بازرسی دفاتر اسناد رسمی همراه با فیلم

فهرست عناوین

بازرسی دفاتر اسناد رسمی

بازرسی و نظارت بر عملکرد صحیح و مطابق با قانون در تمام مشاغل و صنوف از طرف مراجع مربوطه از قبیل اتحادیه آن صنف یا وزارتخانه ها و ادارات تابعه طبق مقررات قانونی همیشه از ملزمات بوده چنانچه در تمام کشورهای جهان این نوع نظارت وجود دارد. پس لزوم نظارت و بازرسی بر تمام مشاغل طبق قوانین و مقررات همواره باعث دقت و نظم بوده است.یکی از این مشاغل که البته شاید نسبت به سایر حرفه ها به دلایل مختلف از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است دفاتر اسناد رسمی میباشد.مشکلات شغل سردفتری چیست؟
چرا که در این شغل حساس و مهم بحث اموال و جابجایی و نقل وانتقال در میان است و چه بسا یک تخلف چه عمدی و یا غیرعمدی موجب ضرر و زیان مالی و حتی جانی به اشخاص خواهد شد.” بازرسی دفاتر اسناد رسمی همراه با فیلم “پس تا به اینجا به اهمیت بازرسی و نظارت دقیق بر عملکرد دفاتر اسناد رسمی مورد بررسی قرار گرفت.

بازرسی اسناد رسمی چگونه انجام میگیرد ؟

بازرسی دفاتر اسناد رسمی و نظارت بر عملکرد دفاتر

در‌ماده 73 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب (1354/4/25 ) آمده است:
(نظارت و بازرسی دفاتر اسناد رسمی به وسیله بازرسان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یا کانون سردفتران یا هیأتهای مخصوصی که از‌طرف وزارت دادگستری تعیین می‌شوند یا نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی برای امور مالیاتی به عمل خواهد آمد.
سایر مراجع دولتی که به‌منظور بازرسی امور مربوط به دستگاه خود احتیاج به مراجعه و ملاحظه دفاتر داشته باشند مراجعه آنها باید با اطلاع اداره ثبت محل و حضور بازرس‌ ثبت باشد. امور مالی دفترخانه باید لااقل هر شش ماه یک بار مورد بازرسی قرار گیرد).

بازرسی دفاتر اسناد رسمی

انواع نظارت و بازرسی دفاتر:

نظارتها و بازرسی دفاتر اسناد رسمی به دلایل مختلف صورت میپذیرد را میتوان به چند دسته تقسیم کرد.

  1. بازرسی کلی دفاتر اسناد رسمی که معمولا هر چند ماه یا سال یکبار توسط دو نفر بازرس اداره ثبت و کانون انجام میپذیرد.
  2. بازرسی نسبت به شکایت هایی که در موارد مختلف به مراجع مربوطه  میشود.
  3. بازرسی اداره دارایی در خصوص واریز مبالغ مالیات مثل مالیات مشاغل، نقل و انتقال خودرو وغیره
  4. بررسی و کارشناسی و بازرسی از طرف ضابطین و کارشناسان دادگستری و غیرهآموزش مهارت و فنون حقوقی

وظایف دفاتر اسناد رسمی در قبال حضور بازرسان

سخن آخر:

همانطور که در مطالب گذشته بیان شد بازرسی و نظارت در تمام صنوف از جمله دفاتر اسناد رسمی امری ضروری و حیاتی میباشد. پس وظیفه سردفتران در قبال حضور بازرسان محترم چیست.مهمترین عملکرد سردفتر و کارکنان در قبال حضور بازرسان همانا ایجاد محیطی آرام و مناسب همراه با همکاری دقیق و صحیج میباشد و اینکه تماما در خدمت شخص بازرس بوده تا هم تاثیر مثبتی در عملکرد وی بگذارد و هم اینکه کار بازرسی زودتر تمام شده و دفترخانه به روال عادی برگردد.کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی رعایت اصول اولیه سردفتری و نحوه ی صحیح تنظیم اسناد از جمله مهمترین عواملی هستند که موجب می شوند سردفتر کمتر با بازرسی های موردی برخورد کنند. با کارآموزی مناسب که تمامی این موارد به سردفتران آموزش داده می شود می توان تا حدود زیادی از بروز اشتباهات و تخلفات منجر به بازرسی ها کاست.

در دوره های کارآموزی تخصصی آموزشگاه وفاگستر به بیان این نکات مهم پرداختیم.دوره های آموزش دفتر اسناد رسمی ویژه بازار کار

ویدیو مربوط بازرسی دفاتر اسناد رسمی

آموزشگاه وفاگستر

سوالات متداول 

نحوه بازرسی دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق به چه صورتی است؟

رؤسا ادارات مكلفند دفترخانه های تابعه مقر اداره را حداقل هر شش ماه یك مرتبه شخصاٌ یا بوسیله بازرس یا كارمند مطلع و مورد اعتماد طبق فرمهای پیوست ارسالی بازرسی نمایند و لازم است در تنظیم صورتمجلس بازرسی به نكات زیر توجه فرمایند.

بازرسان در تنظیم صورتمجلس بازرسی باید به چه نکاتی توجه کنند؟

در امور مالی مراقبت و دقت بیشتری معمول و صریحاٌ معلوم نمایند سردفتردر رسیدگی های قبلی هم بدهی داشته یا خیر چنانچه سردفتر و دفتریار بدهكار باشند تذكر دهند فوراٌ در پرداخت بدهی خود اقدام و قبض رسید حاكی از پرداخت را به بازرس مربوطه ارائه و شماره قبض را در صورتمجلس منعكس فرمایند. هر گاه در عمل با مسائل دیگری مواجه شدند كه در فرم به آن اشاره نشده و انعكاس آن در صورتمجلس ضروری باشد آخر فرم در قسمت توضیحات مطلب را قید فرمایند. .صورتمجلس بازرسی بایستی در سه نسخه با خط خوش و خوانا و واضح تنظیم و ذیل هر یك از نسخ و ضمائم آن را سر دفتر و دفتر یار و بازرس اعزامی با ذكر نام و نام خانوادگی و تاریخ امضاء و دو نسخه از صورتمجلس تنظیمی را به اداره كل ثبت مناطق ارسال فرمایند.

4.9/5 - (21 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *