گواهی عدم حضور و اهمیت آن به همراه فیلم آموزشی

فهرست عناوین

دلیل صدور گواهی عدم حضور

اگر طرفین معامله موعد خاصی را برای حضور در دفتر اسناد رسمی برای تنظیم سند رسمی مقرر کرده باشند، این تاریخ مبنای شروع تعهد طرف مقابل است؛
به‌همین خاطر باید اثبات شود و بهترین حالت برای اثبات حضور شما در دفترخانه، تقاضای صدور گواهی عدم حضوراز دفترخانه است .
خریدار و فروشنده هنگام تنظیم قرارداد، تعیین می کنند که اگر یکی از دو طرف از تعهداتی که در قرارداد آمده تخلف کرد، مبلغی را به عنوان خسارت به طرف دیگر پرداخت کند. به این مبلغ وجه التزام می‎گویند.الزام به تنظیم سند رسمی به همراه فیلم آموزشی

آموزشگاه وفاگستر

اهمیت صدور گواهی عدم حضور

ازنظر قانون رسیدگی به تمام دعاوی که موضوع آن‎ها ضرر و زیان است، و همچنین صدور احکام الزام به تنظیم سند با استفاده از گواهی عدم حضور امکان پذیر خواهد بود.
بر اساس این گواهی نامه هر یک از دوطرف می‎توانند درستی ادعای خود را ثابت کنند.
ضمنا زمانی‎که طرف مقابل از انجام تعهدات خود که در قرار داد نوشته شده شانه خالی کرد، به خصوص در مورد انتقال سند، پیشنهاد این است که حتما گواهی عدم حضور در دفترخانه تهیه شود.تنظیم انواع اسناد غیر منقول در دفترخانه

سند ملک

صدور گواهی عدم حضور توسط سردفتر

اما صدور گواهی عدم حضور توسط سردفتر که البته به استناد بند89 مجموعه بخشنامه های ثبتی که صراحتا اعلام میدارد (صدور گواهی عدم حضور توسط سردفتر “بلامانع است” ، به عقیده بسیاری از حقوقدانان اجبار قانونی برای سردفتر ندارد.
اگر چه مفاد بند89 مجموعه بخشنامه ی ثبتی دارای ایرادات زیادی میباشد .
لکن سردفتر میتواند با توجه به تشخیصی که میدهد گواهی عدم حضور صادر نکرده و به جای آن گواهی حضور هر یک از متعاملین در دفترخانه را ، صادر کند.
که البته در این مورد نیز این سردفتر است که باید جور بدقولی طرفین معامله را کشیده و بعضا دیده شده از شخص سردفتر نیز شکایت کرده اند!!!
کلیه مراحل صدور گواهی عدم حضور ،نحوه ی ارایه آن ، مدارک مورد نیاز و راهکارهای مختلف آن در کتاب آموزش تنظیم اسناد به نگارش اسماعیل وفایی بتفضیل برای علاقه مندان به این مبحث توضیح داده شده است. کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی

فیلم های زیر را ببینید

گواهی عدم حضور و اهمیت آن به همراه فیلم آموزشی

فیلم شماره ۲

گواهی عدم حضور و اهمیت آن به همراه فیلم آموزشی قسمت دوم

سوالات متداول 

اگر زمان قرار در محضر تعطيل رسمي باشد بايد روز قبل در محضر حضور يابيم يا روز بعد؟

طبق قانون اولين روز رسمي بعد از روز تعطيل ملاك است.

مدارك لازم جهت صدور گواهي عدم حضور چيست؟

مهم ترين مدارك لازم براي تنظيم سند و اخذ گواهي عدم پرداخت عبارتند از:سند تك برگي و ششدانگ ملك يا آپارتمان موضوع قرارداد يا مبايعه نامه-مدارك هويتي شامل كارت ملي و شناسنامه-وكالتنامه يا برگ نمايندگي ( اگر اصيل يا مالك اصلي خارج از ايران هستند يا بنا به دلايلي در موعد محضر امكان حضور ندارند)- قولنامه يا مبايعه نامه عادي يا رسمي يا پرينتي داراي كد رهگيري، كه بين خريدار و فروشنده تنظيم و امضاء شده است. (فرقي ندارد كه قولنامه را اصيل يا وكيل يا نماينده قانوني او مانند ولي يا قيم امضاء كرده باشد.)- قيم نامه در مواقعي كه قيم به جاي صغير و با اجازه اداره سرپرستي معامله مي كند.بنچاق سند و مدارك و اسناد قبلي ملك (مثلا پايان كار،قولنامه هاي قبلي و غيره)-پايان كار جديد ملك-مفاصا حساب شهرداري-مفاصا حساب دارايي-استعلام بند (ز) مبني بر عدم بازداشت ملك از اداره ثبت كه توسط دفترخانه تنظيم كننده سند انجام خواهد شد.

اگر در مبايعه نامه اي نام دو دفترخانه ذكر شده باشد آيا مي توان به هركدام از آنها براي صدور گواهي عدم حضور مراجعه كرد؟

نكته مهم در تعيين دفترخانه اين است كه نبايد به دو يا تعداد بيشتري از دفترخانه ها اشاره بكنيد و الا هيچكدام از اين دفاتر اسناد رسمي مبادرت به صدور گواهي عدم حضور نخواهند كرد مثلا دفترخانه شماره 123456 يا 9426 كه به دو دفترخانه اشاره شده است كه نشان از بي اطلاعي نويسنده يا تنظيم كننده قولنامه يا مبايعه نامه است.

گواهي عدم حضور در دفاتر اسناد رسمي چيست؟

هنگامي كه خريدار يا فروشنده در موعد تعيين شده در قولنامه در محل دفترخانه اسناد رسمي جهت نقل و انتقال سند و پرداخت الباقي وجه يا ثمن معامله حاضر نشود، در اين حالت سردفتر اسناد رسمي به درخواست شخص حاضر (خريدار يا فروشنده) برگه اي تحت عنوان گواهي عدم حضور صادر مي كند كه در آن ضمن اشاره به مشخصات طرفين و زمان تعيين شده براي تنظيم سند، گواهي مي كند كه مثلا خريدار در زمان تعيين شده در محل دفترخانه حضور يافته و الباقي وجه معامله را نيز به صورت نقد يا در قالب يك فقره چك بانكي يا تضمين شده به روئيت سردفتر رساند ولي تا پايان ساعت اداري فروشنده حاضر نشد و اين گواهي حسب مفاد قولنامه في ما بين و به درخواست خريدار صادر گرديد.

زمان لازم براي صدور گواهي عدم حضور چه وقت است؟

براي دريافت گواهي عدم حضور فقط مي توانيد در تاريخ تعيين شده در قولنامه با مبايعه نامه به دفترخانه مقرر در آن مراجعه كنيد.و هيچ دفترخانه اي هم تكليفي به صدور گواهي عدم حضور بعد از تاريخ مندرج در قرارداد را ندارد.

آيا براي صدور گواهي عدم حضور در دفترخانه ضرورتي به عدم حضور فيزيكي است؟

خير حتي اگر طرفين قولنامه يا يكي از آن ها در محل دفترخانه حضور فيزيكي داشته باشد اما الباقي ثمن معامله يا اسناد و بنچاق ملك را آماده يا ارائه نكند، همين شرايط خودش به منزله عدم حضور است و به همين دليل، توصيه مي كنيم كه در خصوص چگونگي حضور طرفين قولنامه يا قرارداد پيش بيني هاي لازم و قانوني را انجام بدهيد تا در زمان بروز چنين وضعيتي تكليف دفترخانه و طرفين براي صدور يا عدم صدور گواهي عدم حضور در دفترخانه حضور مشخص باشد و جايي براي اعتراض باقي نماند.

در مبايعه نامه ما سال و ماه انجام معامله نوشته شده است اما روز آن خير.آيا دفترخانه عدم حضور را صادر مي كند؟

نوشتن سال و ماه كافي نيست بلكه بايد روز دقيق آن نيز براي انتقال رسمي سند ملك قيد شود. اما ضرورتي به تعيين ساعت دقيق انتقال سند نيست چون طبق رويه دفاتر و محاضر رسمي بايد شخص حاضر تا پايان ساعت اداري نتظر اشد چرا كه ممكن است در آخرين لحظه شخص غايب از راه برسد.

از كجا مي توانم بفهمم كه خريدار من گواهي عدم حضور گرفته يا نه؟

جهت اطلاع به دفترخانه قيد شده در قرارداد مراجعه فرماييد .

براي اينكه در زمان صدور گواهي عدم حضور دچار مشكل قانوني نشويم چه بايد كرد؟

درج تاريخ انتقال سند رسمي ملك اعم از روز، ماه و سال و درج صحيح شماره دفترخانه اسناد رسمي كه مي خواهيد سند رسمي ملك در آنجا تنظيم بشود. و درج شهر يا محل وقوع دفترخانه مانند دفترخانه شماره 1152 تهران

آيا ارائه چك شخصي بابت الباقي ثمن معامله در زمان انجام معامله صحيح است؟

خير پذيرفته نيست و سردفتر به درخواست فروشنده مباردت به صدور گواهي عدم حضور در دفترخانه مي نمايد. پس بايد چند روز قبل نسبت به آماده كردن الباقي ثمن يا وجه معامله به صورت نقد يا در قالب چك تضمين شده يا بانكي اقدام كنيد.

در متن گواهي عدم حضور جه مواردي بايد ذكر شود؟

درج تاريخ حضور خريدار يا فروشنده قولنامه-درج شماره و تاريخ قولنامه– شماره و مشخصات دفترخانه– درج چگونگي ارائه الباقي ثمن معامله مثلا به صورت نقد يا چك كه در مورد اخير بايد ضمن اخذ كپي از چك بايد مشخصات چك در متن گواهي عدم حضور درج شود. اگر به مشخصات چك در متن گواهي عدم حضور اشاره نشود يا يك نسخه كپي از آن تهيه نشود بعدها كه بخواهيد از مزاياي اين گواهي استفاده كنيد با ايراد قانوني مواجه خواهيد شد.

در مبايعه نامه ما مبلغي به عنوان وجه التزام قيد نشده است،آيا مي توانم براي اخذ گواهي عدم حضور اقدام كنم؟

اگر در مبايعه نامه يا قولنامه مبلغي به عنوان خسارت يا وجه التزام پيش بيني نشده باشد يا مبلغ بسيار ناچيزي مقرر شده باشد در اين صورت دريافت گواهي عدم حضور تاثيري در اجبار طرف مقابل به انجام تعهد ندارد. مگر اينكه شرط شده باشد در صورت صدور گواهي عدم حضور اختيار فسخ قرارداد يا قولنامه و اخذ مبلغي به عنوان خسارت به نفع كسي كه در دفترخانه حاضر شده و گواهي عدم حضور را دريافت كرده پيش بيني شود.

4.9/5 - (20 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *