همون بانک مراجعه کنه؟ یا بانک صادر کننده دسته چک؟
    بابت پاسخ تون سپاسگذارمم

    1. سلام وقت بخیر.
      برای اخذ دسته چک جدید باید به بانک مربوطه مراجعه کنید.ووجه چک در کلیه شعب بانک مورد نظر قابل وصول است.

  2. سلام آیا بانک علاوه بر معرفی ضامن، مجاز به دریافت چک سفید صیادی بابت ضمانت از وام گیرنده می باشد؟. با فرض اینکه در صورت امتناع وام گیرنده، بانک وام را پرداخت نمی کند، وام گیرنده چه اقدامی باید انجام دهد که در آینده از چک سوء استفاده نشود؟

    1. سلام اخذ وام از بانک های دولتی یا خصوصی طبق قوانین خود بانکها اجرا می شود که وام گیرنده مجبور به اجرای قوانین هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *