تعویض وثیقه بانکی به همراه فیلم آموزشی

فهرست عناوین

تعویض وثیقه بانکی

در این مطلب به بررسی یکی از کاربردی ترین موضوعات حقوقی و ثبتی می پردازیم که بسیاری از افراد به سبب دریافت وام از بانک یا گرو گذاشتن ملک در بانک با آن درگیر هستند. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

آیا تعویض وثیقه بانکی قابل انجام است؟ تعویض وثیقه بانکی چگونه امکان پذیر است؟ شرایط تعویض وثیقه بانکی چیست؟

آموزش تعویض وثیقه بانکی

وثیقه بانکی چیست؟

وثیقه بانکی عبارت است از یک سند ملک (همانند آپارتمان، باغ، ویلا، زمین یا غیره) که بانک به جهت پرداخت وام به دریافت کننده تسهیلات از او مسترد می نماید. وثیقه ی بانکی به جهت باز پرداخت مبلغ وام از وام گیرنده اخذ می گردد به عبارتی آن وثیقه ضامن شخص وام گیرنده است. از این جهت دریافت کننده تسهیلات به هنگام اخذ وام مسکن از بانک موظف است، سند ملک خود را به عنوان ضامن در رهن بانک گذارد تا در صورت عدم باز پرداخت اقساط وام، بانک، به جهت برداشت اقساط پرداخت نشده از سند ملک که در رهن بانک است استفاده نماید. بنابراین وثیقه اخذ شده توسط بانک ما به ازاء پرداخت وام به عنوان ضامن شخص وام گیرنده است و آن سند در رهن بانک قرار می گیرد.

تعویض وثیقه بانکی

 تعویض وثیقه بانکی چگونه است؟

وثیقه در لغت به معنای رهن، رهینه، گرو، ضامن یا ضمانت است. هر فردی به جهت بهره مندی از تسهیلات بانک ملزم می باشد با توجه به نوع تسهیلات یکی از انواع ضمانت ها را به بانک ارائه دهد. در جامعه امروزی با توجه به مشکلات اقتصادی موجود افراد به اجبار اقدام به دریافت وام مسکن از بانک می نمایند. باید توجه داشت به جهت دریافت وام مسکن از بانک شخص وام گیرنده مستلزم می باشد که سند آن ملک را در گرو بانک گذارد حال آن ملک می تواند (باغ، ویلا، زمین، آپارتمان و غیره) باشد. گویا آن سند تضمینی به جهت باز پرداخت اقساط وام دریافتی است. ممکن است صاحب ملک، به سند ملک خود جهت فروش ملک نیاز داشته باشد زیرا در صورتی که آن سند در رهن بانک باشد پیش از فک رهن فروش ملک غیر قانونی است. تا همین چندی پیش افراد به جهت فک رهن سند ملک خود بایستی اقدام به تسویه حساب کامل با بانک یا سپرده گذاری در بانک می کردند. امروزه شرایط جدیدی تحت عنوان تعویض وثیقه بانکی در نظر گرفته شده است. به هنگام تعویض وثیقه، بانک ملزم می باشد با رعایت قوانین و مقررات اقدام به تعویض وثیقه کرده و وثیقه ای که در نزد بانک است به صاحب ملک باز گرداند.

شرایط لازم به جهت تعویض وثیقه بانکی:

  1. به هنگام تعویض سند ملک، سند ملک ارائه شده توسط دریافت کننده تسهیلات، اگر به نام خود شخص وام گیرنده باشد باید یه این نکته مهم توجه داشت :
    نکته: به هنگام تعویض سند ملک، اگر ملک جایگزین به نام خود وام گیرنده باشد باید توجه داشت که، سند ملک ارائه شده به بانک پس از دریافت وام از بانک به نام وام گیرنده منتقل شده باشد.  یکی از شروط اساسی تعویض وثیقه بانکی آن است ملکی و مالی که شما به عنوان وثیقه جایگزین معرفی می نماید، تاریخ مندرج در آن یعنی تاریخی که ملک به مالکیت شما درآمده باید پس از تاریخ دریافت وام یا تسهیلات باشد یعنی این ملک پس از دریافت وام تحت مالکیت شما درآمده باشد.
  2. به هنگام تعویض سند ملک، سند ارائه شده توسط دریافت کننده تسهیلات می تواند به نام شخص دیگری باشد.
تعویض وثیقه بانکی به چه صورت است ؟

اگر سند ارائه شده به بانک برای دیگری باشد!!

نکته قابل توجه: به هنگام تعویض سند ملک در حالت دوم یعنی حالتی که سند دیگری به گرو بانک گذاشته می شود توجه داشت که، سند ملک ارائه شده به صورت موقتی است، به گونه ای که سند ملک تنها می تواند بین شش ماه تا یک سال نزد بانک به عنوان وثیقه باشد و شخص وام گیرنده ملزم می باشد بین حد فاصل زمانی مشخص شده اقدام به خرید ملک دیگری کرده و سند را به بانک ارائه دهد. یکی از شروط اساسی تعویض وثیقه بانکی زمانی که سند به نام شخص دیگری غیر از وام گیرنده است حد فاصل زمانی است که به جهت ارائه سند به نام خود وام گیرنده توسط بانک در نظر گرفته می شود.

رهاسازی ملک از گرو بانک بدون تسویه حساب با بانک!!

بنابراین با توجه به پیشنهاد ارائه شده در زمینه تعویض وثیقه بانکی، دریافت کننده تسهیلات می تواند بدون تسویه حساب کامل و یا سپرده گذاری در بانک سند ملک خود را از گرو بانک خارج نماید. زیرا گاهی فرد ملزم به فروش ملک خود می باشد و بدون فک رهن از بانک امکان پذیر نیست پس وام گیرنده می تواند با ارائه یک وثیقه دیگر فرقی نمی کند که این ملک خودش باشد یا دیگری، اقدام به فک رهن سند خود نماید. امروزه افراد در زمینه های گوناگونی اقدام به دریافت تسهیلات از بانک می نمایند. یکی از انواع تسهیلات ارایه شده توسط بانک وام مسکن می باشد. افراد به هنگام بهره مندی از وام مسکن ملزم می باشند سند ملک خود را به عنوان ضامن نزد بانک به امانت گذارند. پس سند ملک افراد در رهن بانک قرار می گیرد و زمانی که صاحب ملک بخواهد اقدام به فروش ملک خود نماید بایستی سند را از گرو بانک خارج کند.به جهت فک رهن سند، فرد یا باید با بانک تسویه حساب کامل نماید و یا در بانک سپرده گذاری کند. با توجه به پیشنهاد ارائه شده توسط مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در خصوص امکان تعویض وثیقه بانکی، شرایط به جهت فک رهن بسی آسان تر شده است.

تعویض وثیقه بانکی

مراحل و مدارک لازم برای تعویض وثیقه:

  1. متقاضی تعویض وثیقه باشد سند ملک جدید را به همراه داشته باشد..
  2. قرارداد و مبایعه نامه مربوط به ملک جدید نیز باید ضمیمه درخواست گردد.
  3.  همراه داشتن کارت ملی، شناسنامه جزو ملزومات تعویض وثیقه بانکی است.
  4.  در نهایت شخص متقاضی تعویض وثیقه باید هزینه های مربوط به تعویض وثیقه بانکی را پرداخت نماید.

فیلم آموزشی تعویض وثیقه بانکی

مشکلات تنظیم اسناد وسایط نقلیه موتوری

5/5 - (21 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

10 پاسخ

    1. سلام. شرایط لازم به جهت تعویض وثیقه بانکی:
      به هنگام تعویض سند ملک، سند ملک ارائه شده توسط دریافت کننده تسهیلات باید به نام خود شخص وام گیرنده باشد.
      نکته: به هنگام تعویض سند ملک در این حالت باید توجه داشت که، سند ملک ارائه شده به بانک باید پس از دریافت وام از بانک به نام وام گیرنده شده باشد.یکی از شروط اساسی تعویض وثیقه بانکی آن است ملکی و مالی که شما به عنوان وثیقه جایگزین معرفی می نماید، تاریخ مندرج در آن یعنی تاریخی که ملک به مالکیت شما درآمده باید پس از تاریخ دریافت وام یا تسهیلات باشد یعنی این ملک پس از دریافت وام تحت مالکیت شما درآمده باشد.
      به هنگام تعویض سند ملک، سند ملک ارائه شده توسط دریافت کننده تسهیلات می تواند به نام شخص دیگری باشد.

  1. سلام. سپاس از اطلاعاتی کاربردی که دادین. من یه سوال دارم اینکه میشه برای تعویض وثیقه، سند یک نفر دیگر را در بانک بذاریم؟

    1. سلام. ممنوم از توجهتون . بله می توانید از سند دیگری استفاده کنید اما توجه داشته باشید که این سند را فقط می توانید به صورت موقتی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر متن را کمی با دقت مطالعه فرمائید.

  2. سلام. برای تعویض وثیقه بانکی باید هزینه یا مبلغی بدیم؟ هزینه تعویض سند بانکی چقدر است ؟

    1. سلام. بله . در پایان کار شخص متقاضی تعویض وثیقه باید هزینه های مربوط به تعویض وثیقه بانکی را پرداخت نماید.

  3. سلام وقت بخیر. در خصوص تعویض وثیقه سوالی که داشتم این هست که هزینه دفتر خانه من حدود هشت میلیون شد. هزینه دفتر خانه هنگام تعویض وثیقه چقدره؟ ممنونم

    1. سلام وقت بخیر. تعویض وثیقه از جمله اسناد غیرمالی محسوب میشه و حدود 150 هزار تومان هزینه دفترخانه هست.

  4. با سلام
    من ۱۶۰ میلیون وام زوجین گرفتم و سند منزل خریداری شده واقع در تهران در رهن بانک رفت حالا منزلی در اسلامشهر که جزء استان تهران هست خریدم سوالم اینه که میتونیم سند منزل اسلامشهر رو با این سند تعویض کنم تا بتونم با فک رهن سند منزل تهران رو بفروشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *