مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

فهرست عناوین

مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم؟

گواهی انحصار وراثت یک گواهی بسیار معتبری می باشد که مرجع صالح برای صدور گواهی انحصار وراثت هم شورای حل اختلاف می باشد که در نهایت هم به واسطه ی شورای حل اختلاف صادر می شود. ولیکن باید به شورای حل اختلافی جهت دریافت گواهی مراجعه نمود که در آخرین محل زندگی فرد فوت شده باشد. اهمیت گواهی انحصار وراثت به آن است که در ضمنِ گواهی انحصار وراثت میزان سهم هر یک از وارثان تعیین می گردد و شما می توانید پس از طی مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت عمل انتقال و خرید و فروش را انجام دهید. باید توجه داشت که جهت تقسیم اموال شخص فوت شده باید گواهی انحصار وراثت دریافت شود. در راستای مقاله مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت به این پرسش که چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم اشاره خواهیم کرد.نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟

مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

برای گرفتن گواهی انحصار وراثت کجا بریم؟

نخستین و مهمترین قدم برای طی مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت نام در سامانه ثنا و سپس تنظیم دادخواست گواهی انحصار وراثت به کمک وکیل انحصار وراثت می باشد. پس از آنکه دادخواست گواهی انحصار وراثت را تنظیم کردین تعیین وقت رسیدگی از سوی مرجع دیصلاح انجام شده و دادگاه یا شورای حل اختلاف صالح برای رسیدگی به مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت تعیین و مشخص می گردد که در این مرحله شما باید به جهت دریافت گواهی به شورای حل اختلاف اشاره شده در ابلاغیه مراجعه نمایند به این نکته بسیار حائز اهمیت دقت کنید که ماقبل از دریافت گواهی نمی توانند اقدام به تقسیم اموال شخص فوت شده یا هر گونه اقدامی دیگری نمایید.

مدت زمان دریافت گواهی انحصار وراثت چقدر است ؟

مدت زمان دریافت گواهی انحصار وراثت نامحدود (در صورتی که شخص فوت شده دارای اموال باشد 40 الی 45 روز است زیرا یک دوره 30 روزه باید جهت انتشار آگهی سپری گردد). البته تمام زمان های مطرح شده تقریبی است ممکن است به دلایلی مختلفی این مدت کوتاه یا بلند تر شود پس دقیق نیست. مدت زمان دریافت گواهی انحصار وراثت محدود (در صورتی که شخص فوت شده دارای اموال نمی باشد 7 الی 10 روز است).آموزش مهارت و فنون حقوقی

انحصار وراثت

مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

در اولین مرحله از مراحل مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت، ورثه باید گواهی فوت شخص فوت شده را تهیه نمایند. یک نکته جالب هم باید به شما بیان کنیم که اخیراً طی اقدامات بسیار خوب قوه قضائیه در برخی از شهر ها و استان ها، دیگر گواهی فوت به صورت الکترونیکی صادر می شود و نیازی به حضور وراث متوفی نیست. شاید در استان و محل زندگی شما نیز صدور گواهی فوت به صورت الکترونیکی و بدون حضور فیزیکی شده باشد حتما پرس و جو کنید که راحت تر و سریع تر بتوانید مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت را طی کنید.

تاییدیه محضری چیست ؟

برای گرفتن تاییدیه محضری کجا باید بریم؟

مرحله بعدی از مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت، تاییدیه محضری می باشد. در تأییدیه محضری بدین صورت است که 3 نفر در دفتر اسناد رسمی حضور یافته و پس از تکمیل فرم تأییدیه فرد فوت شده، وارثان را معین می نمایند. به عبارتی تعداد وارثان را تعیین می کنند.
تاییدیه محضری سندی است که شما باید در ضمن آن تمام وراث را معرفی کنید اگر در پرکردن آن دقت لازم را نداشته باشید شاید بعدها دچار دردسر شوید. منظور آن است که اگر شما یکی از وراث را به طور عمد به عنوان وراث قانونی معرفی نکرده باشید مجرم شناخته شده و پرونده کیفری برای شما تشکیل می شودکتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی

مدارک و اسناد مورد نیاز برای گرفتن گواهی انحصار وراثت:

  • عقد نامه ازدواج.
  • شناسنامه شخص فوت شده.
  • شناسنامه هر یک از وارثان.
  • در نهایت در صورت وجود وصیت نامه، در صورتی که بتوان به آن اکتفا نمود.

باید مدارک فوق توسط وارثان تهیه گردد.

اگر یکی از وارثان برای گرفتن گواهی انحصار وراثت حضور نداشته باشد چه خواهد شد؟

ممکن است یکی از وارثان در کشور حضور نداشته باشد و توانایی حضور در کشور را نیز نداشته باشد. در چنین شرایطی صاحب نفع از شورای حل اختلاف تقاضا می نماید از ثبت احوال استعلام دریافت کند. بنابراین اگر یکی از وارثان حضور نداشته باشد در راستای اخذ گواهی انحصار وراثت مشکلی به وجود نخواهد آمد. به جهت دریافت گواهی انحصار وراثت اگر خودتان اقدام کنید ابتدا باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید و در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست به جهت صدور گواهی انحصار وراثت تنظیم کنید.شورای حل اختلاف که توسط شما تعیین گردید که نزدیک ترین شورا به محل اقامت شخص فوت شده است به جهت دریافت گواهی انحصار وراثت تعیین می گردد. برای مثال هنگامی که آخرین محل اقامت شخص فوت شده در کاشان باشد ولی فرزندان او در تهران زندگی کنند نمی توانند در تهران اقدام به طی کردن مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت نمایند.تنظیم اسناد ورثه ای همراه فیلم آموزشی

انحصار وراثت به چه صورت انجام میگیرد ؟

دقت کنید گواهی انحصار وراثت دارای دو نوع است:

اگر شخص فوت شده اموال نداشته باشد به جهت انحصار وراثت باید گواهی انحصار وراثت محدود اخذ شود. ولیکن اگر شخص فوت شده دارای اموال باشد باید گواهی انحصار وراثت نامحدود دریافت شود. در گواهی انحصار وراثت نامحدود ابتدا باید یک آگهی در نشریات(روزنامه) چاپ گردد سپس گواهی صادر شود که حد فاصل میان انتشار آگهی و اخذ گواهی انحصار وراثت 30 روز است. در گواهی انحصار وراثت محدود مرحله ای به نامه انتشار آگهی وجود ندارد. انتشار آگهی بر عهده شعبه شورای حل اختلاف است و لازم نیست ورثه اقدامی را به جهت آن انجام دهند.

اعتراض به گواهی انحصار وراثت

اگر یکی از ورثه نسبت به گواهی انحصار وراثت اعتراض داشته باشد می تواند نسبت به اعتراض اقدام نماید در اعتراض به گواهی انحصار وراثت ورثه می تواند بدون شرط مدت نسبت به آن اقدام نماید. هر یک از ورثه در صورت نیاز می توانند با مراجعه به مراجعی که اقدام به صدور گواهی انحصار وراثت نموده یک عدد کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت دریافت کنند.

اعتراض به گواهی انحصار وراثت

5نکته بسیار مهم درباره مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت که باید بدانید

  1.  تعویق در دادن اظهار نامه مالیات بر ارث در برگیرنده جریمه نخواهد بود ولیکن باید توجه داشت چنین قانونی از سال 1395 اعمال گردیده است.
  2. در پایان می توان چنین گفت که نیازی به جهت حضور تمامی وارثان برای دریافت گواهی انحصار وراثت نم یباشد و حضور یکی از ورثه شخص فوت شده کافی است.
  3. ورثه ای که به جهت دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام می کند باید ابتدا در سامانه الکترونیک ثنا ثبت نام نماید.بنابراین اگر یکی از ورثه اسناد و مدارک خود را جهت دریافت گواهی انحصار وراثت ارائه ندهد نیاز به نگرانی سایر ورثه نخواهد بود.
  4. ورثه یک شخص فوت شده پیش از هر گونه تصرف در اموال شخص باید اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت نماید.
  5. جهت دریافت این گواهی لازم است شخص به شورای حل اختلافی مراجعه نماید که در آخرین محل زندگی شخص فوت شده است.
مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

سوالات متداول

برای گرفتن گواهی انحصار وراثت کجا بریم؟

نخستین و مهمترین قدم برای طی مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت نام در سامانه ثنا و سپس تنظیم دادخواست گواهی انحصار وراثت می باشد.

مدت زمان دریافت گواهی انحصار وراثت چقدر است ؟

مدت زمان دریافت گواهی انحصار وراثت نامحدود 40 الی 45 روز است  البته تمام زمان های مطرح شده تقریبی است ممکن است به دلایلی مختلفی این مدت کوتاه یا بلند تر شود پس دقیق نیست.مدت زمان دریافت گواهی انحصار وراثت محدود  7 الی 10 روز است.

تاییده محضری چیست ؟

تاییدیه محضری سندی است که شما باید در ضمن آن تمام وراث را معرفی کنید اگر در پرکردن آن دقت لازم را نداشته باشید شاید بعدها دچار دردسر شوید.

برای گرفتن تاییدیه محضری کجا باید بریم؟

برای گرفتن تاییدیه محضری می توانید به دفتر اسناد رسمی 1152 مراجعه کنید.

چند نوع گواهی انحصار وراثت داریم؟

2 نوع گواهی انحصار وراثت محدود و نامحدود.اگر شخص فوت شده اموال نداشته باشد به جهت انحصار وراثت باید گواهی انحصار وراثت محدود اخذ شود.ولیکن اگر شخص فوت شده دارای اموال باشد باید گواهی انحصار وراثت نامحدود دریافت شود.

برای گرفتن گواهی حصر وراثت باید همه وراث حضور داشته باشند؟

نیازی به جهت حضور تمامی وارثان برای دریافت گواهی انحصار وراثت نمی باشد و حضور یکی از ورثه شخص فوت شده کافی است.

آیا امکان اعتراض به گواهی انحصار وراثت است؟

بله. درصوتی که اعتراضی به گواهی انحصار وراثت داشته باشدی می توانید به شورای حل اختلافی که گواهی را صادر کرده مراجعه کنید.

5/5 - (15 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

6 پاسخ

    1. سلام. برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نیازی به اجازه یا حضور بقیه وراث نیست خود شما به تنهایی می توانید برای طی مراحل اخذ گواهی انحصار ورثت اقدام کنید.

  1. سلام واقعا خیلی خیلی عالیی بود مقاله . فقط من یه سوالی برام پیش اومد اینکه نوشتید در تنظیم تایدیه محضری خیلی دقت کنید که دردسر نشه یعنی چی؟

    1. سلام. ممنون از توجهتون . خیلی نکته مهمی اشاره شد. شما باید در تاییدیه محضری اسامی همه وراث را بنویسید اگر عمدی نام یکی از وراث قانونی را نیارید و بعداً اعتراض بزنه و متوجه بشن شما به عنوان کلاهبردار شناخته شده و مجازات کیفری دارد و پرونده کیفری با سوسابقه برای شما تشکیل و به اجرا در می آید

  2. سلام سندملک ثبتی وشناسنامه ودیگر مدارک پدرم گم ویاسرقت رفته وملک رادیگری باجعل تصرف وشرارت میکند تنهابرگه ای ازثبت گرفتیم که گویای سند ماست دادگاه هم آن برگه راقبول نمیکند واستعلام جهت صحت آن نمیکندلطفآ ماراراهنمای فرماعید متشگرم

    1. سلام وقت بخیراگر ملک موردنظر در دفتر املاک اداره ثبت ثبت شده باشد دادگاه ازاداره ثبت استعلام میگیرد و مالکیت محرز می شود. مگر آنکه ملک بصورت رسمی بنام پدرتان نباشد که در این صورت کار اثبات شما سخت است و بهتر است از یک وکیل کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *