معایب سند وکالت با آموزش فیلم

فهرست عناوین

معایب سند وکالت

یکی از شایع ترین و کاربردی ترین اسناد حال حاضر که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود “اسناد وکالت” می باشد.که البته در جای مناسب و به شکل علمی و حقوقی اگر مورد استفاده قرار گیرد بسیار مفید می باشد.
از جمله این وکالتها وکالت کاری می باشد که به صورت مختصر فقط برای مراجعه به بعضی از ادارات و انجام امور محدود تنظیم می شود و دیگری وکال کاری جامع که همانطور که از اسمش پیداست وکالتی در انجام امور کاری ولی بسیار وسیع تر می باشد و به وکیل این اختیار را میدهد که در زمینه های مختلفی که موکل مد نظر داشته به انجام امور وکالت اقدام کند.
علاوه بر وکالتهای کاری(1_وکالت کاری مختصر 2-وکالت کاری جامع ) ، دسته ای دیگر از وکالتها وجود دارد که اهمیت بسیار بالاتری نسبت به وکالت های کاری دارندو آن وکالت فروش میباشد که معمولا به دو دسته تقسیم می شود:

  1. وکالت فروش اموال غیر منقول (ملک)
  2. دیگری وکالت فروش اموال منقول(وسائط نقلیه موتوری )وکالت ها می توانند بلاعزل یا قابل عزل باشند.یعنی موکل بتواند هر موقع که اراده کرد وکیل را عزل کند.و یا وکالتها می توانند حق توکیل به غیر داشته باشند یا خیر.اگر حق توکیل بغیر برای وکیل قید شده باشد او نیز می تواند انجام امور وکالتنامه را به شخص ثالث وکالت دهد به صورت جزیی یا کلی که به آن “تفویض وکالت” می گویند.خطرات وکالت کاری چیست؟

خطرات معاملات وکالتی

با توضیحات اجمالی که بیان شد اسناد وکالتی از هر نوع که باشد ممکن است در صورت عدم آگاهی حقوقی و ثبتی اشخاص را دچار مشکل نمایند.مشکلاتی که ممکن است حتی به قیمت از دادن تمام اندوخته و اموال موکل یا وکیل منجر شود و جبران آن نیز غیرممکن یا بسیار سخت شود.
بطور مثال گاهی اوقات ملک سند رسمی ندارد یا گاهی اوقات فروشنده عجله دارد و می‌خواهد هرچه زودتر ملک خود را را بفروشد، اما به علت طولانی بودن فرآیند انتقال سند به معامله وکالتی رو می‌آورد.گاها اتفاق میفتد که حتی خانه‌هایی که به صورت وکالتی خرید و فروش می‌شوند نسبت به خانه‌هایی که هنگام فروش سند قطعی به خریدار منتقل می‌شود قیمت کمتری دارند.تنظیم مبایعه نامه چه مزایایی دارد؟همراه با فیلم آموزشی
اما هیچ گرانی به دلیل نیست و هیچ ارزانی بی حکمت نمی‌باشد. شاید قیمت این خانه‌ها کمتر باشد، اما خطرات معامله‌شان به مراتب بیشتر است.در معاملات وکالتی فروشنده برای انتقال سند قطعی به خریدار وکالت بلاعزل می‌دهد. اکثر افراد تصور می‌کنندخریدار هر زمان که بخواهد می‌تواند سند را به نام خودش انتقال دهد.
اما این برداشتی اشتباه از معنای کلمه‌ بلاعزل است.
منظور از این کلمه آن است که فروشنده دیگر نمی‌تواند شخصا وکالتش را فسخ کند. اما با این حال باز هم امکان فسخ وکالت بلاعزل وجود دارد.طبق قانون در صورت مرگ یا جنون طرفین، وکالت فسخ می‌شود. چه بلاعزل باشد و چه نباشد. کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی

دفترخانه.کام

خطرات نقل و انتقالات وکالتی

تنظیم مبایعه نامه در کنار وکالت فروش

بنابراین به این مورد توجه کنید که اگر خانه‌ای را به صورت وکالتی معامله کردید و قبل از تبدیل سند وکالتی به قطعی فروشنده از دنیا برود وکالت شما هم فسخ می‌شود و عملا دیگر نمی‌توانید خانه‌ای که خریده‌اید و پولش را هم پرداخته‌اید به نام خودتان بزنید.
(پیشنهاد میشود اگر معامله بر اساس وکالت فروش صورت میگیرد، خریدار حتما هنگام معامله از فروشنده بخواهد یک مبایعه‌نامه نیز تنظیم کند). مشاوره ثبتی آنلاین و غیر حضوری | مشاوره از راه دور ثبتی
در این صورت خریدار ،حتی بعد از مرگ فروشنده مدرکی دارد که خانه را از او خریده‌ است. در این حالت هم گرچه باید کمی درگیر کارهای دادگاه شود، اما در نهایت می‌تواند با استناد به همین سند ورثه را مجبور کند سند خانه را به صورت قطعی بنام خریدار کنندیا نهایتا از طریق مرجع قضایی به شکل انتقال اجرایی .
مورد بیان شده فقط یکی از مشکلاتی است که ممکن است در خصوص اسناد وکالتی پیش بیاید.
مسائل و مشکلات و معایب مربوط به اسناد وکالتی در قالب ویدیو و در سه قسمت برای دوستان و همکاران عزیز توسط سردفتر اسناد رسمی و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر تهیه شده و برای بالابردن سطح حقوقی و آموزش دوستان در اختیار مخاطبین قرار داده می شود./ اسماعیل وفایی

معایب سند وکالت – قسمت ۱

فیلم های زیر را ببینید

معایب سند وکالت – قسمت ۲

فیلم های زیر را ببینید

معایب سند وکالت – قسمت ۳

سوالات متداول 

آيا امكان توقيف ملك بعد از فروش وكالتي وجود دارد؟

ممكن است به هر دليلي بين خريد ملك و انتقال سند فاصله بيفتد و در اين فاصله ملك فروشنده توقيف شود. مثلا فروشنده با همسرش به مشكل بخورد، همسرش براي مهريه به دادگاه شكايت كند و دادگاه حكم به توقيف ملك بدهد. در اين صورت اگر مبايعه‌نامه داشته باشيد مي‌توانيد اثبات كنيد كه اين ملك پيش از تاريخ حكم دادگاه عملا از مالكيت فروشنده خارج شده و غيرقابل توقيف است. در غير اين‌صورت بايد قيد پول و خانه‌تان را بزنيد.

آيا با دادن وكالت بلاعزل فروشنده مي تواند ملك را به شخص ديگري بفروشد؟

شايد تصور كنيد كه وقتي فروشنده به شما وكالت بلاعزل مي‌دهد ديگر نمي‌تواند ملك را با شخص ديگري معامله كند. اما اين تصور اشتباه است، چون حتي در صورت دادن وكالت بلاعزل فروشنده هنوز مي‌تواند مورد وكالت را (انتقال سند قطعي) خودش انجام دهد. او مي‌تواند ملك را به شخص ديگري هم بفروشد و خودش سند را به نامش بزند. در اين صورت ديگر وكالت‌نامه‌ شما كاملا به‌درد‌نخور مي‌شود و خانه را هم از دست داده‌ايد.

آيا بعد از دادن وكالت بلاعزل فروشنده مي تواند از خريدار مطالبه پول بيشتر كند؟

در معاملات وكالتي ممكن است فروشنده بعد از دريافت پول از معامله با قيمت قبل منصرف شود و از شما بخواهد كه هزينه بيشتري براي خريد خانه بپردازيد. يا اينكه به كل دريافت پول از شما به واسطه اين معامله را منكر شود.در اين صورت حتي اگر شما با وكالت بلاعزل خود به دفتر اسناد رسمي مراجعه كنيد و سند را به نام خودتان بزنيد، فروشنده مي‌تواند به دادگاه شكايت كند و از شما بخواهد هزينه ملكي را كه به نمايندگي او انتقال داده‌ايد به او بپردازيد.براي حل اين مشكل نيز حتما تنظيم مبايعه‌نامه ضروري است. چون به اين ترتيب براي دادگاه اثبات مي‌شود كه فروشنده پيش از اين يك بار هزينه معامله را دريافت كرده و ديگر حقي روي آن ندارد.

به چه معامله اي معامله وكالتي مي گويند؟

معامله وكالتي به معامله‌اي گفته مي‌شود كه فروشنده هنگام فروش سند را به نام خريدار نمي‌زند. در عوض به خريدار وكالت مي‌دهد كه خودش كارهاي انتقال سند را انجام دهد. اين نوع معامله فقط منحصر به ملك نيست و رد پايش هرجايي كه پاي سند و انتقال سند در ميان است، مانند خريد و فروش خودرو، ديده مي‌شود.

معاملات وكالتي چه خطراتي دارد؟

طبق قانون در صورت مرگ يا جنون طرفين، وكالت فسخ مي‌شود. چه بلاعزل باشد و چه نباشد. بنابراين به اين مورد توجه كنيد كه اگر خانه‌اي را به صورت وكالتي معامله كرديد و قبل از تبديل سند وكالتي به قطعي فروشنده از دنيا برود وكالت شما هم فسخ مي‌شود و عملا ديگر نمي‌توانيد خانه‌اي كه خريده‌ايد و پولش را هم پرداخته‌ايد به نام خودتان بزنيد.وكالت بعد از فوت به هيچ شرطي باقي نمي‌ماند. حتي اگر در وكالت‌نامه آمده باشد كه «وكالت ولو بعد از فوت موكل باقي است».

آيا با گرفتن وكالت بلاعزل شخص مالك اموال مورد وكالت مي شود؟

اين تصور كاملا اشتباه است و شما تا زماني كه مراحل تبديل سند وكالتي به قطعي را طي نكرده باشيد مالك مال محسوب نمي‌شويد

وكالت به چه معناست؟

وكالت در اصطلاح حقوقي به معناي قرارداد يا عقدي است كه به موجب آن يك طرف قرارداد، طرف ديگر را به عنوان وكيل يا نايب خود منصوب مي‌كند. اين بدان معناست كه شما به شخص ديگري اختيار مي‌دهيد عمل يا اعمال مشخصي را از جانب شما انجام دهد. در اين قرارداد طرف اول كه اختيار انجام كار را به فرد دوم مي‌دهد موكل، و طرف دوم كه به عنوان نايب پذيرفته مي‌ِشود وكيل ناميده مي‌شود.

چه دلايلي معمولاً باعث انجام معامله وكالتي مي شود؟

دلايل مختلفي براي اين نوع معامله وجود دارد. گاهي اوقات ملك سند رسمي ندارد يا سندش به خاطر نداشتن پايان كار يا جريمه‌هاي شهرداري آماده نيست. يا ممكن است فروشنده بخواهد با اين كار از زير بار پرداخت ماليات شانه خالي كند.گاهي اوقات فروشنده عجله دارد و مي‌خواهد هرچه زودتر خانه را بفروشد، اما به علت طولاني بودن فرآيند انتقال سند به معامله وكالتي رو مي‌آورد. گاهي هم سند در رهن بانك است و فعلا امكان آزادسازي و انتقال سند وجود ندارد.

برای حل مشکل حق فروش مال مورد وکالت توسط فروشنده به ديگري چه باید کرد؟

براي حل اين مشكل از فروشنده بخواهيد همزمان با دادن وكالت مبايعه‌نامه نيز تنظيم كند. در اين صورت مالكيت به شما منتقل مي‌شود و حتي اگر فروشنده شخصا خانه را به نام كس ديگري بزند به جرم فروش مال غير مجرم محسوب شده و معامله‌اش باطل است.همچنین در وكالت‌نامه قيد شود كه حق فروش ملك از فروشنده سلب مي‌شود. در اين صورت بعد از دادن وكالت فروشنده ديگر نمي‌تواند خودش شخصا مورد وكالت را انجام دهد.

نحوه تبديل سند وكالتي به قطعي به چه صورتي است؟

براي تبديل سند وكالتي به قطعي بايد با در دست داشتن مدارك زير به يك دفتر اسناد رسمي مراجعه كنيد.. سند مالكيت ملك 2. بنچاق انتقال قبلي يا تقسيم‌نامه يا حصر وراثت 3. پايان كار ساختمان  4. مفاصا حساب دارايي5. مفاصا حساب شهرداري 6. استعلام ثبت7. شناسنامه و كارت ملي 8. اخذ اعتبار وكالت‌نامه از دفترخانه تنظيم‌كننده وكالت‌نامه

وكالت بلاعزل چيست؟

وكالت بلاعزل وكالتي است كه در آن موكل به تنهايي نمي‌تواند وكيل را عزل كند. يعني در وكالت‌نامه وكالت وكيل يا عدم‌ عزل وكيل در ضمن عقد، شرط شده باشد. در اين حالت موكل ديگر حق عزل وكيل و فسخ وكالت را ندارد.

چه مواردي را در وكالت‌نامه بلاعزل بايد رعايت كرد؟

وكالت‌نامه را به دقت بخوانيد. تمام مواردي كه مي‌خواهيد عنوان كنيد، با جزئيات بنويسيد. در معاملات كلان از طريق وكالت‌نامه، حتما قبل از انجام معامله اعتبار وكالت‌نامه از دفترخانه تنظيم‌كننده سند، كتباً استعلام شود. براي تنظيم وكالت‌نامه حتما به دفاتر اسناد رسمي مراجعه كنيد. وكالت‌‌نامه شما بايد به صورت كتبي نوشته شود و در دفترخانه‌هاي رسمي به ثبت برسد. در غير اين صورت وكالت شما فسخ شده، و قانوني نيست.با افرادي كه نمي‌شناسيد به هيچ عنوان معاملات وكالتي انجام ندهيد.

آيا براي نوشتن وكالت‌نامه بايد به دفاتر اسناد رسمي مراجعه كرد؟

بله. براي تنظيم وكالت‌نامه حتما به دفاتر اسناد رسمي مراجعه كنيد. وكالت‌‌نامه شما بايد به صورت كتبي نوشته شود و در دفترخانه‌هاي رسمي به ثبت برسد. در غير اين صورت وكالت شما فسخ شده، و مرجعيت ندارد و ادارات و مراكز دولتي و قانوني چنين وكالتي را نمي‌پذيرند.

5/5 - (20 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *