تعویض وثیقه بانکی چیست ؟ شرایط تعویض وثیقه بانکی

فهرست عناوین

تعویض وثیقه بانکی چیست؟

تعویض وثیقه بانکی چیست ؟ شرایط تعویض وثیقه بانکی چه می باشد؟ خروج سند بانکی بدون تسویه حساب با بانک چگونه امکان پذیر است؟

ممکن است افراد در روند زندگی خود ملزم به دریافت وام از بانک جهت خرید مسکن شوند یا به جهت سایر اقدامات مد نظر خود به دریافت وام از بانک مبادرت ورزند. بانک از افراد بنا بر نوع وام اتخاذی ضمانت نامه هایی را به جهت بازپرداخت مبلغ وام اخذ مینماید.
از جمله این ضمانت نامه ها میتوان به سند ملک اشاره کرد. در چند سال گذشته اگر افراد اقدام به دریافت وام مسکن از بانک میکردند باید ابتدا با بانک حساب باقی مانده را تسویه کرده و سپس سند خود را از رهن بانک آزاد مینمودند اما اکنون چنین نیست و بانک مسکن تصمیمات جدیدی را راجع به این موضوع اعمال کرده است.

در راستای مقاله به بیان شرایط لازم جهت تعویض وثیقه بانکی خواهیم پرداخت.تعویض وثیقه چیست ؟ بهمراه فیلم آموزشی

تعویض وثیقه بانکی چیست؟

تعویض وثیقه بانکی چیست ؟

تعویض وثیقه بانکی به معنای جایگزین کردن تعهد دیگر جهت بازپرداخت مبلغ وام است. به عبارتی دریافت کننده وام در تعویض وثیقه بانکی میتواند سند دیگری را به بانک معرفی نماید و سند پیشین را در رهن بانک است از بانک دریافت کند. در این حالت وثیقه قبل به صاحب ملک بازگردانده خواهد شد البته باید توجه داشت که در تعویض وثیقه بانکی تمام جوانب و شرایط جهت تعویض رعایت میگردد.

شرایط تعویض وثیقه بانکی:

فردی که سند ملکش در رهن بانک قرار دارد می تواند به دو روش اقدام به تعویض وثیقه نماید:

  • مالک سند می تواند، سند دیگری را که به نام خودش است به بانک ارائه دهد.
  • مالک سند می تواند، سند دیگری را که به نام شخص دیگری است به بانک ارائه دهد.

در این راستا نکاتی وجود دارد که باید صاحب آن سند جهت تعویض وثیقه بانکی بدان توجه نماید.

نامه درخواست تعویض وثیقه

همانطور که در مقاله تعویض وثیقه بانکی چیست؟ گفته شد افراد در طول زنگی خود ممکن است از تسهیلات بانک استفاده نموده و اقدام به دریافت وام مسکن کرده باشند. به هنگام دریافت وام مسکن افراد ملزم می باشند سند ملک خود را در رهن بانک قرار دهند. در واقع سند ملک ضمانت نامه ای در راستای باز پرداخت وجه وام است. گاه ممکن است افراد سند ملکی که در رهن بانک است نیاز داشته و به جهت فک رهن نتوانند با بانک مورد نظر تسویه حساب نمایند. امروز با تصمیمات جدید بانک مسکن در این راستا، افراد می توانند با رعایت شرایطی اقدام به تعویض وثیقه سند بانکی نمایند. از این جهت خروج سند بانکی بدون تسویه حساب با بانک نیز با تعویض وثیقه امکانپذیر خواهد شد.

مزایای تعویض وثیقه بانکی چیست ؟

با توجه به مطالب ذکر شده در مقاله تعویض وثیقه بانکی چیست ؟ می توان به چنین نتیجه ای دست یافت که، بانک مسکن با توجه به قصد و اراده ای که در راستای تعویض وثیقه بانکی اعمال کرده است مشکلات بسیاری را حل نموده و افراد بسیاری را از استرس نجات داده است. ولیکن افراد نیز مؤظف هستند به هنگام معرفی سند به بانک جهت تعویض وثیقه به موارد ذکر شده در این مطلب توجه نمایند. زیرا در صورتی که آن سند در چهارچوب مطالب قید شده خلاصه نشود بانک نمی تواند نسبت به دریافت سند از شخص مبادرت نماید.

نکاتی به شدت کاربردی و مهم در تعویض وثیقه بانکی

  • نکته اول اینکه : اگر سند ارائه شده به نام خود فرد وام گیرنده باشد، باید توجه داشت که ملک مورد نظر باید بعد از تاریخ دریافت تسهیلات به نام آن فرد سند زده شده باشد نه قبل از دریافت تسهیلات.
    از این جهت اگر آن ملک که به عنوان وثیقه دیگر از ناحیه وام گیرنده به بانک معرفی می گردد پیش از دریافت تسهیلات به نام وی سند خورده باشد نمی تواند به عنوان وثیقه از ناحیه بانک اخذ گردد و این یکی از شروط تعویض وثیقه بانکی می باشد.
  • نکته دوم : ممکن است سند ارائه شده توسط وام گیرنده به نام شخص دیگری باشد در این حالت باید به چه نکاتی توجه نمود؟ آیا بانک مسکن جهت سند ارائه شده توسط وام گیرنده که به نام شخص دیگری است نیز محدودیت اعمال کرده؟
    تعویض وثیقه در این حالت به صورت موقت است نه دائمی.

نسبت به این نوع تعویض وثیقه بانکی مدت زمانی در نظر گرفته شده که بین 6 ماه الی 12 ماه می باشد. به عبارتی شخص اخذ کننده وام از بانک مؤظف است بین 6 الی 12 ماه اقدام به خرید یک ملک کرده سپس سند آن ملک خریداری شده را در نزد بانک به امانت گذارد.
بنابراین تعویض وثیقه بانکی در این حالت به صورت دائمی نمی باشد و فرد وام گیرنده از بانک, تنها می تواند از فرصت ارائه شده از ناحیه بانک استفاده کرده و در این حد فاصل سند دیگری را با مالکیت خود به بانک ارائه دهد.کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
از این جهت افراد بسیاری که دارای اضطراب در راستای فروش ملک خود و خرید ملک دیگر بودند می توانند به تصمیم خود جامعه عمل پوشانده و از فرصت ارایه شده توسط بانک مسکن نهایت استفاده را نیز به عمل آوردند.

اسماعیل وفایی سردفتر و مدیر آموزشگاه حقوقی وفاگستر ویدیوی ذیل را در این ارتباط تهیه نموده و به مخاطبین محترم تقدیم مینماید.

فیلم آموزشی تعویض وثیقه بانکی چیست؟

سوالات متداول

سلام. میشه بدون دادن سندی به بانک تعویض وثیقه انجام داد ؟

بله . می شود بدون آنکه سندی را در رهن بانک بگذارید سند را رها و آزاد سازید اما شما باید در چنین حالتی 110درصد بدهی خود را در رهن بانک بگذرید.

میشه با سندی که به نام شخص دیگری است اقدام به نعویض وثیقه بانکی کرد؟

له. با سند شخص دیگر هم می توانید ملک خود را از رهن خارج کنید. اما این نوع از آزاد سازی ملک به صورت موقت است. به صورت کامل در ضمن مقاله توضیح داده شده.

شرایط تعویض وثیقه بانکی چیست ؟

فردی که سند ملکش در رهن بانک قرار دارد می تواند به دو روش اقدام به تعویض وثیقه نماید:مالک سند می تواند، سند دیگری را که به نام خودش است به بانک ارائه دهد.مالک سند می تواند، سند دیگری را که به نام شخص دیگری است به بانک ارائه دهد.در این راستا نکاتی وجود دارد که باید صاحب آن سند جهت تعویض وثیقه بانکی بدان توجه نماید. که در مقاله تعویشض وثیقه بانکی چیست کامل به ان ها اشاره کرده ایم.

تعویض وثیقه بانکی یعنی چه؟

تعویض وثیقه بانکی به معنای جایگزین کردن تعهد دیگر جهت بازپرداخت مبلغ وام است. به عبارتی دریافت کننده وام در تعویض وثیقه بانکی میتواند سند دیگری را به بانک معرفی نماید و سند پیشین را در رهن بانک است از بانک دریافت کند.

مدارک لازم برای تعویض وثیقه چیست؟

سند ملکی را که می خواهید به رهن بگذاریرد را حتما به همراه داشته باشید..قرارداد و مبایعه نامه مربوط به ملک جدید نیز باید ضمیمه درخواست گردد.مدارک مربوط به احراز هویت خود یعنی کارت ملی، شناسنامه را به همراه داشته باشید.

سند به صورت موقتی آزاد شده یعنی چی؟

شما از سند دیگری برای آزاد سازی و فک رهن استفاده کرده اید که این نوع از آزاد سازی به صورت موقت است و شما باید در حدود 6ماه تا 1 سال برای تعویض وثیقه بانکی اقدام کنید.

ملکی را که برای تعویض وثیقه گذاشته ایم باید شرایط خاصی داشته باشد؟

این نکته مهم را در نظر داشته باشید اگر ملک به نام خود شما باشد، این ملک باید بعد از گرفتن وام و تسهیلات به نام شما زده شده باشد.

5/5 - (21 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

5 پاسخ

    1. سلام خدمت شما .کارشناس بانک این موارد رو مورد بررسی قرار میدهد و از جمله شروط کلی پذیرش مال مورد تعویض وثیقه است.

  1. سلام
    بنده ملکی فروخته و ملکی خریده ام، ملکم در رهن بانک و قصد تعویض وثیقه دارم،خریدار هم می خواهد روی سند من وام بگیرد، کار تعویض وثیقه زودتر انجام میشود که هنوز مبلغ زیادی از خریدارم به فروشنده منتقل میشود. ظاهراً نقل و انتقال موقت خواهد بود، در این پروسه هزینه محضر کامل باید پرداخت گردد؟

  2. سلام و عرض ادب
    من و همسرم سال گذشته دو ملک خریدیم. ملک A و ملک B
    هر دو ملک A و B به صورت شراکتی بین من و همسرم خریده شدهاست. یعنی 50 درصد ملک A بنام من و 50 درصد ملک A نیز بنام همسرم است. در مورد ملک B نیز همین طور . 50 درصد بنام من و پنجاه درصد بنام همسرم است است.
    نکته مهم: سند ملک B بعد از ملک A صادر شد.
    من و همسرم برای ملک A وام زوجین 400 میلیون تومانی از نوع اوراق گرفتیم. یعنی 200 میلیون من و 200 میلیون همسرم.

    همین طور برای ملک B نیز وام زوجین 400 میلیون تومانی از نوع اوراق گرفتیم. یعنی 200 میلیون من و 200 میلیون همسرم.

    اینک می خواهیم ملک A را بفروشیم ولی می خواهیم وام آن را به ملک B انتقال دهیم. همانطور که می دانیم امسال سقف وام مسکن به 800 میلیون تومان برای هر ملک برای زوجین ارتقا یافته است و ما می خواهیم این دو وام را روی یک ملک داشته باشیم .

    با توجه به اینکه سند ملک B بعد از ملک A بنام ما زده شده است می خواهیم از گزینه تغییر وثیقه استفاده نماییم. می خواستم خواهش کنم راهنمایی بفرمایید.
    ممنونم.

    1. سلام وقت بخیر . در صورت موافقت بانک و ارزیاب امکان تنظیم سند تعویض وثیقه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *