استعلامات لازم برای تنظیم اسناد رسمی

فهرست عناوین

استعلامات لازم برای تنظیم اسناد رسمی : پس از خرید ملک توسط خریدار است یکی از اهداف وی حصول اطمینان خاطر از سند ملک باشد.

امکان دریافت استعلام با استفاده از کد ملی:

خریدار، می تواند پس از انجام معامله با استفاده از کد ملی خود به سامانه الکترونیکی سازمان ثبت احوال و اسناد کشور مراجعه نموده پس از آن نسبت به روند صورت گرفته معامله آگاه گردد.

ولیکن استعلام تنها با استفاده از کد ملی مالکین یا طرف مقابل معاهده، به شرطی که شخص مالک آن ملک باشد امکان پذیر خواهد بود، و این بدان دلیل است که حریم خصوصی افراد نیز حفظ گردد.

شرایط استعلام سند ملک با کد ملی:

چنانچه که در مقاله  استعلامات لازم برای تنظیم اسناد رسمی گفته شد، در استعلام با استفاده از کد ملی لازم است به حریم خصوصی افراد احترام گذاشته شود، بنابراین تنها مالک سند ملک می تواند با به همراه داشتن مدارک شناسایی خود اعم از شناسنامه و کارت ملی به یکی از شعبات سازمان ثبت احوال و اسناد کشور مراجعه نموده و درخواست استعلام تمام اسناد ثبتی به نام خود را نماید.

پس می توان گفت در  استعلامات لازم برای تنظیم اسناد رسمی توسط مالک با کد ملی:

  1. حضور شخص مالک الزامی است.
  2. به همراه داشتن مدارک شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی ضروری است.

استعلام سند ملک در راستای دعاوی حقوقی حاصله

در استعلامات لازم برای تنظیم اسناد رسمی باید به حقوق فرد مالک احترام گذارده شود هر شخصی چنین اختیاری را ندارد که به سیستم ثبت احوال و اسناد کشور مراجعه کرده و با استفاده از کد ملی دیگری خواستار استعلام گردد.
تنها استعلام اسناد املاک دیگری در مواقعی قابل امکان است که کلاهبرداری صورت گرفته باشد و شخص مال باخته به جهت دستیابی به مال از دست رفته خود خواستار استعلام گردد.
در چنین مواقعی مال باخته لازم است علاوه بر حضور در سازمان ثبت احوال و اسناد کشور و به همراه داشتن کد ملی شخص کلاهبردار، حکم قضایی از دادسرای مربوطه را نیز به همراه داشته باشد.

آیا وجود شرایط فوق به جهت استعلام اسناد ثبتی در کلاهبرداری صورت گرفته کافی است؟

باید چنین گفت که تنها به منظور دستیابی به اسناد ثبتی به نام شخص کلاهبردار مدارک فوق کافی است ولیکن چنانچه مال باخته بخواهد به آدرس ملک دسترسی پیدا کند، لازم است به متخصص رسمی نقشه برادر مسائل ثبتی رجوع نماید.
متخصص رسمی نقشه بردار مسائل ثبتی است که می تواند با استناد به اسناد ثبتی در نقشه یوتی امحضور ملک را تأیید کرده و به مال باخته تحت نامه ای به دادگاه کمک نماید روند رسیدگی به پرونده نیز سریع تر پیش رود.

املاک موقوفه:

در استعلامات لازم برای تنظیم اسناد رسمی املاک موقوفه پیش از هر گونه عملی از سوی خریدار باید، از سوی او نسبت به موقوفی بودن ملک اطلاع کسب شود زیرا چنانچه که بدان آگاه هستید شرایط و اوصاف یک ملک شخصی با ملک موقوفه متفاوت است.

نحوه استعلام املاک موقوفه:

لازم است افراد علاوه بر مدارک مورد نیاز جهت استعلام ملک شخصی، ابتدا استعلام لازم را از مدیر موقوفه ملک وقف شده را به عمل آورند.
در راستای خرید یک ملک موقوفه انجام این عمل به جهت اطلاع از میزان دین آن ملک وقف شده الزامی است.

به جهت اخذ استعلام از مدیر موقوفه ملک وقف شده چه مدارکی لازم است؟

به جهت استعلام از مدیر موقوفه ملک وقف شده لازم است اجاره نامه آن ملک وقف شده را از مالک عرصه دریافت نموده و پس از شناسایی مدیر موقوفه ملک وقف شده به جهت اخذ استعلام به نهاد تعیین شده مراجعه نمایید.

اگر امکان دستیابی به مالک ملک موقوفه وجود نداشته باشد چه کنیم؟

باید در ضمن مقاله استعلامات لازم برای تنظیم اسناد رسمی بیان داشت که در چنین شرایط ابتدا می توانید به سازمان املاک وقف شده شهر مراجعه نموده و خواستار استعلام از میان املاک وقف شده گردید.

در صورت عدم احراز آن ملک در میان املاک اوقافی می توانید به سازمان املاک وقفی آستان قدس رضوی مراجعه نموده و خواستار استعلام گردید.
و در نهایت در صورت عدم دریافت پاسخ از سازمان های یاد شده دو گزینه بیشتر پیشروی شما نخواهد بود:
1- ملک وقف شده یا به صورت شخصی بوده است.
2- یا بقعه های متبرکه ای که در آن استان شما دارای املاک موقوفه هستند.
به جهت دریافت استعلام لازم است به سازمانهای مربوطه مراجعه شود.

استعلام ملک سرقفلی:

چنانچه فردی بخواهد یک ملک سرقفلی را به شخصی دیگر انتقال دهد حال آنکه این انتقال در غالب انتقال، عین مال یا منفعت حاصل از مال باشد و به صورت قطعی، شرطی، اجاره، رهنی و صلح صورت پذیرد، اعم از اینکه انتقال به صورت رسمی یا غیر رسمی باشد، شخص خریدار یا انتقال گیرنده مؤظف می باشد ابتدا استعلام آن ملک وقفی را به منظور حصول اطمینان از جهت نداشتن بدهی یا در فک و بازداشت نبودن ملک دریافت کند.

هنگام انجام معامله در دفاتر اسناد رسمی:

دفاتر اسناد رسمی به هنگام انجام معاملات رسمی در راستای املاک سرقفلی لازم است از سازمان مربوطه در راستای میزان بدهی فرد واگذار کننده اطمینان حاصل نمایند. در صورتی که سازمان مربوطه ظرف 15 روز پاسخی به درخواست صورت گرفته از سوی دفاتر اسناد رسمی ارائه ندهد، دفتر اسناد رسمی مکلف خواهد بود معامله را ثبت نماید.

سوالات متداول

آیا می شود با استفاده از کد ملی برای استعلام اقدام کرد ؟

خریدار، می تواند پس از انجام معامله با استفاده از کد ملی خود به سامانه الکترونیکی سازمان ثبت احوال و اسناد کشور مراجعه نموده پس از آن نسبت به روند صورت گرفته معامله آگاه گردد.

برای استعلام اسناد ملکی چه مدارک و شرایطی لازم است ؟

در  استعلامات لازم برای تنظیم اسناد رسمی توسط مالک با کد ملی:
حضور شخص مالک الزامی است.
به همراه داشتن مدارک شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی ضروری است.

برای استعلام اسناد املاک موقوفه چه مدارکی لازم است؟

به جهت استعلام از مدیر موقوفه ملک وقف شده لازم است اجاره نامه آن ملک وقف شده را از مالک عرصه دریافت نموده و پس از شناسایی مدیر موقوفه ملک وقف شده به جهت اخذ استعلام به نهاد تعیین شده مراجعه نمایید.

اگر امکان دسترسی به مالک ملک موقوفه نباشد چه کنیم ؟

در چنین شرایط ابتدا می توانید به سازمان املاک وقف شده شهر مراجعه نموده و خواستار استعلام از میان املاک وقف شده گردید.

آیا استعلام سند برای املاک سرقفلی لازم است ؟

اگر فردی بخواهد یک ملک سرقفلی را به شخصی دیگر انتقال دهد حال آنکه این انتقال در غالب انتقال، عین مال یا منفعت حاصل از مال باشد، خریدار باید ابتدا استعلام آن ملک وقفی به منظور آگاهی از نداشتن بدهی  از انتقال دهنده دریافت کند.

دفاتر اسناد رسمی چه وظایفی در قبال استعلام اسناد دارند ؟

سردفتران و دفاتر اسناد رسمی باید پیش از تنظیم سند رسمی، صحت اطلاعات خریدار و فروشنده و ملک را برسی نموده و در رهن نبودن ملک و بازداشت نبودن ملک را استعلام و در صورت صحت اطلاعات و شرایط صحت معامله نسبت به تنظیم سند اقدام کنند.

5/5 - (17 امتیاز)
آموزش غیر حضوری و آنلاین کارآموزی کار در دفاتر اسناد رسمی
دوره های افزایش مهارت های حقوقی
تدریس دروس تخصصی آزمون سردفتری
آموزش غیرحضوری کار در در دفترخانه
ویدیو های جامع آموزشی سردفتری
کتاب آموزش تخصصی و کاربردی کار در دفاتر اسناد رسمی
مشاوره آنلاین حضوری ثبتی دفتر اسناد رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *